torsdag, augusti 28, 2008

Nystulet är bäst

Okej okej, att sno färdiga koncept är verkligen inte något jag förespråkar på något vis, men här kommer ändå ett undantag från den regeln.

Jag svarade nämligen på Davids lilla enkät igår och började genast fundera på min relation till er, mina läsare. Jag tycker själv att vår relation är präglad av en respektfull och självpåtagen distans, åt båda hållen så att säga. Vi håller inte på och gullar och kramas, den stämningen finns liksom inte här inne, och jag har aldrig tvingat fram er från skuggorna förut med intrikata frågor om ålder och var ni bor och så. Jag har hela tiden tyckt att ni borde få vara ifred och bara ägna er åt att kritisera mina texter, men de dagarna är över nu. Min nyfikenhet har tagit över rodret.

Jag är inte bra på sånt här, blir lite nervös nu, men här kommer ändå ett tafatt försök att lära känna er. Det skulle vara jäkligt kul om alla ni som läser detta inlägg svarar på frågorna, vare sig du är stammis eller här för första gången så är du lika intressant för mig. One man, one voice.

1. Hur gammal är du?

2. Var bor du?

3. Vad gör du om dagarna (arbete, skola, etc.)?

4. Hur länge har du läst här?

5. Nämn tre andra bloggar du läser regelbundet

6. Varför läser du, vad är bra/dåligt med bloggen, minns du något inlägg du fastnade extra mycket för?

7. Har vi träffats och tycker du i sådana fall att jag ger en rättvis bild av mig själv på bloggen?

8. Nämn en bok och en film som du tycker jag borde läsa/se

9. Jag står inte ut med människor som …?

10. Vad får dig att må bra?


Tack på förhand!

11 kommentarer:

David sa...

Here comes a regular!

1. 33

2. Södermalm

3. Arbetar på ett kortis för autistiska ungdommar

4. 3 år

5. Kunken, Eric och Kniven

6. Du är en jävel på att föra fram dina åsikter, otroligt välsmord både i truten och framför datorn vilket gör det intressant att ta del av dina åsikter - även de jag inte själv kan skriva under på. Sen har vi ju lärt känna varann och att läsa din blogg är lite som att lyssna på Nebraska av Springsteen, det känns tryggt och man vet att det är ett stort hjärta som bultar där bakom. Det enda negativa jag kan komma på är att du kan bli lite väl slapp i kommentarerna mot folk som stryker dig medhårs.

7. Fler gånger än vad jag kan minnas (tydligen). Bilden man får här stämmer bra, du gillar att diskutera och kommer ofta med roliga infallsvinklar som man inte kommit att tänka på själv (ghettofieringen av sjöstaden, Matts sexuella ambivalens).

8. Jag inbillar mig att du skulle uppskatta i princip vad som helst med William Kennedy eller Tobias Wolff, men börja gärna med Järngräs och Den gamla skolan. Sen tycker jag ju fortfarande att du borde läsa Vi i villa av Hans Koppel (pseudonym). Har precis börjat kolla på tv-serien The Wire, den skulle du älska om du inte redan sett den.

9. Spikar upp sig själva på kors, eller envisas med att känna sig kränkta stup i kvarten.

10. Att skriva, läsa en bra bok med ett glas Brolio (rött vin) till, ta långa promenader med Jannike och hänga med grabbarna på krogen (gärna en veckodag då det är lite lugnare eller tidigt på kvällen).

Anonym sa...

1. 33 år.

2. I Norrköping.

3. Pluggar, jobbar, skriver.

4. Since the beginning.

5. Festamysamaila, Detvarintejagdetvarsossarna och han den där Skräpiga clownen.

6. Du är passionerad, idealistisk, intelligent och har ett skönt språk. Jag saknade styckeindelning i början men hey - det har ju liksom löst sig.

7. Ja. Du är en sjujävla bra person och det lyser igenom. Både randiga mössor och bloggar.

8. "Det stora kalaset" av John Steinbeck och "This is England" om du inte sett den.

9. Gör sig dummare än vad de är? Hycklar? Inte kan stå för sina åsikter? Kan man vinna nåt om man gissar rätt?

10. Att lära mig nya saker. Skapa. Böcker. Höstsol. Vänner. Musik!

Anonym sa...

1. 39

2. Kungälv (för en Gävlebo detsamma som Göteborg?!)

3. Skriver (copywriter)

4. Vet inte riktigt. Upptäckte din blogg för drygt ett år sen, glömde bort den, men har sedan ett par månader återupptäckt den på allvar.

5. Läser hellre böcker än bloggar (din undantagen). Mest besöker jag musikbloggar, men det är ju inte i första hand för läsningens skull...

6. Förbannat bra texter, om viktiga saker. Som det många gånger är alldeles för tyst om i mediedebatten. En tidig favorit var en väl genomförd kritik/sågning av Jan Björklunds skolpolitik.

7. Nej, inte vad jag vet.

8. Bok: Den framlidne DN-chefredaktören Olof Lagercrantz (Marikas pappa!) artikelsamling "Vårt sekel är reserverat åt lögnen". En stor stilist, med stort hjärta! Film:Barry Lyndon

9. Jag står ut med människor. För det mesta.

10. Min son, min fästmö, musik och IFK Göteborg (förutom när de torskar mot "bonkegäng" som Örebro)

Anonym sa...

