torsdag, september 13, 2012

Vardagsrasistens alibi


Gårdagens avsnitt av ”Uppdrag granskning” innehöll ett reportage från den småländska byn Landsbro, där Migrationsverkets beslut att placera ett antal asylsökande mitt i grannskapet väckt upprorsstämning bland ortsborna. Reportaget lyckades sätta fingret exakt på den skuggiga glänta i vårt annars så förnuftsdrivna samhälle där den svenska vardagsrasismen får växa i lugn och ro, den glänta där vi plötsligt förlitar oss på allt annat än fakta när vi bygger grunden för vad vi tycker om saker och ting.

Första gången jag fick syn på gläntan var i högstadiet. Det var en kille i min klass som en dag började snacka vitt och brett om hur alla zigenare stjäl (det var så vi sa på den tiden, ordet romer fanns inte i vår vokabulär). När vi frågade hur han kunde veta att alla zigenare stjäl, hade han möjligen bevittnat dylika stölder själv, så kom det där förhatliga jävla svaret som jag har hört tusentals gånger sedan dess så fort någon ska förklara hur det egentligen är med de här invandrarna: ”Näe men det har man ju hört”.

Samma absoluta gehör för falska rasistiska rykten uppstod i Landsbro när det stod klart för ortsborna att det beretts plats för ca 30 asylsökande. Alla i Landsbro visste plötsligt att dessa människor hade blivit utkastade från ett annat asylboende i en annan ort, eftersom de hade misskött sig. Alla i Landsbro visste att de asylsökande redan efter några veckor hade snattat mat på ICA och till och med snott grejer direkt ur lastbilen som kom med varuleveranser. Alla i Landsbro visste att där borta i Mariannelund, där de har tagit emot asylsökande i flera år, där är ju folk ”lamslagna av skräck”. På frågan hur de kunde veta detta, hade de möjligen bevittnat stölder och kriminalitet själva, så kom samma enfaldiga bräkande svar: ”Näe men det har man ju hört”. Ingen har sett något själv, ingen vet egentligen ett skit men litar blint på rykten.

Så vad händer då om man försöker ta reda på fakta i dessa frågor? På den direkta frågan om han haft problem med snatterier sen de asylsökande kom till byn svarade ICA-handlaren ”Nej, jag har inga problem alls”. När filmteamet frågade polisen om kriminaliteten har ökat i de orter på Småländska höglandet där asylsökande har placerats var svaret ”Nej, det finns ingen ökad kriminalitet i dessa orter som kan kopplas till de asylsökande”. Och att de asylsökande som kom till Landsbro skulle ha kastats ut från ett annat boende var inte heller sant, människorna i fråga hade aldrig bott någon annanstans i Sverige.

Men det som kanske var mest beklämmande av allt var att se de lokala politikerna försöka slingra sig fram till en förklaring till varför de inte ville ha asylsökande i Landsbro. Jo förstår du, det enda problem jag har med det här är ju att de stackars människorna placeras i nedgångna lägenheter som inte är lämpliga för barnfamiljer. De kan ju inte bo här, vi har inte plats. Bättre att sprida ut dem på andra ställen, bla bla bla. När det sedan visade sig att fastighetsägaren, han från Stockholm som tjänade ”grova pengar” på de här stackars människorna, hade rustat upp lägenheterna så var ju inte heller det sant. Men innan ett filmteam kom till byn och motbevisade dem så ”visste ju alla” att lägenheterna var helt nedgångna.

Det stora problemet vi har i Sverige idag är att folket i Landsbro är helt vanliga människor som i mångt och mycket kan representera ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. De är inte mer rasistiska än din granne eller din jobbarkompis som ibland på fikarasterna beklagar sig över den gigantiska våg av kriminalitet som sveper över landet sedan invandrarna ”tagit över”. De är vanliga och, till största delen, hyggliga människor som missletts att tro att allt som är främmande är farligt. Och bakom varje falskt rykte finns i de flesta fall en organisation eller ett politiskt parti som är främlingsfientligt. I fallet med Landsbro var det några unga herrar med nationalistisk bakgrund från en annan ort som mer än gärna spred sin visdom över nejden och passade på att ragga nya medlemmar bland oroliga pensionärer på byastämman.

Det mothugg jag normalt får från nationalister, fascister, rasister eller "helt vanliga svenskar som tröttnat på skiten” när jag skriver eller pratar om såna här frågor är att jag har satt mig på höga hästar och att jag minsann bara ska hålla käften eftersom jag inte vet hur det är där ute i ”verkligheten”. Till alla er vill jag bara säga en sak: det har visat sig, gång efter annan, att den bild av verkligheten som NI vill förmedla är lögn och förbannad dikt varje gång någon bemödat sig med att ta reda på hur saker och ting EGENTLIGEN ligger till. Det ni sysslar med är att bedriva främlingsfientlig propaganda, men jag tror tyvärr på fullt allvar att många av er inte ens fattar att ni gör det. Ni har vilseletts att tro på saker som ni själva inte vet ett skit om, och er totala brist på källkritik gör det extremt lätt att bara med en liten lätt putt i ryggen föra er in i den där ljusskygga gläntan där alla romer stjäl och alla somalier systematiskt våldtar kvinnor.

