fredag, september 25, 2009

Jävla hundägare

Vissa mornar borde man bara hålla käften och bita ihop, men inte jag inte. Imorse rök jag ihop med två hundägare. Det var dom där två kärr.. kvinnorna som jag kommer ikapp nästan varje morgon när jag cyklar till jobbet. Där strosar dom två, glada i hågen, medan ett virrvarr av koppel och hundar löper tvärs över gång- och cykelbanan. Det är samma sak varje gång. Men imorse lackade jag ur, jag stannade helt enkelt cykeln och sa ”Hörni, det här funkar ju inte..”

Innan jag hann säga något mer fick jag två synnerligen ilskna hundägare på halsen som skällde ut mig efter noter. Jag fick veta att det här helt och hållet berodde på att jag inte plingar med min ringklocka när jag är 40 meter ifrån dom, och jag fick minsann också veta att ingen annan har något problem med det här. ”Så vad ni säger är alltså att det här är mitt fel?” sa jag, och fick en ohörbar svada till svar. Jävlar vad tanterna gick igång på det där!

Det gick förstås inte att fortsätta resonera i det läget, det enda jag kunde göra var att säga ”Okej, då vet jag” och cykla iväg som ett åskmoln. Men jag smider planer, tro inget annat. Våra vägar kommer att korsas igen, kanske redan på måndag, och jag ska ägna helgen åt att tänka ut exakt hur och med vilka verktyg jag ska annonsera min ankomst på ungefär 40 meters avstånd.

Och jag vet vad ni tänker säga nu, ni tänker säga att tanterna har rätt. Och det har dom, det går inte att säga emot i sakfrågan. Om jag plingar 40 meter innan så är problemet ur världen, men jag kan förstås inte nöja mig med det.

Nej, eftersom en sådan lösning lägger hela ansvaret på mig som cyklist och inte kräver någon bot och bättring från hundägarna så har jag ett bättre förslag. Om du är ute och går med din hund längs en gång- och cykelväg så är det DITT ansvar att se till att a) kopplet aldrig löper tvärs över vägbanan (dvs att du och hunden går på varsin sida av det där breda svarta strecket som heter asfalt) och b) att hunden inte springer kors och tvärs över denna, speciellt strax före 8 på morgonen, hårt trafikerade vägbana. Jag låter inte mina barn springa kors och tvärs över vägbanan när jag är ute och går med vagnen, eftersom detta skulle försätta både dom och mina medtrafikanter i stor fara. Jag förstår inte varför just hundägare har så svårt att få in sådan enkel matematik i skallen.

Och här kommer jag garanterat att möta invändningar från hundägare som ska förklara för mig att det är svårt att hålla en hund i styr eftersom hunden har en egen vilja och är så glad och upprymd över att äntligen få röra på sig, och så vidare, och så vidare. Men jag säger SKITSNACK, det är vad jag säger! Det här är hur lätt som helst, det enda du behöver göra är att hålla KORT KOPPEL! Jag har sett Mannen som talar med hundar, jag vet hur sånt här fungerar. En hund ska alltid hållas i kort koppel, av flera anledningar. Och med kort koppel menar jag BETYDLIGT KORTARE ÄN FYRA METER! Det är du, käre hundägare, som har släpat ut det intet ont anandes djuret på vägbanan, inte jag.

Om dessa villkor uppfylls så lovar jag att göra min del. Jag lovar att om nöden så kräver annonsera min ankomst i god tid, MEN JAG SKA JÄVLAR I MIG INTE BEHÖVA GÖRA DET VARJE GÅNG BARA FÖR ATT NI GÅR OMRKING OCH SLADDRAR OCH INTE KAN HÅLLA KOLL PÅ ERA HUNDAR! Begrips?!

7 kommentarer:

Mattias sa...

Ska du annonsera din ankomst i god tid, så ska du göra det med besked.

Skaffa en hundvissla med förstärkare! Eller en båttuta. Det borde skrämma slag på både hundar och kärringar.

Jag hade en sån där klämtuta på min cykel förut. Det var så roligt att skrämma slag på idioter som använde cykelbanan som trottoar, att jag slutade irritera mig på dem efter ett tag. Det blev kul i stället.

Kaparn sa...

Hundägare är fett osunda. Iallafall de som har hundarna som sina bäbisar och skulle rädda sin jävla byracka ur ett brinnande hus istället för alkisen på nedervåningen.

Matte sa...

Mattias: Hundvissla med förstärkare var ett bra förslag. Det blir roligt när hundarna löper amok utan att kärringarna fattar varför. Jag funderade också på en startpistol.. men det kanske slutar med polisanmälan och det känns lite onödigt.

Kaparn: Jag finner hela idén att dra runt ett djur i koppel absurd. Å andra sidan har jag aldrig förstått idén med husdjur överhuvudtaget. Men okej, jag respekterar att det finns ett behov av husdjur där ute, men då får man ta ansvar för det.

David sa...

Är det inte dags för en lägesrapport?

Matte sa...

David: Jo man kan tycka det, men det finns inget att rapportera om tyvärr. Har inte sett till hundägarna sen i fredags.

David sa...

Du får väl se till att ge dig ut lite tidigare på morgonen och leta upp dom för att sedan dundra fram i full fart. Ibland behöver slumpen en knuff i rätt riktning.

Tjuvläste förresten morgondagens inlägg, väldans bra!

Matte sa...

David: Jag får helt enkelt lägga mig i buskarna med en termos kaffe och invänta sällskapet. Från 06.00 kan man se, eller helst inte se, mig huka i grönskan. Tack för kudos!