fredag, augusti 15, 2008

Till den som mot förmodan vill veta var jag står i frågan om Ara Abrahamians protest

En arbetskamrat hade råkat befinna sig i sthlm under Pride-festivalen. Själv är han tillräckligt osäker som människa för att tycka att ”sånt där är onaturligt”, men hans fru var nyfiken och drog iväg honom att se på paraden. ”Så vad tyckte du då?”, frågade jag vid fikabordet. ”Tja.. dom är ju som dom är.. dom där..” sa han. Gud hjälpe mig och bögarna.

En annan arbetskamrat berättade om den gången han och hans sällskap blev jagade att ett par locals i Tunisien, det handlade om ett misslyckat rånförsök. Kollegan med sällskap lyckades fly i en taxi, men hans fördom ligger fortfarande kvar och dallrar. ”Dom är inte som oss.. araberna”. Det var för att de var araber som de försökte råna honom, som ett litet religionskrig i miniatyr. Gud hjälpe mig och araberna.

Ställd inför denna kompakta vägg av medeltida idioti får jag alltid yrsel. Sen måste jag bestämma mig. Ska jag, ännu en gång, försöka bemöta detta skitsnack, markera min ståndpunkt, eller ska jag tiga ihjäl fanskapet? Varje gång kommer jag fram till samma beslut, att jag måste markera min ståndpunkt. Detta är min akilleshäl, jag är något hetlevrad och kan aldrig hålla käft.

Som barn var jag den mänskliga motsvarigheten till den ilsket skällande terriern, och precis som folk ofta skrattade åt den arga lilla hunden så skrattade folk åt den arga lilla pojken. Jag var ju så söt när jag var arg, tyckte man. Ingen tog mig på allvar, tyckte jag. Ingen förstod att jag menade allvar, att jag redan i tidig ålder tyckte mig kunna se igenom hyckleri och dumhet som Stålmannen ser igenom allt med sin röntgensyn, utom bly då.

Detta patos, om jag får kalla det så, i kombination med temperamentet har förstås satt mig i klistret ett antal gånger. Ja, det har hänt att jag åkt på stryk, för när min motståndare byter vapen från ord till nävar har jag oftast mycket lite att sätta emot. Jag är inte pacifist, bara klent byggd.

Det som provocerar mitt temperament allra mest är känslan av att bli orättvist behandlad, och detta gör mig knappast unik. Ingen gillar att bli överkörd, spottad på och knullad i röven, om metaforen godtas av det läsande herrskapet och tjänstefolket där ute. Det som skiljer oss åt i detta ämne är väl snarare sättet på vilket vi reagerar. Somliga av oss blir förbannade och svär att ägna så mycket tid och energi som det krävs för att avslöja denna komplott vi blivit utsatta för, medan andra, av olika orsaker, kryper undan och slickar sina sår som det skadade djuret.

Jag har säkert försökt uppmuntra sådana undankrypare att stå på sig och hävda sin rätt genom åren, därtill är jag skyldig, men jag skulle aldrig få för mig att beskylla den personen för att reagera på ett moraliskt felaktigt sätt. Men vi hetlevrade, vi som agerar ut våra besvikelser och upplevda orättvisor, vi får ibland höra att vi beter oss omoraliskt. Som att våra känslors utspel ska hållas i schack, för att det ”drabbar andra”. Somliga påstår t ex att det blir dålig stämning så fort jag, redan vid en lindrig nivå av affekt, höjer min röst för att accentuera känslan som huserar i min kropp. Efter ett sådant uttalande brukar det bli riktigt dålig stämning, du vet den stämningen när ingen vågar säga någonting alls.

Mot denna bakgrund tror jag nog att du förstår var jag står i frågan om Ara Abrahamians protest. Det må så vara att det blev lite dålig stämning där vid prisutdelningen, att de andra medaljörerna fick sina fina stunder förstörda, men jag kan lova att hade det varit jag så hade jag med hundra procents säkerhet gjort något liknande. Möjligen hade ett långfinger funnits med i bilden också. Detta vet jag, så det är ingen idé för mig att sätta mig på någon annan häst än den jag faktiskt rider på. Och du kan tycka att jag har rätt eller fel, det spelar faktiskt ingen större roll. Det som spelar roll är att vi människor, ställda inför upplevda orättvisor, reagerar på olika sätt, och det tycker jag ta mig fan är en demokratisk rätt. Ara blir hyllad av somliga och fördömd av andra, precis som jag har blivit genom åren, och i en allt mer pengastinn och korrupt elitidrott är detta den enda sanna demokratiska rätten i sammanhanget: vår rätt att reagera på det inträffade precis så som vi vill.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt skarp och underhållande text. Som vanligt alltså.