1. 44 (oj redan)
2. Stockholm
3. jobbar som webbredaktör
4. hamnade här idag, via Vildhunden
5. Lilla blå, konsumbloggen, Sara Lövestam, Vildhunden med flera
6. Återkommer med svar när jag har hunnit läsa.
7. Nej
8. Brott och straff och No country for old men.
9. Intoleranta kverulanter med hypokondri (annars tycker jag om de flesta människor)
10. Mina barn, mina vänner och även jobbet.

Anonym sa...

1. 28

2. Södertälje

3. Studerar, arbetar och tränar.

4. Hmm drygt ett par år?

5. Kunken, Matte och Alexandra.

6. Det finns så mycket kärlek i dina inlägg och knivskarpa åsikter som är intressanta ur fler perspektiv. Sen att du hejar på fel hockeylag får jag bortse ifrån. ;-)

7. Nix.

8. Läser Hemingway. Tittar på Sean Penn i Dead Man Walking. Bland mycket annat.

9. Jag står inte ut med människor som är trångsynta och falska. Fy fan för hymleri också.

10. Jag mår bra av naturen, min dotter och kärlek.

Anonym sa...

Jahaja, det skulle tydligen vara vilken sorts människor JAG inte står ut med. Trodde det var någon form av gissningslek där man skulle gissa vad DU störde dig på. Hoppades vinna en brödrost, eller åtminstone en årsförbrukning av pappernäsdukar.
Själv står jag inte ut med folk som missförstår de enklaste instruktioner i tid och otid. Suck.

Matte sa...

Jessica: Ja den där formuleringen går ju alldeles utmärkt att missförstå, ser jag nu. Det är risken när man snor saker. Men behöver du verkligen en årsförbrukning av pappersnäsdukar? Är du konstant förkyld eller har du gått och blivit Norrköpings cry baby? Sköt om dig!

weichkartoffel sa...

1. 21 år

2. Berlin

3. Pluggar

4. 1.5 -2 år

5. Finistere, skräpclownen och citronmuffin

6. Du skriver bra vare sig du skriver om familjeliv, samhällskritiska texter eller om musik, vilket är betryggande. Sen har du ofta oväntade infallsvinklar och ett intressant men avslappnat språk.

7. nej

8. Bok: "Zoo, or letters not about love " av Viktor Shklovsky, film, Mot Väggen.

9. Använder sin ålder/könstillhörighet/status för att trycka ner andra människor av ren rutin.

10. En bra bok, kärlek och Bob Dylan.

MissMythos sa...

1. 39

2. Nära Göteborg

3. Jobbar periodvis, när jag har
jobb, annars dagdriver jag.

4.Jag har läst nästan från början.

5.Läser mest finska bloggar, vill få lite bättre känsla för språket.

6.Jag läser din blogg för att det alltid står något intressant och genomtänkt - och genomkänt - här, oavsett ämne.

(jag räknar enbart bort sportinlägg/brynäs pga jag inte roas av sport alls)

Man får intrycket av att du verkligen engagerar dig i olika saker, ur hjärtat. Du kan formulera dig så det känns som att du menar vad du säger.

Jag är imponerad av att du orkar engagera dig i så många olika saker - och skriver om det så intressant- och jag är glad för att du bloggar. Skulle verkligen sakna din blogg om du la ner den.

Jag tycker särskilt om inläggen där du beskriver hur du känner för din familj, dom är jättefina att läsa.

Jag har sett att flera andra har sagt det och jag håller med om att du borde ha en spikrak karriär inom politiken för dom inläggen är i en klass för sig. Du är trovärdig.

7. Nej vi har inte träffats.

8.Jag vet inte, jag läser inte romaner. Känns lite torrt att rekommendera fackböcker :-D.
Avråder dock från filmen No country for old men som någon annan rekommenderade. Värre skit har jag sällan skådat.

9. Egoism har jag svårt för.

10. Försöker lära mig se det positiva i det som sker, oavsett.

Chris sa...

jag läser också, se svar hos dave the babe =). fast byt ut svaret på frågan om varför jag läser mot "du är klok".

kramis.

kick ass sa...

27, men tydligen mentalt något äldre då jag på samma fråga i fredags svarade 28. why?

göteborg

vikarierar på en fritidsgård. letar kulturtantsjobb där jag kan trigga ungdomars kreativitet.

kommer inte ihåg hur länge jag läst. eller hur jag kom hit..

http://ettbraparti.blogg.se/
http://konsumbloggen.com/
http://dyngan.se/ida/

gillar att läsa de små glimtarna av vardagshistorier. och fortsätter antagligen att läsa för att jag ofta håller med i de arga inläggen.

ne

bok: volvo lastvagnar av erlend loe
film: utan att ha sett den själv än vill jag rekommendera la zona.

slår ifrån sig och lägger skuld på andra. självinsikt!

omtanke. ett brev. kärlek. vänliga ord. inspiration. idérikedom. får mig att må bra..