tisdag, juni 19, 2012

Den sällsynt illaluktande soppan


Om det är något som irriterar mig mer än det mesta just nu så är det att ingen, absolut ingen, tar debatten med Sverigedemokraterna. Hallå, så kallade etablerade partier, vad i h-e håller ni på med egentligen?!

Egentligen är väl min ilska en spin off på det jag skrev för några veckor sedan, spaningen som gick ut på att SD sakta men säkert håller på att ta sig in i våra tv-soffor. De blir allt mer accepterade helt enkelt, vilket med hundra procent säkerhet torde vara resultatet av en från deras sida riktad och synnerligen ambitiös kampanj. Självklart vill de in i tv-sofforna, självklart är målet att få med Åkesson i en talkshow, för väl där har tröskeln till svenskens kritiska granskande passerats och vägen till världsdominans ligger öppen. Han satt ju och pratade med Skavlan, då kan han väl inte vara så ond ändå?

Ett stort ansvar ligger som sagt på media. Det har somnats till vid tangentborden på sistone, det har blivit slappt i skallarna hos sådana som tidigare stod upp för de journalistiska principerna och granskade kritiskt på exakt de rätta ställena. Men låt oss för den sakens skull inte för en sekund glömma bort var det viktigaste och mest grundläggande motståndet saknas: hos våra politiker.

Nu måste det här helt enkelt sägas högt och tydligt så att så många som möjligt hör: i samma sekund som våra etablerade politiska partier blev mer intresserade av att jaga opinionssiffror än att faktiskt driva politiska frågor så kantrade hela den svenska politiska scenen och landade med ett magplask i en soppa av kåta spin doctors och färdigslipade kanter, alltmedan SD står i kulisserna och slickar sig om munnen.

Jag vet inte exakt när det hände, bara att det hände under alliansens tid vid makten. Om det ska skyllas på alliansen, den lika sifferkåta oppositionen eller en generell politisk trend är jag också osäker på, men det enklaste är väl helt enkelt att dra alla över en kam. I just detta misslyckande finns inget enskilt rött eller blått skynke som dolt skeendena, ingen rödgrön röra som obstruerat sanningen, det är bara åt h-e felprioriterat av samtliga inblandade.

För att ytterligare illustrera den snabba utvecklingen de senaste sex åren kan man gott ta Göran Persson som exempel. Vem här inne tror att den typen av politiker skulle ha minsta chans att vinna opinionssiffror i dagens politiska klimat? Nej, tänkte väl det. Ändå är det kanske just den typen av politiker som vi behöver nu. Du vet, den där typen som har RYGGRAD och som kan stå och ta några smällar i en debatt med SD även om det skulle innebära att opinionssiffrorna nästkommande månad dippar 0,2 procent. Eller hon som faktiskt var den senaste som vågade ta en debatt ansikte mot ansikte med Åkesson, vad hette hon.. MONA SAHLIN! Så var det ja.

Jag är grymt besviken på Löfven för att smekmånaden är över nu och han håller fortfarande käften. Jag är grymt besviken på Juholt för att han inte bara höll käften utan vimsade runt som en annan jönspelle och inte fick något vettigt gjort alls. Jag är grymt besviken på Miljöpartiets nya ledning som mest verkar stå och fånflina i glansen från sina nya, fina opinionssiffor. Rookies, väx upp! Allianspartierna.. ja där hade jag väl faktiskt inga förväntningar så låt mig bara konstatera att mina farhågor tyvärr har besannats.

Men mest besviken är jag nog faktiskt på Vänsterpartiet, eftersom jag alltid betraktat V som det parti som är minst benäget att falla för opinionstryck och jaga siffror. Där, ute på vänsterflanken, borde det finnas en stupsäker och självklar barriär av ideologisk betong, hundra procent beredd att inte släppa en enda jävla rasistjävel över bron. Men istället ser jag samma glesa och lågvuxna häck som på högerflanken, och det oroar skiten ur mig. 

