måndag, september 01, 2008

I fallet Zandén & Gyllenhammar vs verkligheten låter jag Åsa Mattsson föra min talan

Två saker har hänt som inte händer speciellt ofta.

1. Någon har med sin uppenbara dumhet, alternativt grumliga härkomst från en annan planet där tiden har stannat ungefär runt förra sekelskiftet, lämnat mig ordlös (jag syftar förstås på Jessica Zandén och Cecilia Gyllenhammar som vill ha tillbaka de riktiga männen som vet hur man slår en kvinna på käften).

2. Någon har totat ihop en replik som är såpass förträfflig att jag bara behöver peka på den och säga "Jag behöver inte skriva om det här för hon där säger allt jag ville säga fast mycket bättre" (jag syftar förstås på Åsa Mattsson)

"Men träffar man någon och verkligen drabbas av kärlek, så att mänskligheten hos båda träder fram i maskeraden, så håller inte det där spelet. Då faller maskerna och de gamla replikerna, den trånga rollen ger ingen ledning. Både ”den riktiga mannen” och ”den riktiga kvinnan” famlar. Då är vi bortom fallos och ett slag över munnen skulle faktiskt inte hjälpa."

PS.
Om Zandén och Gyllenhammar tycker att jag är en mesig och omanlig man bara för att jag stannar hemma med mina barn istället för att trycka upp tanter mot väggarna och fråga om de är kåta så kan nämnda tanter dra åt helvete. Jag stannar hemma med mina barn för att jag vill det, inte för att jag har påtvingats en roll av feminister. Liksom Åsa Mattsson är jag trött på att spela spelet, och lyckligtvis behöver jag inte göra det heller för den jag älskar, hon älskar mesar som jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Två synpunkter.

1. Om kvinnor tycker så illa om våldsamma män ska de ge fan i att knulla med dem.

2. Hela det här könskriget har definitivt en politisk dimension. Det är "vänstern" som hotar"manligheten".

http://www.dagensarena.se/index.php?sid=1&pid=7&tid=44

Johnny sa...

Tycker det är tröttsamt att höra dem, och precis som du tillhör jag den mjukare delen. Om det innebär att jag aldrig får sätta på Jessica Zandèn så må det väl vara hänt.
Ville bara säga att jag brukar läsa din blogg för precis som övriga gänget är jag väldigt impad över ditt sätt att uttrycka både svåra och enklare saker, och göra allt förståeligt. Precis som Anders en gång skrev minns jag, önskar jag att dina texter fick ett forum där fler kunde ta del av det du skriver. Toppklasse. Och jag är 38. Från Göteborg.

Anonym sa...

Jag säger något liknande. Jag är 38. Från nästan Göteborg. Dessutom är du väldigt rolig, jag brukar gapskratta när du mitt i ett stycke klämmer in en kul mening i förbifarten.

Matte sa...

Kraxpelax: Självklart är det politiskt, det allra mesta är politiskt, men i det här fallet anar man även en personlig tragedi. Tack för artikeltipset!

Johnny: Egentligen bryr jag mig inte ett skit om vad Zandén går igång på, men när hon lyfter upp sina personliga åsikter på en debattnivå och börjar anklaga män som inte beter sig som svin för att släcka passionens låga hos kvinnor så blir man ju smått förvånad. Jag tackar allra ödmjukast för dina fina ord och lovar att jag söker det där större forumet. Även jag är ju intresserad av det.

Ia: Tack, du är också rolig! Och begåvad, så evinnerligt begåvad och klok.

Anonym sa...

Sign. Larsa sa det bästa: "Vill ni ha stryk, försoningsknull och en man som skiter i de ungar ni sätter till världen är det väl bara att gå ut och hitta ett praktsvin."

MissMythos sa...

Jaså var det där på riktigt alltså? Där ser man.
Jag som antog det var ett utdrag ur nån svår/kocko kommande drama på nån teater som jag aldrig kommer se ändå.

Matte sa...

Ia: Jag förstår inte heller problemet som tanterna tar upp, har det helt plötsligt tagit slut på praktsvin alltså? Det har jag svårt att tro.

Missmythos: Det påstås vara sant, men jag famlar fortfarande i förvirring.