tisdag, augusti 19, 2008

Jag den store demonisören

Så fort man säger något negativt om Kina beskylls man för demonisering.. nåväl, för att förtydliga min syn på landet kommer här några rader till i ämnet.

Jag förstår till fullo att Kina är ett fantastiskt land med en fantastisk kulturhistoria, faktiskt tämligen oöverträffad måste man säga. Jag behöver inte 80 universitetspoäng i ämnet för att förstå detta. Jag vill gärna åka dit någon dag, jag kommer att göra det, och säkert blir då även jag förförd av detta fantastiska land. Men det ändrar för fan inte min syn på diktaturer.

Jag har aldrig varit för en bojkott av OS i Peking, jag tror inte på det verktyget. Jag ville istället att världen skulle ta emot Kinas utsträckta hand och använda öppenheten till att visa hela bilden av landet. Problemet är bara att detta inte låter sig göras så lätt, speciellt inte av smålulliga sportjournalister som charmats av den glada hårfrisörskan. Det är roligt att folk har trevligt, men var är de djuplodande politiska reportagen från Kina? De som försöker visa den sida av landet som regimen inte gärna visar upp?

Jag är inte ett dugg förvånad över den nivå av förträfflighet med vilken Kina arrangerar dessa olympiska spel, det är ju just sådana här jättearrangemang av propagandanatur som diktaturer är bra på. OS i Moskva 1980 var fantastiskt genomfört, likaså spelen i Söul 1988. Berlin-OS 1936 har jag av förklarliga skäl inga minnen av, inte ens jag är så gammal, men det lär ska ha varit ett under av organisation och struktur.

Det råder inga tvivel om att Kina har en växande medelklass, precis som Ryssland, och med endast detta mått vill marknadsliberalen mäta välståndet i nämnda länder och kommer fram till att patienten mår alldeles utmärkt. Ett land kan inte utvecklas utan ekonomisk tillväxt, man behöver inte vara civilekonom för att fatta det, men fördelningen mina vänner, fördelningen! Enligt en rapport från Sveriges ambassad i Peking daterad 2007-05-21 lever 11,5 % av Kinas befolkning på mindre än 1 USD per dag, medan BNP-tillväxten ligger på synnerligen imponerande 10,7 %. Är det bara jag som ser en djup orättvisa bakom dessa siffror? Kanske är 11,5 % av befolkningen dumma och lata och förtjänar sitt öde, det är väl ungefär vad von Holstein skulle komma fram till iaf.

Och så var det det här med fria val och demokrati då, slutligen. Om du tycker att det är en bra idé så bör du veta att Kina saknar detta och är således, per definition, en diktatur. Man kanske är en diktatur med rena gator, leende människor, låg brottslighet, bra utbildningssektor, finfin tillväxt och granna skyskrapor, men en demokrati är det då rakt inte. Det vi vet är att Kina har dödsstraff (det har demokratin USA också), kränker mänskliga rättigheter lite då och då (det gör USA också, det heter Guantanamo) samt saknar yttrandefrihet (här får man väl ändå falla till föga och medge att USA, iaf på papperet, har yttrandefrihet, men det är en hårsmån ifrån fiasko även där för vårt fria land i väst). Så du ser, det är inte bara att ropa på demokrati och tro att allting löser sig med detta.

En demokrati är inte bättre än de värderingar, normer och regler som de folkvalda använder sig av, det finns med andra ord riktigt dåliga demokratier och jag påstår att USA är ett exempel på detta. Frågan du behöver ställa dig är dock huruvida det finns bra diktaturer. Du vet, de är ju så glada där borta i Kina, och har så rena gator och så låg brottslighet, vilket får både Lasse Anrell och von Holstein att komma fram till samma slutsats: vi kan lära oss mycket av Kina. Och det kan vi, konstigt vore det annars. Den samlade visdomen och kulturskatten saknar motstycke. Men det vi ska lära oss är inte ”det kanske inte är så dumt med diktatur ändå”, vilket man faktiskt kan få intrycket av att både Anrell och speciellt von Holstein vill säga oss. Det vi ska lära oss, vilket jag tror att den leende hårfrisörskan och hennes landsmän också vill tala om för oss, är att människorna är ett lands främsta tillgång. Men detta har Kinas regim bevisat bortom all rimlig tvivel att man inte håller med om, genom att bokstavligt talat ha plågat skiten ur sin befolkning under många år och inte tillåta yttrandefrihet. Så förlåt mig om jag demoniserar nu, men Kinas regim har en människosyn som vi borde ägna våra yttersta ansträngningar åt att radera från jordens yta.