Den allianssådda tujan släpper igenom feta rassesvin utan att erbjuda minsta motstånd, inte ens en rispa åsamkas de så kallade sanningssägarna, vilket är beklagligt men ändå ganska väntat. En moderat politik kommer aldrig att kännetecknas av fasta, principiella ställningstaganden som hotar att skrämma bort ens den vanvördigaste av väljare, men en sund vänsterpolitik ska faktiskt göra just det. Den ska inte vara strykrädd, den ska vara stolt och jävlarimej beredd att dela ut en snyting när så behövs. Även om det betyder att den där jävla stapeln kanske blir någon procent lägre i några veckor.

15 kommentarer:

Markus sa...

Ja du, vänster, våld och ideologi...hmmm vänta nu har jag läst nåt om det nånstans. Just det samlingen om Stalins fina herravälde. Verkligen nåt att sträva efter.
Måste ge er vänsterpatrask, trots att historien överbevisat er gång efter gång efter gång tror ni fortfarande på det kommunistiska samhället. Min far levde i ett land där den kommunistiska läran praktiserades och har berättat hur det var, så jag vet till skillnad från många vänsterromantiker som sitter i sina radhus i nån småstad och tror sig veta vad som är bäst för Sverige. Men men jobba på och ge inte upp hoppet att snart kommer Stalins efterträdare.

Och ja jag röstar blått, för jag vet hur ett kommunistiskt samhälle fungerar i praktiken.

Matte sa...

Markus: Sluta med det där trötta tjatet om kommunism nu. Bara för att man inte röstar blått så är man kommunist, jag tror du behöver några fler färger i din palett. Jag är inte kommunist, har aldrig röstat på vänsterpartiet men tycker i just den här frågan att V har en viktig roll när övriga partier sviktar. Men du kanske tycker att SD gör ett fint jobb och i så fall ska jag inte störa, du äger självklar rätt till din egen åsikt precis som jag.

Matte sa...

Å du Markus.. om jag säger att jag röstar rött för jag vet hur mycket skit fascismen har ställt med genom historien, visst låter det otroligt dumt? Precis lika dumt som det du skrev om varför du röstar blått. Sossar är inte kommunister och moderater är inte fascister, lär dig det nu.

Anonym sa...

"Den allianssådda tujan släpper igenom feta rassesvin utan att erbjuda minsta motstånd, inte ens en rispa åsamkas de så kallade sanningssägarna, vilket är beklagligt men ändå ganska väntat."

Hur skall jag läsa detta? Att jag är ett fett rassesvin är ju klart, men detta med "inte ens en rispa". Är det besvikelse över att ingen ännu har huggit ner mig med kniv?

Av SD medlemmar i Sundbyberg är 40%själva invandrare. Chile, Danmark, Finland, Frankrike, Kina, Laos, Rumänien, Serbien, Thailand, Ungern och Österrike.

Stellan Bojerud (SD)

Matte sa...

Stellan, rispor, snytingar etc är naturligtvis menade som symboler, jag trodde inte att jag skulle behöva förtydliga det men ok.. Jag pratar om politik, inte gängslagsmål. Den borgerliga politiken är feg och populistisk, därför har ni kunnat ta er in från högerflanken.

Så du menar alltså att det inte finns några rasistiska beståndsdelar i er politik? Verkligen Stellan, du menar att drygt 90% av Sveriges befolkning har fel alltså? Verkligen?

Anonym sa...

Snälla Matte förklara för mig vad som är rasistiskt med att försvara vår välfärd istället för att låta kommuner gå i konkurs för att vi ska vara så "snälla och fina" och ta emot 100.000 somaliska anhöriga.

Dina och mina barn, våra äldre, sjuka, skolor, m.m.m.m. kommer man vara tvungen att skära ned på.

För att inte tala om allt lidande dessa flyktingar ofta skapar för oss svenskar med våld, våldtäkter, rån och en väldigt liten ambition till att vilja anpassa sig till våra västerländska värderingar. Kalla mig gärna rasist men om ett par år står du säkert själv och stoppar ned SD i ett kuvert så länge INGA andra partier vågar kritisera det kaos de håller på att skapa.

Matte sa...

Snälla anonym, om du vill försvara vår välfärd så borde du i första hand ifrågasätta vad den sittande regeringen håller på med när den rycker undan allt vad sociala skyddsnät heter och säljer ut statliga bolag för en spottstyver till multinationella företag som packar ihop hela konkarongen och flyttar utomlands.

