tisdag, december 30, 2008

Bra karl reder sig själv

Jag har sedan flera år tillbaka gjort en grej av att inte lägga ut en spänn på hårfrisörer. Först sparade jag håret, så det blev fasligt långt och bångstyrigt, sen tog jag bort allt på en blöt efterfest. Det var 2005. För att hålla mig trogen nollbudgeten köpte jag då en klippmaskin, en Haarschneidemaschine, som tillät mig att när så behövdes klippa ner håret till någon millimeter. Rent estetiskt har jag inte tjänat på affären, i rakat tillstånd ser jag ut som en förrymd koncentrationslägerfånge. Tärd och utmärglad som jag är. Så där har det hållit på, mitt utseende har växlat mellan vildvuxen skogsman och skrämd nyrekryt i flera år.

Igår nådde jag återigen den välbekanta punkten där det helt enkelt måste göras något åt håret och skägget. Jag skrämde inte bara barn längre utan också en och annan vuxen (vilket iofs kan vara kul). Eftersom kvicksilvret har sjunkit betänkligt här i Gävle senaste dagarna var det inte bara estetiken som fick mig att kasta tvivlande blickar på klippmaskinen. Det skulle bli rejält kallt om knoppen med en sådan där sommarfrisyr. Vad göra? Bra karl reder sig själv, det har alltid varit mitt motto, så jag hämtade kökssaxen och satte igång. Jag blötte håret, som frisörerna gör. Jag kammade och knep fast hårtestar mellan lång- och pekfinger, precis som jag sett att de gör. Sen klippte jag. Och ja.. inte fan vet jag men nog har jag varit mindre nöjd många gånger efter besök hos salonger. Frågar du mig så blev det riktigt bra. Jag tog säkert en sex sju centimeter, och riktigt hur det ser ut där bak är jag osäker på men sambon säger (mellan gapskratten) att det kunde varit värre.

Bra karl reder sig själv, kom ihåg det ni som ränner hos frisörer och betalar dyra pengar. Jag klipper dig för femti spänn, inga problem.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Wowza. Jag lade ut 1200 spänn hos frissan igår. Fast jag ser ut som Julianne Moore i "Boogie Nights" numera, så en får allt vare nöjd. Betvivlar starkt att jag hade rott iland det med på egen hand med slö kökssax och halvtaskig finmotorik. Gott Nytt!

Anonym sa...

Bild, tack. Även bakifrån! :-)

Anonym sa...

Skulle oxå vilja se det *S*

Anonym sa...

Hahahaha. Man är gammal när man börjar klippa sig själv. Oldies but goldies :D

Matte sa...

Smilla: Ja alltså, om man har någon slags ambition med sitt hår, som att man vill ha en FRISYR, då får man nog punga ut. Gott Nytt!

Anonym & Ullis: Förstör nu inte min illusion..

Kaptenen: Man är gammal när man börjar klippa sig själv, tycker att all popmusik låter likadan och dessutom har gjorts förut, samt när ryggen är stel varje morgon när man kliver upp ur sängen. Check, check, check from this oldie.

Anonym sa...

Säg inte så: Du låter som min gamle far. Ryggen är stel varje morgon när han kliver upp ur sängen! Ajaj.

Matte sa...

Ia: Vi blir inte yngre, kroppen ljuger aldrig.

Anonym sa...

grymt, det är säkert snyggt också. :-) och ett gott nytt år vill jag passa på å önska!

Matte sa...

Vargakvinnan: Snyggt å snyggt.. det ser inte värre ut än innan iaf. Gott nytt år på dig också!

Anonym sa...

Vilken mysig blogg du har
önskar dig och de dina en skön söndag