Främlingsfientlighet förutsätter okunskap, och så länge vi inte vill ta reda på sanningen utan nöjer oss med ”allt man har hört” så kommer tyvärr partier som Sverigedemokraterna att fortsätta kapitalisera på vår dumhet och rädsla.

Och låt oss inte skygga för någon sanning alls här, det är bara att inse att vårt öppna och moderna samhälle som gärna slår sig för bröstet när det kommer till samvetsfrågor om solidaritet ändå på något sätt under många år har odlat en utbredd smygrasism bland befolkningen. Jag vet inte riktigt varför det är så, men jag vet att vi inte kan skylla allt på Sverigedemokraterna. De kom ju till dukat bord, något alldeles galet hände med Sverige långt innan SD dök upp på arenan.

Ibland känner jag att politiker och etablissemang har sprungit för långt i förväg och intagit en ståndpunkt som befolkningen inte alltid har fått en ärlig chans att ställa sig bakom. Vi har politiker som gärna vräker ur sig alibi-liknande standardsvar när det kommer till frågor om invandring och flyktingpolitik men som helt saknar förmågan att inspirera folket till att följa med dit bort där de står. Här har t ex SD helt rätt när de kritiserar de etablerade partierna, men tyvärr drar de ju istället helt horribla slutsatser av sina analyser. Istället för att kritisera våra politiker för deras oförmåga att förankra sin politik hos folket lägger de all skuld på invandrarna, de där människorna som är konstiga och farliga.

Våra politiker, vare sig de tillhör sittande regering eller opposition, MÅSTE ta på sig ansvaret att fylla den ljusskygga gläntan med kunskap, information och tro. Det måste börja där, inte bara med tydliga ställningstaganden emot rasism och främlingsfientlighet utan med inspirerande alternativ som föder ljus istället för mer mörker. Tyvärr ser jag inte en enda jävla politiker som jag på allvar tror skulle kunna fylla den kostymen, jag hittar bara räknenissar som intill förväxling liknar företagsrepresentanter. Men någon får gärna motbevisa mig.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Sverige har flest överfallsgruppvåldtäkter i Europa. Dessa begås till 99% av invandrare från Arabländer eller invandrare från Afrika. Det är ren och ram fakta. Du borde ta och intervjua svenska ungdomar..(såna som ser ut som han på Kalles kaviar) Fråga om tjejerna blivit sexuellt trakasserade av invandrare i hög utsträckning, fråga hur ofta killarna blivit rånade, hotade eller misshandlade av invandrare. Du kommer att få skrämmande svar. Jag arbetar själv inom kriminalvården och har tillgång till alla domar. Det är ett fruktansvärt skrämmande samhälle vi lever i som du och ett par andra verkar lyckligt ovetande om. Jag tycker i grunden att du har en fin och stark tro på det goda. Tyvärr är det inte fallet för många från vissa länder. Vi är vana vid att ta hand om vårt samhälle, har en starkt tro till staten och har någon form av moral, t.ex. gruppvåldtar inte svenska kriminella individer särskilt ofta. Eller misshandlar äldre sjuka pensionärer så att de nästan stryker med. Du kan blunda och tro att vi lever i Bullerbyland men det är försvunnet för länge, länge sen.

Matte sa...

@Anonym,
Jag visste att det förr eller senare skulle dyka upp en anonym tyckare som vet allt om gruppvåldtäkter. Det är ju inte direkt första gången det sker här inne.

Allvarligt talat, jag påstår inte att invandrare inte begår brott, du måste få in det i skallen nu. Men det finns en slutsats som du drar som är väldigt farlig och rasistisk, nämligen att de begår brott EFTERSOM DE ÄR araber eller Afrikaner. Det finns andra slutsatser att dra, varav den mest uppenbara är att deras socio-ekonomiska status spelar in. Och där finns en skiljelinje mellan rasism och konstruktiv kritik av vår integrationspolitik. Att en stor del av de människor som kommer hit "hamnar snett" är något som våra politiker en gång för alla måste ta tag i, men den uppenbara slutsatsen att dra är INTE att "slänga ut packet"!

Svenska ungdomar.. jag har två såna i min familj, senast de blev överfallna och hamnade som vittnen i rättegång hette förövaren Jens. När han var 8 år gammal satt han i vårt kök och drack saft och käkade kanelbullar, sen gick nånting snett för 10 år senare, hög på amfetamin, försökte han slå ihjäl min son med ett järnrör. Långt ifrån ett godkänt statistiskt underlag, jag vet, men du bör veta att det finns andra historier än dina om ungdomar som konstant blir trakasserade av invandrare.