Om du vill försvara vår välfärd så borde du, yttermera, ställa dig på barrikaderna och protestera mot vad våra banker håller på med när de spekulerar bort miljardbelopp och sedan får stöd av staten till nya feta fallskärmar till chefer som, om det fanns någon rättvisa här i världen, istället borde sitta och skaka galler.

Om du vill försvara vår välfärd så borde du, oförtrutet och ytterst envist, ifrågasätta de strömningar inom den borgerliga alliansen med Centerpartiet i spetsen som tagit som sin livsuppgift att pulvrisera det sista uns av rättigheter som vi arbetstagare har kvar och ge det i julklapp till arbetsgivarna så att de kan köra över facken och pressa ner lönerna till skamliga nivåer som inte en människa klarar av att leva på, än mindre försörja en familj på.

Istället vill du, en anonym tyckare, skylla all livets orättvisor och jävligheter på några somaliska anhöriga. Så oerhört patetiskt.

David Ärlemalm sa...

Angående din sista kommentar, Maths... Väl skrivet! Tänk om alla dessa lata (i hjärnan) rassar kunde se de verkliga hot välfärden står inför i stället för att yla om invandringen hela tiden.

Nästan så man misstänker Åkerlund och grabbarna för att vara en borgerlig skenmanöver, för att de lugnt och fridfullt ska kunna montera ner vad arbetarrörelsen byggde.

Matte sa...

David,
Tack för det! Det som håller på att hända nu i Sverige är en spegling av den borgerliga politiken som bidragit till ökade klyftor. Jag säger inte att allt hade varit frid och fröjd om sossarna satt vid makten, men det vi vet från tidigare exempel i Europa är att främlingsfientlighet frodas särdeles bra i samhällen med stora sociala klyftor.

Att människor som själva får det sämre och sämre börjar leta syndabockar är inte konstigt alls, det är djupt mänskligt. Vad som däremot är oerhört beklagligt är att fler och fler väljer den enkla vägen att skylla på invandringen, samtidigt som våra etablerade partier väljer att blunda. Den kombinationen är livsfarlig.

maja sa...

Fy [svordom] vad bra du är Matte!

Jag kan inte tänka mig att en endaste flykting lämnar sitt land, sin familj, släkt, sin stad, sitt hus, alla sina tillhörigheter, sin kultur och sitt språk om det inte vore det absolut sista tänkbara alternativet. Bara tänk tanken att komma till ett okänt, kallt land långt borta där du inte förstår språket, inte ens kan tyda alfabetet. Självklart ska vi ta emot så många som möjligt med öppna armar och ett öppet sinne.

Anonym sa...

maja: Oooooh vad fiiiint sagt. Så himla gulligt. Jag kan inte heller tänka mig att när man gjort denna uppoffring våldtar, dödar och hotar dessa snälla människor som tar emot en med öppna armar....eller just ja det gör de, så gott som dagligen numera...

Matte sa...

@Maja, exakt det perspektivet som du väljer att se denna fråga ur är det som våra SD-vänner (som t ex anonym här ovan)inte klarar av att anta, antingen av oförmåga eller ovilja. Bra att du också står upp, tack!

@anonym,
Samma anonym som tidigare, eller? Tack för ditt bidrag, nu vet vi var du står i frågan. Vi vet inte vem du är, eller vad du grundar dina åsikter på, men vi vet exakt var du står.. knähögt i dynga. Hoppas du tar dig loss en dag.

B-son sa...

Go Matte Go!

Anonym sa...

Kulturberikning:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-overfallsvaldtakter-i-gavle_7341470.svd

Matte sa...

@B-son,
Big up!

@Anonym,
Jadu, käre anonyme vän, oavsett vem som utfört dessa hemska våldtäkter så är det SJÄLVKLART en fullkomligt avskyvärd historia.

Att du redan nu har dragit självklara slutsatser avseende förövarnas etniska härkomst är dock en smula förvånande eftersom polisen inte gått ut med något signalement från vittnesuppgifterna, men jag antar att det inte spelar någon roll vad jag säger.. du har väl redan bestämt dig.