torsdag, maj 29, 2008

The dark side?

Sedan ett par månader tillbaka har jag ett extraknäck som speaker för radioreklam. Hittills har jag genomfört nio olika uppdrag och gör reklam för allt ifrån Maritiman i Göteborg till ett åkeri i Luleå. Hela historien är egentligen djupt ironisk eftersom jag avskyr reklamradio och har bojkottat sådana kanaler sedan minst femton år tillbaka. Jag skulle heller inte göra det här om det inte vore för att killen som har anlitat mig och skriver manusen är en god och synnerligen rolig vän. Kort sagt, vi har roligt tillsammans, jag får lite pröjs och chansen att agera ut mina förlorade skådespelardrömmar. Sämre kan man ju ha det.

Dessutom har jag kommit på att det är befriande att agera inom ett nytt och okänt område, eftersom jag därför inte har några som helst krav på mig själv. Om det istället handlade om ett skrivjobb så skulle jag säkert sitta och svettas hela nätterna, men här kliver jag bara in helt oförberedd och agerar på någon slags instinkt. Och eftersom allt jag spelat in hittills har köpts av kunderna kan jag bara anta att jag levererar det som förväntas där ute på den lokala så kallade marknaden.

I ett lite större men fortfarande fullkomligt egocentriskt perspektiv kan jag se att någonting inom mig kämpar för att komma ut. Den där kreativa kraften som jag hela tiden trodde skulle manifestera sig genom det skrivna ordet, som en bok eller annat skrivrelaterat arbete, den kraften har tappat tålamodet och börjat agera på egen hand. It has turned on me and gone guerilla style. Först var det musiken, att helt plötsligt spela i ett band igen kändes jävligt oväntat, och nu radioreklam. Minst lika oväntat även det. Om jag inte börjar ta den här kreativa kraften på allvar snart så vet jag inte vad nästa steg kan bli, men jag bävar en smula, det måste jag erkänna. Kan ju bli vad fan som helst liksom. Jag ska väl inte påstå att liknelsen med Anekin Skywalkers övergång till the Dark side är relevant, att ägna sig åt musik är inte alls fel och inte reklam heller (om man kisar lite), men det var ju inte så jag hade tänkt att det skulle bli. Kanske bäst att försöka.. skriva nåt.. ändå. Typ.. fixa ett gig. Tips emottages tacksamt.

Inga kommentarer: