onsdag, mars 11, 2009

Angående helkroppsmassage

För en tid sedan skrev jag på Barstol om en kompis som gick till en thailändsk massagestudio i Gävle och blev erbjuden en avrunkning. Dagens scoop i lokalmedia är avslöjandet att en thailändsk massagestudio har erbjudit sina kunder sexuella tjänster (högst troligen just den jag skrev om).

Jag fick en del på huden av Barstols läsare, helt i sin ordning för övrigt, för att jag var dåligt påläst när jag påstod att det är olagligt att sälja sexuella tjänster. Det är det tydligen inte, man ska inte stigmatisera hororna sägs det. Vad som däremot är olagligt är koppleri, ett åtal som troligen drabbar den person som står på massagestudions hyreskontrakt i det här fallet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är dessutom olagligt att köpa sexuella tjänster, så hanteringen blir svår att upprätthålla på legal väg hursomhaver (även om det skulle påstås att massöserna är egenföretagare som hyr platser, eller nåt liknande.)

Matte sa...

Lotta: Exakt.

Anonym sa...

Huvudprincipen som jag förstått det är att du inte som privatperson kan bli åtalad för att du bjuder ut dina sexuella tjänster på nätet eller annorstädes. Men när det genomförs i en för ändamålet avsedd lokal stöter det på patrull - inte bara för att sexköparen är kriminaliserad utan på grund av kopplerilagarna, som du så riktigt påpekar. Man får inte främja verksamheten. Din fråga till mig på Barstol var korrekt formulerad: att sälja i en lokal är måhända inte åtalbart för den som utför eller vill utföra tjänsten, däremot för den som tillhandahåller lokalerna och den som eventuellt köper.

Många pekar på det absurda i att säljandet är tillåtet men köpandet förbjudet, antingen vill man då (Gud förbjude) förbjuda både säljandet och köpandet eller så vill man tillåta både säljandet och köpandet. Jag har för min personliga del (och efter en jävla massa överväganden hit och dit) kommit fram till att om jag måste ta ställning till själva sexköpslagen så är jag emot. Men jag kan inte säga att jag är emot kopplerilagen. Det var så vi hade det förut. Man fick sälja och man fick köpa men bara på vissa villkor. (Ingen tredje part inblandad etc.) Nu får man inte köpa och därmed blir hela verksamheten i praktiken förbjuden, även om ingen straffar säljarna med böter.

Anonym sa...

För övrigt är det inte så märkligt att man inte har klart för sig vad som lagmässigt gäller på den fronten om man inte har ett visst intresse för detta ämne, jag tycker att det är intressant ur många aspekter. Vad får man göra, vad får man inte göra, vad skadar mest, minst etc. Svårt, för positionerna är så låsta.

Det var en galen kommentator du fick på dig där. Evil.

Anonym sa...

Fattar också att din kompis chockades. Tänk om jag som jag gör på jobbet går ner i källaren för att få massage och så... En jävla tur att det är en kvinnlig massör!

Matte sa...

Ia: Det var det där ordet jag sökte men inte hittade då - koppleri. Scoopet är intressant av flera anledningar. Dels för att det svarar på den obesvarade frågan i min text, vad hade hänt om min kompis svarat ja (han hade blivit avrunkad). Dels för att det stärker en tes i min text, den om att en verksamhet som erbjuder sexuella tjänster till män kan fortgå en viss tid utan att någon anmäler det (i det här fallet var det en journalists dolda mikrofon som spelade in "erbjudandet" som ledde till razzian, innan dess var inte polisen intresserad av spåret, trots att det pågick ett kvarter från polisstationen..)

Den moraliska frågan är så otroligt mycket svårare. Jag är ju inte dummare än att jag förstår att det finns exempel på prostituerade som trivs med sitt jobb, och att dessa kvinnors arbetsmiljö försämras av lagen som förbjuder koppleri (det är ju inte direkt bara att hyra lokal och inreda med sköna tapeter). Men.. fan, kalla mig moralist då, men jag vill förbjuda prostitution helt och hållet. Jag tycker att världen skulle vara ett bättre ställe om det inte fanns. Sen.. vissa människors behov, visst, om alla inblandade verkligen vill något så borde man (i sann liberal anda) låta folk vara ifred. Och jag tror på något sätt att det går att lösa med sunt förnuft, exakt hur vet jag däremot inte.

Det var en galen kommentator ja, men jag har (tyvärr) börjat vänja mig vid det.