tisdag, maj 20, 2008

Oh Danny boy, the pipes, the pipes

Jag sitter och översätter ett standardavtal till engelska och använder Tyda.se som hjälpmedel. Det har jag gjort länge men inte förrän imorse såg jag de små högtalarikonerna som du kan klicka på om du vill höra en mansröst uttala ordet ifråga. Det tog förstås inte lång tid innan jag började leta upp och klicka på diverse ord som inte alls hör hemma i ett standardavtal. Min personliga favorit just nu är ”gangbanger”. Eftersom robotrösten använder en lustig melodi som får ordet att låta som något väldigt trivsamt och mysigt, som en norsk fjord eller en folkdans, blir kontrasten mot ordets betydelse närmast komisk. Ordet har för övrigt översatts till ”våldtäktsman” vilket jag tycker är fel, men jag vet inte om jag vågar maila den rätta betydelsen ”Man som samtidigt med flera andra män har sex med en kvinna” till supporten på Tyda.se.

S , som övervintrar i Uppsala med småttingarna tills målarna är färdiga med innertaket, mailade imorse och frågade hur det går med värmen i huset. Jag skickade följande svar:

“Det där med värmen.. tja.. säg så här, jag har mixtrat lite till och börjar förstå hur saker och ting hänger ihop. Det handlar om flödeslära, och någon sa igår att om man har för varmt i det första elementet (närmast värmekällan) så blir det kallt i de sista elementen.
Nyckeln till vår framgång är alltså det stora gamla elementet i hallen. Där hade jag fullt spjäll, vilket visade sig vara fel. När jag nästan stängde av det blev lilla elementet i köket (under arbetsbänken) samt E’s element varma, och jag tyckte mig skönja en aningens tendens till ljumhet i diverse övriga element.
Summa summarum, det är troligen inget fel på våra rör, utan det handlar om ett finkänsligt system som kräver exakt rätt inställningar för att fungera optimalt.”

Ibland undrar jag verkligen varför hon fortfarande är ihop med mig.

Inga kommentarer: