onsdag, februari 29, 2012

Det här med miljöbilar


En gång för ett antal år sedan när jag bloggade om så kallade miljöbilar och skällde på Toyota Prius så var det ett antal läsare som kom med motargumentet "Men det är väl ändå bättre att köpa en Toyota Prius än att göra ingenting". Tyvärr finns det allt fler källor som gör gällande att detta är fel, att det bästa istället är att göra ingenting.

Problemet, som många av er säkert har snappat vid det här laget, är att det påstås kräva så in i helvete mycket energi och därtill CO2-utsläpp för att producera en Toyota Prius med sina nickelbatterier att den värsta stadsjeepen framstår som en trädkramare i jämförelse. Den vid det här laget beryktade "Dust to dust-rapporten" som i princip hävdar att du gör en bättre insats för miljön om du köper en Hummer (värsta jävla skrytjeepen, för er som inte är så bevandrade i ämnet) än en Prius har både bekräftats och dementerats från olika håll ett antal gånger. Vanligaste argumentet mot den brukar vara att den är ett beställningsjobb från bilindustrin.

Oavsett vilket så skiter jag i jämförelsen med Hummern, för den är helt irrelevant. Det som däremot är det enda relevanta i sammanhanget är följande:

Varesig politiker eller näringslivet kommer någonsin att säga sanningen till dig, sanningen om hur vi räddar miljön, för det ligger inte i deras intressen att sänka konsumtionen även fast detta är det ENDA SÄTTET ATT RÄDDA PLANETEN!

Alltså, om du sitter där och tänker att du borde slå ett slag för miljön genom att köpa en miljöbil som Toyota Prius, tänk om! Nicklet som används i bilens batterier bryts i gruvor i Kanada och detta är en sällsynt smutsig hantering. Nicklet transporteras till Europa för förädling, sedan vidare till Kina och slutligen i Japan för montering i bilarna. Exakt hur mycket CO2 som går åt till att producera en Toyota Prius är för mig okänt, men jag lovar att det är en ansenlig mängd jämfört med tillverkningen av en "vanlig" bil.

Problemet med den här jävla miljöbilsdebatten är att ingen säger som det är: det bästa du kan göra för miljön är att behålla din gamla bil som redan har satt sitt CO2-avtryck i atmosfären och köra den så lite som möjligt. Istället har biltillverkarnas lobbyister lyckats lura politikerna (inte svårt) till att vi enbart ska mäta den CO2 som kommer ur avgasröret istället för det totala avtrycket som bilen gör från tillverkning till skrotning.

Ingen annan produkt mäts och beskattas på detta banala sätt!

Miljöbilsreglementet i Sverige är alltså ett skämt, där om någonstans hittar ni ett beställningsjobb från biltillverkarbranschen. Men att biltillverkare vill sälja sina produkter kan man knappast lasta dem för, kapitalet fungerar som det gör, men din makt som konsument ligger i att vägra konsumera, att börja ifrågasätta varför du tror att du måste ha en ny bil vartannat år, fem nya väskor per år, tre tröjor i månaden, etc.

Tänk på vad du köper, hur mycket du köper, och varför. Sen när du gjort det kan du börja tänka på hur mycket du slänger, och där någonstans kanske en varningsklocka börjar ljuda. Vad är det vi håller på med egentligen?


Inga kommentarer: