torsdag, februari 16, 2012

Lättkränkta huliganer

Att Djurgårdens och AIK:s så kallade supportrar har betett sig som idioter i många år, detta vet alla vi som någon har beträtt en fotbollsarena eller en hockeylada när dessa glada gamänger kommit på besök. Vandalism (gärna över hela stan och inte bara inne på arenan), misshandel, hot och allmänt störande av friden har alltid varit stående inslag i deras supporterkultur.

Jag minns från det glada 80-talet när de två bensinmackarna som låg nära Gavlerinken alltid, ALLTID, var vandaliserade när AIK eller Djurgården hade varit på besök. Aldrig när andra lag var här, bara då. Och sedan Gefle IF anvancerade till Allsvenskan i mitten på 2000-talet har vi också haft ynnesten att även sommartid välkomna det ena rövarbandet efter det andra från 08-regionen som mer eller mindre sett det som sin plikt att slå sönder stan och sprida skräck bland oss bondjävlar. Värst blir det om deras lag råkar förlora, då är det bara att gömma kvinnor och barn.

Så vad händer då när polisen äntligen tar tag i dessa kreatur och försöker återställa ordningen på derbymatcherna? Jo då går dessa hårda huliganer ut i pressen och grinar. PATETISKT om du frågar mig. Buhu, övervåld, buhu, dom körde ut oss långt från stan och vi fick gå hem. Jag tror jag talar för hela Sverige minus valda delar av 08-regionen när jag säger.. OCH?!

Black army och Järnkaminerna ska bojkotta nästa derby eftersom de känner sig kränkta av polisen och ska minsann visa att hockeyn kommer att dö om inte lagens anhängare får fortsätta komma på matcherna och härja som några jävla krigsvandaler. Bra! Jag stödjer denna bojkott till hundra procent. Ni får gärna bojkotta resten av matcherna också, helst alla bortamatcher så vi slipper skiten ute i provinserna.

Och om det är så som Black armys ordförande påstår, att idrotten skulle dö utan dessa plattskallars bidrag till verksamheten, ja då tycker jag gott vi kan lägga ner hela skiten. Jag vill ha den läktarkultur som verkar råda i USA, där en familj kan gå på hockey och käka popcorn utan att riskera att få en ölflaska i skallen eller en bengalisk eld i dunjackan. Allvarligt talat, varför är vi så jävla måna om att folk ska få bete sig som idioter på idrottsevenemang? Varför kallas det ”bra stämning” när folk står och skriker könsord och hot åt varandra? Varför kallas detta ”äkta engagemang” när det bara är en ursäkt för att leva ut de allra lägst stående drifterna hos en människa? Jag kommer aldrig att förstå det här.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så Gävle har blivit sönderslaget sedan 80-talet? Byggbranchen i Gävle måste jubla. Varje gång jag varit i Gävle så har det funnits partyglada kvinnor i våran närhet, möjligt att de "gömde" barnen hemma, vad vet jag? Du är bara en ensam stackars bensinmacksföreståndare som ser din chans att få inlägg i din värdelösa blogg. Så, återgå till arbetet - dräng.

Anonym sa...

Du är så korkad så det finns inte. Med ditt inlägg så tycker du även att den 8-åriga pojken som var där med sin pappa får skylla sig själv som fick ett batongslag av en polis. Verkligen fint! Jag hoppas att du själv får råkar ut för någonting liknande någon gång. För jag antar att du fortfarande skulle tycka att det var helt ok då antar jag? för oskyldiga människor är ju skyldiga bara för att... ja för att vadå?

Matte sa...

För jag ett konstruktivt resonemang i den här texten? Nej, långt ifrån. Jag har sänkt mig till samma nivå som de jag skriver om.

Är det konstigt om man lackar ur efter att i drygt 30 år ha fått stå ut med stockholmssupportrarnas förnedring? Nej, jag tycker inte det.

