måndag, februari 25, 2008

Gynning tar över

Igår såg jag ett avsnitt av ”I huvudet på Gynning”, det var förstås en repris vilket kan få understryka det faktum att jag aldrig hänger med längre. Jag satt där med en kräkande liten O i famnen och zappade en söndagseftermiddag och, vilket kan ha inflytande över det jag snart kommer att säga, hade inte direkt jättehöga förväntningar. Man kan inte ha det när man tittar på teve den tiden på dygnet, nästan aldrig faktiskt.

Och där dök hon upp då, den så omsusade Gynning, med ett eget program och jag hade nog zappat vidare 99 gånger av hundra men det som höll mig kvar var programmets tema: Groupies. Programledaren själv satte huvudet på spiken i ingressen när hon konstaterade att det här är intressant för alla eftersom det innehåller sex, kändisar och dekadent leverne. Jag skriver under på det, vem är inte intresserad av det liksom? Dessutom är dessa groupies en skara människor som verkligen delar upp mänskligheten i två delar, å ena sidan dom som tycker att dom är frigjorda och självständiga kvinnor som skiter i vad andra tycker och gör det dom helst vill, och å andra sidan dom som tycker att groupies är värsta sortens lurade airheads som bara är tragiska starfuckers. Själv är jag ju så pass fritänkande att jag kan tänka mig att skrået hyser både och.

Två kvinnor, eller kanske ska man säga tanter, fångade speciellt mitt intresse. Först var det Pamela des Barres, kvinnan som kallas alla groupies urmoder tack vare ett tungt CV innehållande såna namn som Mick Jagger, Jimmy Page och Jim Morrison (honom hade nog fan t.o.m jag sugit av, sen spottat ut satsen i en burk och låst in den i en inbrottssäker frys). Pamela framstod som en vettig människa med distans till sin tidigare livsstil, en sån som man absolut skulle kunna tänka sig att bjuda på vin resten av hennes liv bara för att få höra historierna. Att t.ex Jim Morrison gillade att säga ”Suck my big mama” är kanske inte intressant för hela familjen, men jag finner stort nyhetsvärde i det.

Den andra kvinnan var Cynthia Plaster Caster, en dam på dryga sextio som gjort det till sin grej att gjuta av kändisars penisar i gips (behöver jag tillägga att Cynthia bor i L.A?). Man kan ju tycka att denna verksamhet känns en smula sjabbig och förnedrande, inte minst för penisägaren i fråga, men det var inte alls den känslan jag fick när jag såg programmet. Där stod tanten på knä framför killen och höll en burk innehållande någon slags geggamojja över hans kuk, samtidigt som en groupie (eller nåt) hånglande med honom så att ståndet skulle hålla sig uppe, och det hela framstod som en rolig och ärlig hedersbetygelse åt den här snubben som tydligen var teaterregissör. Cynthia talade också om att det betraktas som en stor ära att få stoppa sin penis i hennes burk, och detta är ganska talande för hur stort inflytande kändisar ändå har över våra liv. Om bara en tillräckligt känd person har gjort en skum grej så är det okej, och på så sätt banar vi ständigt ny terräng i det träsk som tidigare kontrollerades av religiösa predikanter, dvs vår moral. You’ve gotta love it.

Gemensamt för dessa kvinnor är att dom betraktar sig själva som feminister, vilket jag kan tänka mig att somliga inom feministrörelsen idag har ett och annat att säga om. ”Du skall suga känd kuk” hör väl knappast till manifestet, om man säger. Det är också den typen av feminism som jag uppfattar att Gynning själv förespråkar, dvs den självständiga kvinnan som gör precis det som faller henne in och alla moralister undanbedes vänligen men bestämt. Dessa glamour girls, man kan väl nämna Paris Hilton och Brittan i sammanhanget också, verkar alltså försöka lägga beslag på epitetet feminism, direkt eller indirekt genom alla som pekar ut dom som bärare av denna fana, och den utvecklingen vet jag inte om någon hade kunnat förutse för en sisådär tjugo år sedan.