Be careful out there.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Själv ser jag fram emot den dag då Mellanösterns diktaturer får samma behandling - att journalister kommer tillbaka och inser att araber också är människor, satans trevliga dessutom. Inte helt bakom flötet heller.

Jag förstår vad du vill säga.

Matte sa...

Ia: Diktaturerna i Mellanöstern får väl se till att arrangera OS, då har vi kanske ändå en rimlig chans att läsa dylika reportage i tidningarna.

Det känns riktigt bra att du förstår vad jag vill säga.

Anonym sa...

Kan inte låta bli att hoppa till där jag sitter när du undrar var de djuplodande politiska reportagen från Kina är. Ärligt talat, hittar du något annat exempel på något som är positivt i svenska medier skrivet om Kina förutom den krönikan från sportjournalisten som klippt sig och insett att allt han lärt sig från Svenska medier kanske inte riktigt var helt objektivt...

I yttrandefrihetens väst med de demokratier du hyller, går utvecklingen i rask fart mot hårdare kontroll, dessutom i demokratins namn. FRA är bara ett exempel i raden, medan det kommunistiska Kina öppnar sig mer och mer.

Det finns inga bra diktaturer säger du? Tja, beror ju på vad man tycker är viktigt. Själv har jag bott i Singapore och det är på inget sätt om jag ser till helheten ett sämre land än Sverige. Asiatisk kultur är dessutom väldigt konsensusorienterad, så frågan är om ens majoritetens åsikter kommer fram mer i väst än i öst. Jag tvivlar ärligt talat.

Matte sa...

Anonym: Jag säger att jag inte hittar några djuplodande politiska reportage som t ex berättar om de stora klyftorna i landet, de politiska fångarna, censuren, osv. Allas ögon verkar riktade mot idrotten, och jag hade hoppats att tillfället som nu gavs skulle utnyttjas på ett bättre sätt.

Jag hyllar inga demokratier i denna text, den enda demokrati jag nämner är USA och då i föga smickrande ordalag. Läs igen. Att Kina "öppnar sig mer och mer" är ett uttalande som jag inte håller med om. Man öppnar sig mer för handel ja, men i allt övrigt ligger man hästlängder före t ex Sverige när det handlar om att övervaka och kontrollera sitt folk. Eller tycker du kanske att censur är ett tecken på öppenhet?

Att Singapore på intet sätt skulle vara ett sämre land än Sverige är väl en diskussion som vi kan ta med de anhöriga till alla de som, genom hängning, har avrättats pga narkotikabrott, bruk av eldvapen samt förräderi. Singapore är det land i världen som har det högsta antalet dödsstraff per capita. Frihetsberövande utan rättslig prövning förekommer, detta med lagstöd. Under lagen om inre säkerhet kan en person, om presidenten och inrikesministern så beslutar, kvarhållas i två år. När perioden löpt ut kan en ny
tvåårsperiod beslutas. Någon övre gräns finns inte. Men jag antar att du inte behövde bekymra dig om dessa detaljer när du bodde där.

Kaptenen sa...

Men gatorna är rena!!

Matte sa...

Kaptenen: Kopplingen mellan rena gator och folkets välmående är speciellt fascinerande.

Kaptenen sa...

Det är även det intressant... Liberaler förespråkar frihet. Givetvis inte folkets frihet utan kapitalets. Det har jag haft svårt att fatta men när du förklarade det där med tekniker så blir det klarare. Tack Matte. Du är en klok man.

JL sa...

Poängen:
Gemene kines är mycket vänlig och trevlig. Deras kultur är mycket mer omtänksam än vår på ett sätt. Samtidigt är det mer fusk i handel och dylikt. Men det tror jag kan ändras allt eftersom Kinas ekonomi förbättras. Dock inte säkert eftersom vi ju ha bittorrentsajter här i Sverige som The Pirate Bay...