David Ärlemalm sa...

Att apjävlarna och sorkarna inte kan bete sig som folk är knappast någon nyhet, men vad som finns vida dokumenterat på youtube och via ögonvittnesskildringar är att det nu knappast bara var deras hulisar som fick smacka batong, utan väldigt många vanliga städade (så städade som packet från solna och östermalm nu blir) supportrar som betalat dyra pengar för sina biljetter och var där för att stötta sina lag.

Det är givetvis djupt beklagligt och enormt kontraproduktivt när polis buntar ihop a med b och c bara för att alla har det gemensamma att de är supportrar, och urskiljningslöst spöar på dem. För detta finns ingen ursäkt även om en och annan på 80talet förorättad utsocknes känner skadeglädje.

Matte sa...

David: Visst har du rätt, polisen har tyvärr gjort bort sig och det är extra beklagligt eftersom fokus då på en grisblink flyttas från huliganernas beteende till polisernas.

Självklart tycker jag inte det är okej att 8-åringar får smaka batong, den som tror det är ju bortom alla sinnen och hårddrar efter egen smak och tycke, men jag vidhåller att jag vill få bort 08-supportrarna från våra hemmamatcher, helst för evig framtid. Senast AIK var här och spelade fotboll tågade fansen genom stan bakom en banderoll som det stod "Dra åt helvete jävla bönder!" på, och till slut tröttnar man på skiten. Men så fort man säger något om det får man några troll på halsen som ska sätta en på plats, för man är ju bara en jävla bonde som ska hålla käft. Jag tänker fan inte hålla käft.

David Ärlemalm sa...

"Dra åt helvete jävla bönder!"

Hehe, man jag tycker sånt är roligt hör till, och jämför man med vad stockholmslagen (om man nu nödvändigtvis ska räkna solna-ajk dit) utsätter varandra för är det tämligen lindrigt. Att det finns en laddad och hatisk stämning och att det kaosas (inom rimliga gränser) är en del av supporterkulturen.

Vad som är beklagligt är ju när vanliga supportrar och andra utsätts för hot och våld, därför extra förkastligt när det kommer från polisen vars funktion ju är att förebygga och hindra inte skapa oreda.

Matte sa...

Men det är där du och jag skiljer oss åt David, för jag tycker inte idioti är ett dugg roligt och du får gärna kalla mig träröv om du vill men att nämna ordet "kultur" i sammanhanget tycker jag är oerhört märkligt.

Man står med sin son som är 6 år gammal och en supporterbuss åker förbi, sonen vinkar glatt till 08-supportrarna i bussen och en full apskalle i bussen pekar finger tillbaka. Är det kultur?

Vad 08-fansen gör med varandra i sthlm skiter jag fullständigt i, där är det på lika villkor och dom får gärna slå ihjäl varandra. Här ute i obygden vill vi bara vara ifred och heja på vårt lag, vi har aldrig bett om att få hit idioter som härjar och slåss. Allvarligt talat David, Gefles klack består av typ 12 personer! Det här är en helt annan värld.

Jag vill inte ha den här "kulturen" men om jag vill se mitt lag spela fotboll så måste jag stå ut med skiten, vilket jag finner djupt orättvist. Men å andra sidan, vad är rättvist här i världen?

David Ärlemalm sa...

För egen del tycker jag det är olyckligt var än fans slår ihjäl varandra, men en del hets och glåpord, visst, det tycker jag hör till.

Ja du, en kultur är det oavsett vad man tycker om just supporterkultur. Precis som det finns kultur kring skinskallar, bridgeklubbar eller andra sammanhang där folk över tid samlas kring ett gemensamt intresse, eller av andra orsaker.

Sedan tål att tillägga att jag varit väldigt dålig på att följa mitt lag de senaste fyra-fem åren, men det är en helt annan fråga.

Matte sa...

Det kan ju bero på att ditt lag spelar i typ division 2, heh.