Trevlig helg!

/David

Matte sa...

David: Tack! Och trevlig helg, kör hårt ikväll!

Kaptenen sa...

Fight the power är viktigt. Alltid.

Matte sa...

Kaptenen: Ja jag tycker ju det är rätt självklart men alla håller inte med.

Anonym sa...

Härlig läsning, som vanligt. "Jag är inte pacifist, bara klent byggd." fick mig att skratta högt. Briljant formulerat. Och jag håller med dig om Ara.

Men rätten att reagera i affekt är stympad norr om Båstad. Fan man får ju whiplashskador av allt kindvändnade. Normen i Sverige är onekligen att tiga, knyta näven i, och le (!). Det förstår inte minst efter två festivaldagar på Way Out West. Vid tre tillfällen tröttnade jag på de (förvisso fåtaliga) idioter (en fick till och med en flicka att svimma) som försöker knuffa sig förbi, alternativt försöka trampa ner en där man står, bara för att själv bli the bad guy, bara för att man förväntar sig lite vanligt jävla hyfs.

Alltså, ett förtydligande: En kille vräker ner en tjej två gånger. Hon svimmar och får bäras ut. Ingen säger något. Jag ger killen en rejäl uppsträckning, och får skäll (!) av random bakomvarande person i publiken - för att jag är arg.

WTF is wrong with that picture?

Matte sa...

Anders: Tackar! Jodu, civilurage har liksom aldrig uppmuntrats i vår middle of the road-kultur. Det var bra att du reagerade, att du har den genen liksom, och kanske hänger det ihop med (tänke jag nu) att man är farsa också? Du vet, man får barn och ärver något slags patos, det måste gå rätt till i den här världen som mina barn ska växa upp i. Jag vet inte, kanske en bidragande orsak. Bra gjort iaf!

Matt sa...

Det är självklart ens demokratiska rätt att protestera mot orättvisor. Men det finns som sagt bra och dåliga sätt att göra det. Och jag tycker aldrig det är ens rätt att protestera/utrycka sin åsikt på andras bekostnad.

Matte sa...

Matt: Om man aldrig fick protestera utan att någon annan på något sätt drabbades av det, så skulle det inte vara mycket mening med att protestera överhuvudtaget. Sätt ditt uttalande i ett historiskt perspektiv och fundera över hur den här världen hade sett ut om alla hade följt din rekommendation..

Matt sa...

Tänk om jag varje natt skulle stå utanför ditt hus och högljutt protestera mot den orättvisan att jag aldrig får knulla.

Matte sa...

Matt: Det är iofs inte direkt jämförbart med att kliva av pallen i OS, men om du gjorde det skulle jag bjuda in dig på en kaffe och försöka vidta konstruktiva åtgärder som då skulle syfta till att du, inom en snar framtid, får knulla. Jag har en del idéer.

Anonym sa...

Hahahaha. (Krogen?)

Matte sa...

Ia: Det första rådet till Matt skulle, i sann norrländsk anda, lyda "schlappna nu för i h-e av och ta nåt bara".

David sa...

Du kan inte ana hur många krogsamtal som jag har haft med Matt där jag tyckt mig leverera både symptom och vägen till ett möjligt tillfrisknande. Problemet är att han blivit så hemma i sin situation att han vägrar ta de nödvändiga stegen för att göra nåt åt saken, dvs det är lättare att sitta på en barstol och gnälla än att gå fram till den där tjejen man velat tala med hela kvällen och riskera att bli avvisad.

Och vet du vad det värsta är? För några månader sedan när jag spelade skivor var det en tjej som bad mig presentera henne för Matt och när jag gjorde det reagerade han genom att vända på ryggen och gå därifrån, tydligen trodde han att det var något jag övertalat henne till. Vilket det naturligtvis inte var. Så går det bara för en riktig Ior.

Matte sa...

David: Jag har iofs lyckats hjälpa en och annan bitter självplågare genom åren, men det här låter nästan som ett fall för min kära sambo. Skicka killen på tåget till Gävle, det blir KBT-terapi för allas vår "the boy who never fucks". Dessutom har vi gott om töser här så exponeringsfasen blir inga problem.