Men kineserna är ofta jättegulliga. Skilj på den enskilda kinesen och deras system. Det kan liknas vid en förälder som gör ett dåligt jobb med sina barn. Beskyll inte barnen för detta. Dock bör kineserna kunna bli av med diktaturregimen precis som Sydkorea demokratiserades efter deras OS i Seoul.

Anonym sa...

Precis vad jag tycker om araber, jättegulliga mäniskor. Men jag ser sällan någon sådan distinktion på nätet eller i pressen.

Matte sa...

Kaptenen: Jag gör vad jag kan för att upplysa folket, haha! Tack ska du ha iaf, det känns skönt med en broder där ute.

James: Jag håller absolut med dig, och det är vad jag försöker belysa med den här texten också. Att folket är det som betyder något för ett land, och att de säkert skulle förföra mig om de fick chansen. Jag pratar hela tiden om systemet, hela hela tiden. Sen om Kina går samma väg som Sydkorea, vilket vi förstås hoppas, återstår att se. Regimen i Kina verkar inte direkt ha några planer på att kliva av, det finns t ex redan nu långtgående planer som siktar mot 100-års jubiléet av folkrepubliken, detta kommer att inträffa år 2049..

Ia: Rätt där. Kineserna har fått förmånen att skiljas från sina förtryckare i våra bedömningar, de är gulliga och mysiga. Araben, kroknäsan, är dock fortfarande skurk och man kan undra varför. Här är du förstås mer insatt än jag, men min lekmansbedömning säger att det finns en dimension till i arab-fördomen: religion. Asiaterna har ju såna där mysiga religioner, som hinduism och buddhism, medan araberna spränger sig själva i luften.

Anonym sa...

Jag tyckte Mao var gullig på något sätt i sin skärmmössa och så har han ju skrivit en egen bok. Jag gillar "Min Häst" också, alla är så välklippta i den tidningen.

Idrott, kapital, marknad och politik hör ihop. Eftersom Kina är en stormakt med framtiden för sig och enormt viktig för västvärlden både som konsument och producent och dess styre vill visa sin förträfflighet genom att stå som värd för OS, så lägger sig västvärldens företag platt på mage, med Adidas emblemet på röven. Kapitalet skiter i petitesser som diktatur eller demokrati bara vi alla shoppar loss riktigt ordentligt. Diktatur kan vara litet svårt att vrida till sin fördel men ge reklamarna en chans så fixar de nog det. Se bara på hur miljödebatten faktiskt återspeglas på alla produkter nu. Till och med Microsoft säljer miljövänlig kod! Har ingen aning om hur man förankrar det resonemanget, kanske programmerarna har mulltoa. Gates stämplar gärna ett svanenmärke i pannan bara vinsterna ökar. Vänta nu låt mig se "Diktatur är nästan som demokrati, vi har bara hoppat över ett kostsamt steg, valet, vilket vi sparar massor med skog på", diktatur av miljöskäl vetja. Själv spyr jag på dylik dubbelmoral och inväntar stilla nästa OS, varför inte i en av våra varianter på demokratier: Putins Ryssland. Eller vänta nu styr inte han där längre eller..?.. jo just det han bytte bara titel annars skulle det börja likna diktatur! Eller varför inte USA där vilken amerikansk medborgare som helst har samma möjlighet att bli president, home of the free! Vilken tur familjen Bush har som lyckats dra bingovinsten två gånger! Vi borde nog skärskåda vår egen demokrati litet mer i sömmarna. När andra och tredje generationens politiker har samma efternamn och börjar bli släkt med varandra är något inte riktigt friskt.

Det här blev ju en riktigt bitter soppa!

1."Politik är att vilja". Jag skulle vilja att fler ville.
2. Jag önskar att den marknadsliberala pendeln svängde tillbaka i form av en ordentlig slägga.

Anonym sa...

Det blev något fel där med punkt 2. Så här ska den se ut

2. Jag önskar att pendeln som svängt över långt ut i det marknadsliberala träsket kommer tillbaka och omformas till en ordentlig slägga som krossar ovannämnda adidasprydda röv!

Matte sa...

Min vän i viken: Vad kan jag säga, välkommen tillbaka!

Anonym sa...

Spot on, Matte!

Matte sa...

Anders: Tack!