tisdag, oktober 06, 2009

Skägg

Just tillbaka från toaletten med en intressant iakttagelse: skäggstrån är till sin konstruktion och konsistens klart mer besläktade med könshår än någon annan typ av kroppshår. Åtminstone mina skäggstrån. Jag satt där på muggen och ryckte loss ett skäggstrå, vilket jag ibland gör under kontemplation, och när jag senare såg att det hade landat på toalettringen så insåg jag genast det uppenbara. Om någon annan människa ser detta hårstrå kommer denna människa garanterat tro att det är ett könshår. Visst, kontexten spelar in, toalettringar brukar befinna sig nära könshår, men även under andra omständigheter tror jag att de flesta hade misstagit mitt skäggstrå (harmlöst) för ett könshår (jätteäckligt). De två är så lika och ändå laddade med så vitt olika betydelser. Jag ska börja lägga ut skäggstrån lite här och där, och ibland smyga in ett könshår, och se om folk märker någon skillnad.

2 kommentarer:

ia sa...

Mern det finns ändå en stor skillnad. Könshår grånar inte. Eller har jag fel?

Matte sa...

Ia: JOHODÅ! Mina gör det, fast då kanske det är något fel på mig?