måndag, december 22, 2008

Kristian, hör du mig?

Trots att jag är gravt förkyld och torkar spyor och bajs hela dagarna och nätterna efter en magsjuk dotter har jag ändå ett uns av godhet kvar i kroppen. Sådan är jag, en barmhärtig samarit. Denna godhet tar sig idag uttryck på så sätt att jag vill skänka en julklapp till någon jag inte ens känner. En filantrop i vardande, tänker du. Ja, vi får väl se.

Så här är det. Jag har tvingat mig själv att lyssna på P3 igen, flera dagar på raken, och stött på denne Kristian Anttila. Denne man har en hit som går halvvarm på nämnda kanal just nu, du kanske har hört den? Refrängen går så här: "Aaaaah-aaaah-ah-ah-aah-aaaah-aah, allting börjar hemifrån". Känns det bekant? Varje gång jag hör den tänker jag samma sak, jag tänker "näe fan, nu får det jävlar i mig vara nog! Okej att svenska popartister producerar skitlåt efter skitlåt, men håll för fan reda på grammatiken åtminstone!" Ja, så tänker jag. Så här va Kristian, du kan säga "Allting kommer hemifrån" (riktning) eller "Allting börjar hemma" (position) men du kan fan inte säga "Allting börjar hemifrån" för det blir helt fel. Fattar du det? FEL!

Min julklapp går alltså till Kristian Anttila, och han ska få tre språklektioner på SFI (svenska för invandrare). God Jul, din klåpare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Språkpoliser är älskade av alla, va?

Anonym sa...

Jag tror att hela pop-industrin i sverige är en enda ankdamm, där det gäller att känna, eller bli ihop med rätt person. Vet flera exempel på detta (som jag tyvärr inte kan nämna här) Sen produceras det av Jari Hapalainen och då måste ju det vara så jävla bra. Nä, för det tycker inte jag. Jag kanske har en gammeldags musiksmak men nog faan känner man om det är bra eller inte.

MissMythos sa...

Hehe..
du verkar ha det litet glamouröst just nu...
God Jul!

Matte sa...

Ullis: Tiden då jag försökt knipa popularitetspoäng är för länge sedan förbi.

Anonym: Man får ju tycka vad man vill, speciellt på sin egen blogg. Den där Anttila är fan inte bra, så är det bara.

Mythos: Glamour är inget jag förknippar med senaste tidens spyattacker, hemskt det här med vinterkräkhelvetet. Men fan, vi är på gång igen! God fortsättning!