tisdag, maj 08, 2012

Knarkpanik

För några veckor sedan blev det klart att Uppsala Reggae Festival (URF) flyttar till Furuviksparken strax utanför Gävle och antar det nya namnet ”Reggae Festivalen i Furuvik” (RFF). Särskrivningen ingår tydligen i konceptet. Nåja. Kort senare kom så moralpaniken farande som ett tjakka-blakka i baktakt: Någon polis, eller drogsamordnare, eller socialarbetare, eller så, har tänkt till. Vänta nu.. reggae.. knark.. USCH! NEJ!

Så var karusellen igång. Ni som inte vill att era barn ska dö av knark i Furuviksparken i sommar, skriv under denna namninsamling! Polisen vill stoppa festivalen och får stöd av politikerna. Vi är emot droger, liksom typ, så det här går ju inte alls för sig. Jaså? Och var höll ni hus alla dessa år då Gävle Cityfest höll stadens centrala delar i ett järngrepp av fylla, slagsmål, våldtäkter och rån en augustivecka per år? Samla ihop all kriminalitet och jävelskap som denna festival presterat under alla år och matcha sedan detta mot URF’s track record av kriminella handlingar. Det kommer att dröja ljusår innan reggaefestivalen kommer ikapp. 

Alltså.. missförstå mig inte. Jag är den förste att småle åt alla dessa så kallade rastafaris som hänvisar till religionsfrihet när det röker på, jag tycker det är skitlöjligt helt enkelt. Jag kan säga att jag nästan slutat lyssna på reggae helt och hållet bara på grund av alla tomma, löjliga gester och ritualer som omger musiken, men för Guds (Jahs?) skull, säg den musikfestival i Sverige genom tiderna där ingen någonsin har knarkat. Ja det skulle väl vara någon frireligiös tillställning då möjligtvis, men du vet vad jag snackar om. Hultsfred, Peace & Love, Sweden Rock, Way Out West, WTAI, Getaway Rock.. låt den utan kokainspår i näsgången kasta första stenen.

Tyvärr är det väl så att musikstilen ifråga är så intimt förknippad med en viss sorts drog att all statistik i världen ändå inte förmår rubba våra lokala antidroghjältars ståndpunkt. Skiten ska bort, barnen ska inte knarka i Furuvik. Att man på köpet väljer att sila mygg och svälja kameler på grund av okunskap, fördomar och inskränkthet är bara vad man kan förvänta sig av lokala politiker och polisiära element. Ge RFF en chans att visa vad de går för säger jag, sedan kan ni basera era beslut på fakta istället.

Min gode vän The Reggae Librarian skriver för övrigt betydligt mer initierat om detta på sin blogg.

Inga kommentarer: