måndag, september 08, 2008

Läs inte den här helgrapporten, den är helt värdelös

Jag skulle tro att följande helgrapport är den absoluta motsatsen till vad gemene bloggläsare helst vill ta del av en måndag. Ja jag menar det ska väl vara berättelser om fartiga utekvällar, kändisskvaller och lite snuskiga detaljer, och här sitter jag och fallerar på varje punkt. Vilken jävla ohipp jävel man är ändå.

Fredag: Efter en hektisk dag på jobbet (faktiskt sant) skyndade jag mig hem för att skjutsa sambon till tåget. Hon (sambon) skulle vara borta hela helgen, jag (jag) skulle stanna hemma med alla barnen. De äldre (barnen) fick se efter de yngre (barnen), som belöning utlovades chips och läsk. Taget, sa de äldre (barnen). När jag kom hem lagade jag mat, kommer inte ihåg vad det var, men jag tog som vanligt på fredagar en whisky (Haig, rätt stygg, 43 % and bang for the buck) och en näve jordnötter under matlagningen. Sen tittade vi på teve. Sen nattade jag småttingarna. Sen nattade jag mig själv. De äldre (barnen) stannade uppe, kanske surfade de (porr). Jag sov dåligt.

Lördag: Vaknade (väcktes) 07.30 vilket är ovanligt sent. Fixade frukost åt alla. Klädde på småttingarna. Gick ner till centrum (ca 30 minuter enkel väg) med de yngre (barnen). Köpte två böcker (”kvinnor” av Bukowski och ”JPod” av Douglas Coupland). Träffade ett par bekanta. Stannade och pratade en stund. Gick hem. Fixade lunch. Yngsta barnet började sedan bajsa oroväckande ofta och ljudligt. Betraktade yngsta barnet med lätt oro ett tag. Fick sen oron bekräftad. Han började bajsa väldigt ofta och väldigt ljudligt. Fixade middag (något med kyckling). Tittade på fotbollen (uttråkad, längtade efter S av flera anledningar). Drack en öl (Arboga) och en whisky (Haig igen). Nattade småttingarna. Nattade mig själv. Sov nästan ingenting (bajs hela tiden).

Söndag: Vaknade (väcktes) 06.30 vilket är ganska normalt. Bytte blöja. Bytte blöja. Bytte blöja. Fixade frukost. Bytte blöja. Bytte blöja. Lagade handtaget på kylskåpsdörren. Bytte blöja. Bytte blöja. Fixade lunch. Bytte blöja. Pratade med S i telefon. Började nästan böla. Bytte blöja. Bytte blöja. Åkte till stationen och hämtade S. Beklagade mig. Uttryckte oro för yngsta barnet. Bytte ingen mer blöja den eftermiddagen (det gjorde S). Städade källaren. Strök och fållade gardiner som S köpt på IKEA i Uppsala. Åt middag (som S lagat, det var fläskfilé med rostade rotfrukter). Drack en öl till maten (Arboga igen). Bytte blöja. Tittade på teve en stund (minns inte vad jag såg). Stannade uppe till 21.00. Gick sen och lade mig i källaren. Läste en stund (Bukowski). Somnade som ett jävla as. Sov hela natten.

Tro för all del inte att jag klagar.

13 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga bara.
Känner du att du hinner med dig själv i programmet du redovisar?
Frågan är varken enkel eller självklar i know. Vissa val och vissa konsekvenser finns inbyggda och jag vet att en smart kille som du har vet det. Men ändå - som Carola sjöng.

Matte sa...

Hermann: Just den här helgen som redovisas i denna text har alldeles för lite utrymme för egentid, men den är extraordinär. Det inte är varje helg jag är ensam med alla barnen och det är inte varje helg som den yngste håller mig vaken hela nätterna. Normalt sett, eller "på det stora hela", känner jag att jag hinner med mig själv i programmet. Tiden måste naturligtvis planeras in, typ "på onsdag kväll skulle jag behöva ägna en timme åt att repa in två nya låtar på gitarren" vilket kan kännas lite krystat och okreativt när man ovan vid den sortens detaljplanering men jag ser det inte som ett problem. Sen är det förstås också så att mina förväntningar på egentid ser annorlunda idag, som fyrabarnsfar, jämfört med en singeltillvaro utan barn. Det får man köpa.

Anonym sa...

Undrar om jag kommer att fixa den anpassningen. Barn vill jag ha. Men oj vilken uppoffring det är också.
Öppna ögon!

Skönt att höra att du har luckor för dig själv. Nästa gång du har en lucka tycker jag du ska skriva om Gefle.

:-))

Matt sa...

Kvinnor är grymt bra.

Anonym sa...

Parentesernas mästare. Snyggt inlägg.

Anonym sa...

anonym = jag /Ia

David sa...

Låter som en helg på jobbet. Tror inte jag skulle fixa att ha det så på fritiden också. Du är en klippa Maths!

Matte sa...

Hermann: En stor omställning är det, olika stor beroende på vilket liv du levt innan. För dig kan jag tänka mig att det blir en smärre chock, å andra sidan är du nog både effektiv och flexibel så jag tror absolut du fixar det. Dessutom får man hela tiden väldigt mycket tillbaka i form av (floskelvarning) den puraste kärlek du kan tänka dig.

Och jag hör dig, du vill att jag ska skriva att Hermann hade rätt - i år åker Gefle ur! Jo, det ser mörkt ut, och jag har mina teorier som jag förmodligen ventilerar här inom en snar framtid.

Matt: Jag har inte kommit så långt i boken än, men hittills når den inte upp i Postverket i min ögon. Där var Hank både alkis och svinlojal brevbärare, det fanns en kontrast i hans liv som var intressant. I "Kvinnor" är det bara supa och knulla, men jag väntar som sagt på upplösningen innan jag ger slutligt betyg.

Ia: Åhh.. tack! Använder jag ofta parenteser? Det kanske jag gör ja.

David: Du har rätt, man bör nog undvika att ha det likadant på jobbet som hemma. Eftersom jag har kontorsjobb 8-5 så funkar det ändå, men som jag sa till Hermann, det här var ingen vanlig helg. Ibland får man ta i lite extra, inget mer med det. Som Simon & Garfunkel sa, en klippa kan även vara en ö, och det ska man väl passa sig för. Min kvinna är klippan nummer ett, det kan jag lova.

David sa...

Som jag skrev i en tidigare kommentar är Kvinnor Bukowskis riktiga supa och knulla bok medan Postverket som du mycket riktigt påpekar innehåller helt andra dimensioner. Dock tror jag nog att man helt enkelt ska läsa dem som hans självbiografi (tillsammans med Factutom och Hollywood), och som sådan bjuder det på en helt otrolig resa.

Erik Ahrnbom sa...

Bra blogg.

Matte sa...

David: Flödet i texten och resan man bjuds går inte att klaga på, varken i Postverket eller Kvinnor, men litterärt håller jag den förstnämnda som skarpare. Det är en bättre setting helt enkelt.

Erik: Tack!

Anonym sa...

Nej, men jag gör det. Jag menade i det här inlägget.

Matte sa...

Ia: Jag förstår.