fredag, augusti 22, 2008

"Är det okej att byta det fria ordet mot tillväxt?"

Daniel Suhonen har läst Johan Staël von Holsteins krönika i Metro och upprörts, och han är knappast ensam. Von Holsteins hyllning av företagsklimatet i diktaturen Singapore har väl inte gått någon förbi vid det här laget, men Suhonen pekar på ytterligare omständigheter som gör historien ännu äckligare: von Holstein sitter i statens kulturråds styrelse! Inte nog med att galningen har finfint mediautrymme, han jobbar åt regeringen också!

Det har blivit allt mer tydligt att man med titeln "Entreprenör" i ryggen kan uttala sig precis hur dumt som helst och faktiskt komma undan med det. Bert Karlsson är en av pionjärerna i genren, von Holstein den lovande lärjungen. Ingen av dessa herrar har egentligen fått den skit de förtjänar, och jag undrar så in i h-e varför det är så. Jag vet att de i somliga människors ögon är inget mindre än hjältar, idogt arbetande doers som aldrig stannar upp i sin iver att skapa nya affärsmöjligheter. Såna är entreprenörerna, och vi behöver dem, det går inte att blunda för, men fan vet om de ska sitta i statens kulturråd. Fan vet om de ska uttala sig om politik överhuvudtaget.

Men se, landet är fritt och i ett fritt land får även idioter uttala sig offentligt. Enda hotet mot vår yttrandefrihet är väl, ironiskt nog, von Holstein själv och hans gelikar. För om de får som de vill så byter Sverige nog gladeligen bort lite yttrandefrihet om det kan gagna tillväxten. Och den slutsatsen är faktiskt sann mina vänner. Singapore, eller Kina för den delen, hade inte kunnat växa ekonomiskt i den takt de gjort om de hade behövt ta hänsyn till arbetarnas rättigheter. Du vet, sånt där som krav på minimilöner, en dräglig arbetsmiljö, strejkrätt och dylika futtiliteter som kan sätta käppar i hjulen för en entreprenör.

Men jag förstår absolut varför von Holstein blivit kär i Singapore, det måste ju vara ett paradis för en sån kille. "Fan vettu, om kräken mopsar upp sig så tar man in militären bara, låter dom skjuta av ett par bråkmakare, sen ska du se att det blir jobba av! Det är vad jag kallar bra företagsklimat det!" (fingerad monolog, inte ett citat).

Näe fan, nu tar jag helg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hoho, på pricken!

Anonym sa...

Du verkar ha kommit igång ordentligt.

Varför är Holstein med i i statens kulturråd? är han bra på näsflöjt då ellerr? jag ser inte riktigt kopplingen mellan honom och kultur. En som däremot borde sitta i rådet är Gunno Klingfors, lyssna gärna på nedanstående program. Han lyckas förklara varför inte Schlagerfestivalen spelar musik.
SverigesRadio

Kaptenen sa...

MEN DET ÄR RENT PÅ GATORNA!

Anonym sa...

Jag har hatat Holstein ända sen jag läste en insändare av fanskapet i Metro för x antal år sen. Den hette politik för dummies eller nått liknande. Där han kallar alla som röstar på S för idioter och vilseledda. Djärvt drag, tänkte jag, som trodde han skojade men insåg efter andra genomläsningen att fanskapet är en superkapitalist som menar allvar.

Favoriten var ändå när han böla ut i Metro och frågade varför folk hatade honom, vissa hade till och med skapat ett facebook community "vi torkar oss i röven med Von Holsteins krönikor". Efter att ha bölat halva första delen av sin krönika, så bestod ju givetvis andra halvan av en Hyllning till sig själv där han menade att han var en hjälte mm. Hyllningnen av sig själv är man väl inte förvånad över då han i exakt varje krönika han skrivit förkastat Jantelagen och allt vad den innebär.

Bottomline is Holsten är en riktigt obehaglig, osmaklig, fullkomligt vidrig Nykapitalist som inte skyr några som helst medel för att få det han eftersträvar, dvs att tjäna pengar på andra och på andras bekostnad.

/BYRDMAN

Ulf sa...

Hej!
Du har fått en "utmärkelse" med vidhängande "plakett" på min blogg.
Ha en bra dag

Matte sa...

Ior: Right on the prick!

Min vän i viken: Kopplingen mellan kulturrådet och von Holstein är av samma natur som den mellan Deng Xiaoping och Milton Friedman, dvs svårbegriplig men existerande.

Kaptenen: Och entreprenörer gillar nog rena gator ännu lite mer än genomsnittssvensken.

Byrdman: Han är så fantastiskt skruvad att det knappt ens går att göra narr av honom, vilket är lite tråkigt. Men med det här inflytandet som han ändå har så blir man faktiskt lite rädd.

Ulf: Jo man tackar! Det känns hedrande.

Anonym sa...

Fy faaan ni väljer verkligen era måltavlor. Snacka om att skjuta på öppna mål när man i en blogg gnäller på nån bara för han är kapitalist.
Holstein är den privatperson som skänkde mest pengar av hela sveriges befolkning vid tsunamikatastrofen. Han ansåg att han hade råd med det. Hur många a er skänkte pengar? Nä just det ni nöjde er med att tända ljus i fönstren.
Hycklare.

Matte sa...

Anonym: Okej, nu tar vi det här från början och riktigt långsamt så att du hänger med. Jag gnäller på von Holstein för att han hyllar företagsklimatet i en diktatur som förespråkar dödsstraff, begränsad yttrandefrihet och systematiskt kränker mänskliga rättigheter. Det spelar ingen roll om von Holstein skänkte tre miljarder vid tsunamikatastrofen, han är fortfarande lika långt ute och cyklar i frågan om Singapore. Det har ingenting med saken att göra, förstår du?

Och jag vet inte vilka "ni" är som du pratar till hela tiden, det är "jag" som skriver den här bloggen och "jag" tände inga jävla ljus i fönstren, jag skänkte pengar. Troligen mer än von Holstein, räknat i procent av våra respektive förmögenheter. Det ska du ha jävligt klart för dig, hycklare.