Och kanske allt började med Pamela des Barres där i slutet av femtiotalet, hon som valde att skita i vad alla sa och som tack för det fick leva i sus och dus med världens mest kända rockstjärnor. Och jag vet inte, jag har lite svårt att sätta mig in i hennes liv, men att bli betraktad som en livsform lägre stående än en kackerlacka av halva jordens befolkning är kanske ett överkomligt pris för den som är tillräckligt ”musikintresserad”. Speciellt som den andra hälften av befolkningen hyllar henne som vår tids mest inflytelserika musa, ett inflytande som nog inte ska underskattas. För hur är det nu, vem handlar egentligen låten ”Stairway to heaven” om?

There's a lady who's sure all that glitters is gold,
And she's buying a stairway to heaven.
When she gets there she knows if the stores are all closed,
With a word, she can get what she came for.

Sant eller ej, men för ett sådant eftermäle skulle åtminstone jag kunna gå ganska långt med en gitarrist eller sångare. Courtney Love here I come.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det feministiska angreppssättet på groupies kan ju vara flera. Själv tillhör jag inte den kategorin som moraliserar sex - vuxna människor borde kunna få expreimentera som det passar dom. Kort och gott - suga vilka kukar de har lust med. Men det som kan sägas vara lite tragiskt i hela svängen är att kvinnors plats i rockvärlden under lång tid egentligen varit hänvisad till just musa och groupie, och inte så mycket som egen artist. De kvinner som själv producerar musik och uppfyller den dekantenta rock´n roll livsstilen upplevs dessutom sällan som coola, utan snarare som nerknarkade dåliga morsor som fotas och visas upp i hela världspressen utan trosor i taxibilar. Jag undrar hur många mindre glamorösa bilder som rock-killarna faktiskt sluppit.

Jag är helt enkelt lite kluven. allt för många tjejer tror att deras plats är bredvid gitarristen/hockeyproffset/affärsmannen och att deras huvudsakliga roll är att boasta männens ego och applodera allt de gör. Därför är jag inte helt fond över groupiegrejen.

Anonym sa...

Det slants lite på tangenterna där ser jag - men jag tror det går att läsa ändå *L*

Matte sa...

Ullis: Visst blir man kluven, jag tycker personligen att hela rocksvängen är rätt patetisk med sina märkliga machoideal (även om jag många ggr älskar musiken). Helt klart finns det många trasiga människor runt rockband, men jag upplevde att just dessa två kvinnor var rätt skärpta. Jag fick en annan bild av hela fenomenet, därmed inte sagt att jag skulle tycka det var helt okej om min dotter bestämde sig för att bli groupie..

Anonym sa...

Tror inte att man behöver vara särskilt trasig som kvinna för att ägna stor del av sin tid för att boasta framgångsrika män, det tillhör snarare normen om man säger så. Tror absolut att det finns skärpta kvinnor i groupiessvängen det är mer som förebild för unga tjejer som jag blir lite tveksam.

Men som sagt, en del tänder på långhåriga boastade män som står på scen med gitarr och förstärkare. Skulle aldrig hända mig... *;-)

David sa...

Vi får hoppas att Palmela inte började sin groupie karriär redan i slutet av femtiotalet, då var hon nämligen inte ens tonåring.

Fan, det där kände jag inte till om Morrison, och jag som trodde att jag visste allt (hade en svår doors period i min ungdom och läste typ allt).

Matte sa...

Ullis: Yeah right! Det är väl just det där med "förebild för unga tjejer" som gör saker och ting lite tveksamma. Fast ibland undrar jag om inte dessa unga tjejer underskattas lite väl mycket, jag tror dom kan tänka ut saker och skilja rätt från fel utan att vi vuxna ska behöva censurera hela världen. Förstår du liksom.. när alla vuxna ska vara vettiga förebilder så blir det till slut bara en kompakt massa av vettighet som driver ungarna till vanvett.. eller nåt. Jag vet inte, jag säger nog att det måste få finnas alla sorter, och det måste kunna gå att säga till unga tjejer och pojkar att det där kanske inte är en vettig karriärväg för dig, du kanske borde starta ett eget band istället, det är nog ännu roligare.. liksom.

Matte sa...

David: Hon började springa efter band i slutet av femtiotalet, enligt egen utsago, men hon låg inte med nån innan hon fyllde arton.. typ. Det är just den där typen av information som bara en groupie kan sitta på, sånt får du inte läsa i biografier. Om det är sant är en annan femma, I'd figure the odds be fifty-fifty.