Din propaganda leder inte till ett vackert ställe, det blir bara rasism och skit av allt. Förstår du inte det? Vad ska du göra när du har kastat ut alla invandrare då? Hur tror du på allvar att Sverige ska kunna överleva i den här nya vackra världen utan gränser om vi försöker stänga oss inne i vår egen lilla knätofsidyll?

Det är inte jag som tror att vi lever i Bullerbyland, så jävla dum är jag faktiskt inte. Men du verkar längta tillbaka dit. Själv har jag förstått, för länge länge sen, att det är en helt annan vision vi bör sätta upp om vi ska kunna gå en ljusare framtid till mötes. Vi kan inte stänga ute omvärlden, vi måste få skiten att fungera i ett mångkulturellt samhälle.

Anonym sa...

http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet

Matte sa...

@Anonym,
Och där kom rapporten som ni längtat efter. Någon har fått fram statistiskt underlag på att invandrare från Maghrebområdet i nordafrika begår fler brott än människor födda i vissa länder i bortre asien.. wow.

Kulturarv är alltså en påverkansfaktor, så vad ska du göra med den sanningen då? Med all rätt slänga ut alla Chilenare och Nordafrikaner? Stänga våra gränser för människor som kommer från dessa områden? Jag förstår fortfarande inte vad det är ni egentligen vill? Förutom att göra det vi alla förutsätter att samhället gör, dvs ställer brottslingar inför rätta och utdömer rättmätiga straff om brott har bevisats.

Rapporten kom också fram till konstaterandet att infödda personer står för den stora merparten av brott som begås i Sverige, du löser alltså långt ifrån alla problem genom att slänga ut invandrarna.

Anonym sa...

Du vill leva i ett mångkulturellt samhälle men med demokratiska värderingar och jämlikhet. Då borde du gå ut och demonstrera och ställa krav på dessa kulturberikare. Min son har klasskamrater som är 6!!! år gamla som är tvingade att ha slöja för att de är kvinnor (fast små barn). Hur faan rättfärdigar du det?? Det är en tydlig indikation på att kvinnor är sexuella varelser som männen vill åt. Det står inte någonstans i Koranen att detta är ett krav. Det är barnmisshandel och en kvinnosyn som är förlegad sedan flera 100 år i Sverige. Du vill mötas med dessa människor, men börja umgås med dem och säg att såhär måste vi vara för att vi ska fungera ihop. Inte bygga 40000 moskéer och säga "ja men de har ju deras kultur, den måste vi acceptera". Såna som du är snarare med och monterar det här samhälle med eran extrema konflikträdsla och där det känns viktigare att vara omtyckt på jobbet och vara politisk korrekt. Jag bär gärna rasiststämpel men jag VET att allt det kommer ändras. Du och många andra kommer ändra er och tänka, just det de hade ju faktiskt inte helt fel.

Matte sa...

Jag tänker inte rättfärdiga ett jävla skit som handlar om föråldrad kvinnosyn, våldtäkter och dylikt, oavsett om det dyker upp hos invandrare eller infödda. Varför skulle jag göra det? Jag hatar våldtäktsmän och fossiler som inte har uppdaterat sin kvinnosyn.

Och jag är inte det minsta konflikträdd, det ska du ha jävligt klart för dig. Jag för inte fram dessa åsikter för att jag är politiskt korrekt eller rädd för att stöta mig med arbetskamrater. För helvete, jag stöter mig MER med folk när jag STÅR UPP för ett mångkulturellt samhälle än om jag INTE skulle göra det. Du skulle bara ana hur många gånger jag har fått försvara min ståndpunkt inför "helt vanliga hyggliga svenskar".

Och att du påstår att jag är konflikträdd, underförstått att jag egentligen tycker som du men inte vågar stå för det, är faktiskt en rent idiotisk klapp på mitt huvud som du bör upphöra med omgående. Du har din syn på saken, jag har min, men kom INTE in här och tala om för mig vad jag egentligen tycker och tänker för det har du vare sig rätt till eller en blekaste aning om. Stå för DINA åsikter, det räcker bra så.

Och en sak till, om du nu är så duktig på att stå för vad du tycker, VARFÖR ÄR DU HELA TIDEN ANONYM?!

ullis sandberg sa...

Hej :)
du kanske inte är här så ofta men blev påmind om att du finns när jag började blogga själv lite mer igen. Vore kul att höra hur det är :))Finns ju på FB men förstår att du inte gör det *S men jag går att nå på mail ulrika.a.sandberg@orebro.se

Ullis Sandberg

Anonym sa...

However, that also foliage most of us curious as to the long run results and regardless of whether our wrinkles [url=http://lfcream.com]lifecell[/url] can also be a all-natural cure which you'll think about. life cell As you can see there are a variety of will cause that http://lfcream.com not!

Anonym sa...

Obama's stand on the concerns of life and how it is getting shushed up are not in line with classic Catholic beliefs.

Look into my blog post flex belt reviews