torsdag, november 29, 2007

Låtlista efterlyses

Den minnesgode läsaren kommer kanske ihåg att jag och några kompisar satte ihop ett band i våras och deltog i en lokal musiktävling. Man kan gott kalla det en korpserie för musiker om man vill, nothing fancy bara roligt. Den röda tråden den gången var hårdrock a la åttital, nu letar vi efter en ny röd tråd för nästa års uppföljare och det är här du kommer in i bilden. Hjälp oss att hitta tråden, kom med förslag på låtar! Vi har en kvart på scen (fifteen minutes of fame) så det handlar om max fyra låtar, och dessa får gärna höra samman på något sätt. Ett tema, en genre, kanske t o m en och samma artist, vad vet jag.

Några fakta som kan hjälpa er på traven: Vår sättning är trummor, bas, två gitarrer, keyboard och sång. Kanske får vi med oss en körtjej denna gång, men det är inte klart än. Försök att undvika uppenbara cover-favoriter som Whiskey in the jar, Tush, Highway to hell eller Staten och kapitalet, eftersom något av dom andra bandet högst troligen kommer att spela såna låtar. Det ska vara låtar som folk känner igen, men ändå inte dom allra vanligast förekommande i dylika sammanhang, okej?

Jag skulle vara evigt tacksam för er hjälp, jag vet att ni är ett antal musikfantaster där ute som läser denna blogg. Tackar allra ödmjukast på förhand!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är kust nu torsk på Elvis. Det finns en hel del låtar som det går att göra ngt nytt med och som folk känner igen men som inte alla hört på ett tag. =)

Anonym sa...

Jag tycker ni ska köra The Band låtar. Riktigt sköna låtar som man kan tolka på varierande sätt. Finns inget TheBand-coverband vad jag vet.

Anonym sa...

Ullis: Elvis är aldrig fel, utom möjligtvis när sångaren har ett väldigt högt register (som vår har). Men som sagt, det går att göra något eget av det. Tack för tipset!

Anonym: Jag älskar The Band! Om det bara var upp till mig (och kanske trummisen) så skulle jag köpa ditt förslag rakt av, men det blir troligen svårt att få igenom med hela bandet. Tack för tipset!

liberalkommunisten sa...

"Solsbury Hill"

David sa...

"Animal (F**k Like a Beast)", Såklart.

Anonym sa...

Rymdtema?
Lite di Leva, rymdblomma
Bowie, låtar fr Space Oddity (hur stavas det?)
The Prodigy, Out of space, ja, du fattar grejen.
Ta bara ett tema vilket som helst och leta bra låtar med det temat.
Tillåter er dessutom att klä ut er igen!

Matte sa...

Liberalkommunisten & David: Jag kan uppskatta både Peter Gabriel och W.A.S.P, tro mig, men det är svårt att få ihop dessa till ett tema. Ge mig mer, snåla inte nu!

Lotta: Di Leva har jag sjungit på en fest för länge sen, en fest med rymdtema. Det var skitkul, men det är liksom gjort redan. Men tack för tipset ändå!

Anonym sa...

Göteborgsprogg tema naturligtvis:

1. Lära för livet (Motvind)
2. Bängen Trålar (Nationalteatern)
3. Bullshit blues (Ensamma hjärtan)
4. Glida in och glida ut
(Danielsson/Pekkanini)
5. Vi äro tusenden (Tältprojektet)
6. Rulltrappan rullar (Ola Magnell)

Magnell har väl ingen koppling till Gbg men va fan

Matte sa...

Min vän i viken: Ett utomordentligt tema som jag för övrigt försökte få igenom redan förra gången. Men du, du glömde ju Sillstryparn! "Doing the omoralisk schlagerfestival", mer Gbg-progg än så blir de la ente enna.

David sa...

Tycker ni ska ha kött och djurhudar som tema. Musik= Manowar och WASP. Rekvisita>> Slaktavfall och lite horn + hudar från senaste älgjakten.

Det kan inte gå fel.

/Unite all brothers of true metal

Matte sa...

David: Jag skulle gärna klä mig i älghudar (?!) och spela true metal, men vad ska vi göra av keyboardisten?

Anonym sa...

Två låtar som välter varje dansgolv, varje gång, oavsett vart du är, är "Ms Jackson" och "Hey ya" med Outkast.
Jag skulle älska att få höra dem av ett coverband nånstans... Men det kanske inte är riktigt vad ni tänkt er. :-)

Matte sa...

Smilla: Du har rätt om låtarnas sväng, och din misstanke om vad vi tänkt oss är även den befogad. Men det kanske går att göra något av det där, arra om det och så, vi får se. Tack för tipset!

Anonym sa...

...eller kör "Rehab" med Amy Winehouse, kanske i kombi med "Drinking in L.A." med Bran Van 3000?
Eller "Sabotage" med Beastie Boys (som f ö har ett helt gäng röjiga låtar som borde göra sig sketabra som covers).
"Song 2" med Blur?

Eller kör Säkerts "Allt som är ditt"? Borde lyfta ganska bra i refrängen med "dom jävlarna ska skjutas...". Eller kör "Sanningsdan".

Det här var kul! :-)

Anonym sa...

Hahaha, Mattes favorit: Dom jävlarna ska skjutas! (Vilka då? Kattägarna!)

Matte sa...

Smilla: Beastie boys skulle vara gjutet om någon av oss kunde rappa, och fylletemat var roligt. Vi rundar av lite fint med Tom Waits "The piano har been drinking", hehe.

Ia: Du har oroväckande gott minne!