tisdag, juli 24, 2007

”Ska foten se ut så där? Den är ju dubbelt så stor som mina andra fot!”

Semestern har hittills varit så väsensskild från vardagen som man rimligtvis kunde hoppas på förhand. Den började med en långhelg i lilla I:s sällskap, då tittade vi på regnet genom fönstren och försökte lära henne att säga pappa. Helt utan framgång kan tilläggas. Sen kom S hem från Barcelona, som vanligt genomlidandes någon slags kroppslig kris som hon gjorde sitt bästa för att bagatellisera. ”Jo det är så här ser du, att jag inte har kunnat kissa på fyra dagar, så jag svänger nog förbi akuten i Uppsala innan jag kommer hem.” Det var det första hon sa till mig när hon befann sig på svensk mark. Henne har jag fått för mina synder, en orolig själ som jag vibrerar nästan sönder när hennes kropp hackar på tre cylindrar gång efter annan.

In i det sista var det osäkert om hon skulle kunna följa med till Thassos, men hon bet ihop och där satt vi på planet till slut. Jag, sönerna och lilla I på ena sidan gången och S på den andra, dubbelvikt som en pundare på nedgång. Den grekiska ön var iaf fin som snus. Om du gillar grekiska öar, den typen av estetik liksom, så kan jag verkligen rekommendera Thassos. Jag har varit på några grekiska öar och den här står högt i kurs. Men varmt som satan förstås, och förutom S krånglande kropp så blev jag stungen av en geting och hade svullen fot i två dagar plus att ena sonen fick vätskebrist en kväll och yrade i nattmössan. Men hej, vi klarar sånt.

Sen hem för att tvätta och rensa ogräs i den ogräsigaste av alla trädgårdar innan vi packade in oss i bilen igen för att ockupera en trea på Södermalm. Det var inte läge för birko David, därför hörde jag aldrig av mig. Vi tar det en annan gång. Istället var det Gröna Lund för hela slanten på lördagen, och helt otippat stötte jag på Jonas, den tidigare nämnde grindcore-gitarristen, på djurgårdsfärjan. Han var sig lik Jonas, lika stirrig och trevlig fast med längre hår. En, med mina mått, fet shoppingrunda genomfördes på söndagen då jag shoppade både skor och jeans. Bondläppen envisas med att köpa cheap Mondays, det är väl helt ute vid det här laget antar jag men som jag sa till en polare när vi käkade på Nyfiken Gul senare på kvällen: ”Det här med att ha tajta stretchjeans är helt underbart, som att gå i kalasbyxor hela dagarna, och jag är tillräckligt gammal för att inte längre bry mig hur det ser ut.” Så var det med det. Jag toppade shoppingfrenesin med en jacka på måndagen, jag är helt ny nu.

I skrivande stund sitter jag ensam hemma i huset. Sönerna är på västkusten med sin mamma och resten, dvs S och lilla I, är i Uppsala. Orsaken till min strålande isolering stavas fönsterrenovering. Det är ett drygt och ganska svårt arbete som kräver all min koncentration samt gott om utrymme för svordomar och kastande av verktyg, därav min självvalda ensamhet. Hittills idag har jag lyckats kitta om ett fönster och springa ca 6 km, vilket är helt okej. Imorgon ska jag kitta ett till fönster och sen måla, intressant va?

Hur som helst, nu vet du ungefär hur landet ligger. Hur har du det då? Ledig eller? Jag läser Middlesex av Jeffrey Eugenides, vad läser du?

6 kommentarer:

Fröken Smilla sa...

Jag läser just nu "Visst finns det gudar i Alabama" av Joshilyn Jackson, en pärla som verkligen rekommenderas. I övrigt har jag sommarlov och börjar bli en smula uttråkad.

Anonym sa...

Smilla: Ett tips där, skaffa ett hus. Ett ganska gammalt hus, för då blir du aldrig uttråkad.

David sa...

Låter som om ni har en bra sommar trots en del fysiska problem - men det är väl en del av familjelivet antar jag. Tråkigt att du inte han med en öl eller två, men det kommer fler tillfällen. Hoppas jag.

Skål!

Anonym sa...

David: En öl, eller två, eller fem, kommer det att bli läge för ganska snart. 18:e augusti springer jag midnattsloppet på södermalm, och med tanke på min katastrofala form kommer jag att behöva dränka mina sorger efter loppet.

Skål!

Chimaera sa...

Hej vännen,
Tack för kommentaren på min blogg. Visst, tiden går och allt det där. Jag är 28 nu, men jag inbillar mig att den lilla kris jag går igenom har med min två-månaders "obetalda semester" (arbetslöshet över sommaren) att göra.
Jag läser: "Mästaren och Margarita" av Bulgakov. Jag är glad över att jag börjat orka läsa skönlitteratur igen, trots att jag studerar lite grann samtidigt. Kurslitteraturen kan trötta ut en oavsett grad av intresse... Angående D, ja, det är min pojkvän. Tyvärr bara på visstid, han pluggar i Sverige men ska återvända till hemlandet i höst. Äsch, sånt är livet... Ha det bra! Skriv gärna fler gånger. Kram, Josefin

Anonym sa...

Läser "Får" av nån Eriksson och "Höns" av Neuschûtz/Odén (snyggast boken grafiskt kolla in framsidan bara)och en isländsk deckare samt senaste numret av Gård & Torp, Drömhem & Trädgård och Ardennernytt. Mästaren o Margarita är f.ö en av världens bästa böcker, Bulgakov är underbar. En hunds hjärta är toppen! Håller med ang. att inte ha fritidsproblem pga gammalt hus + tillhörande lantbruk + heltidsjobb på kommunen. Fattar hur du sliter med fönstren det blir säkert jättefint!