måndag, januari 29, 2007

En gris en ko en folkpartist med moralpanik

Jag vet att min reaktionstid i det här fallet är under all kritik, men jag måste ändå snudda vid historien om polisen som spelade in en porrfilm. Här följer en kort sammanfattning av bakgrunden.

” Enligt ett pressmeddelande från Stockholmspolisen finns det inga minderåriga med i porrfilmen och inget inslag av tvång, men myndigheten anser att han agerat på ett "mycket olämpligt och klandervärt sätt och förtroendet för honom är allvarligt skadat". Polismannen arbetar inte längre i yttre tjänst.”

(Citatet hämtat från SVD)

Smaka på den här storyn ett tag nu, tänk efter. Om du spelar in en porrfilm för eget bruk, på din fritid, iklädd dina arbetskläder (antar att dom åkte av efter hand som handlingen fortskred) så finns det ledande politiker i vårt land som anser att detta är rimlig grund för uppsägning. Inte för att det är olagligt, för det är det inte, utan för att det är ”klandervärt”. Nå, det må finnas andra förklaringar, ytterligare orsaker som är okända för mig, som bidrar till folkpartisten Lennart Gabrielssons brandtal i TV, men faktum kvarstår. Ännu en ledande folkpartistpolitiker har fått panik och agerar som en amerikansk TV-pastor.

Precis som amerikanska ultrahögern förväxlar herr Gabrielsson sex med vidriga och olagliga handlingar som våldtäkt och pedofili. Om man är intresserad av sex i sån mån att man spelar in en egen porrfilm, ja då är tydligen steget till hemska våldshandlingar inte alls långt. Du får ursäkta Lennart, men jag ser inte den kopplingen. Jag ser den inte, men jag tror det är oerhört allvarligt att du ser den. I den intervju jag såg anförde du ungefär följande åsikt som orsak till att säga upp polismannen (jag citerar inte här för jag minns inte ordagrant vad du sa): Om en våldtagen kvinna ska omhändertas av polis och kommer i kontakt med denne polisman så blir det.. typ.. olyckligt. Okej, lyssna igen. Om en våldtagen kvinna kommer i kontakt med en man, en polisman, som är intresserad av sex, troligen mer intresserad än genomsnittssvensken, så blir det olyckligt. Jaha. Vi kanske borde starta en krisgrupp bestående av eunucker herr Gabrielsson? För vem kan annars ta hand om våldtäktsoffer om din snäva kravspecifikation ska appliceras?

Vad har egentligen hänt med Sverige? När klev det här landet in i detta tillstånd av moralpanik? Och vad har egentligen hänt med Folkpartiet? Hur kunde dom bli vår egen kristna ultrahöger? Det finns lagar, och man kan lugnt säga att det skickar rätt märkliga signaler till medborgarna i detta land när politiker med förtroendeuppdrag (Gabrielsson är gruppledare i polisstyrelsen) uppmanar till rättshaveri. I andra sammanhang skulle en sån handling kunna kallas uppvigling, ett osmakligt hetsande av massorna.

Man kan tycka vad man vill om porrpolisen, att han är äcklig, fånig eller primitiv, men om detta vore saklig grund för uppsägning så skulle jag och oerhört många med mig gå utan jobb. Och vår poliskår.. herregud.. det skulle ju inte vara en käft kvar. Han kanske är en stor jävla jubelidiot som har tafsat på barn och borde dra så långt åt h-e som det bara är möjligt den här porrpolisen, och politiker är också människor som har rätt att reagera, jag förstår det, men om herr Gabrielsson inte förstår begreppet ”torrt på fötterna” innan han går ut i media och låter piskan vina så bör någon förklara detta för honom a.s.a.p innan han fortsätter med sin moralpredikande uppvigling. Anledningen till att vi har lagar, i det här fallet lagar om anställningsskydd, är just att såna här personliga åsikter inte ska tillåtas styra och avgöra andras livsöden.

Att en liberalist agerar på det här sättet känns oväntat, men att en folkpartist gör det känns på nåt sätt inte lika långsökt. Jag tror alltså helt enkelt inte att ni är liberaler längre kära folkpartister. Ni har gått och blivit nåt annat, ett parti som med skolminister Björklund i spetsen ropar på förbud och religionsgrundade pekpinnar, bestraffning och antihumanism. Klassisk konservatism mao. We have a new right wing.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir mer oroad när jag ser uniformerade poliser vattenkammade i kyrkan. Jag har inte heller följt med riktigt i debatten men har mannen enbart idkat sex med uniform på ser jag det närmast som ett sunt, fantasifullt och frivolt beteende som borde premieras. Mer batong år folket!

Anonym sa...

Vännen i viken: Jag gissar att den första svenska politiker som ertappas med apelsin i käften, en damstrumpa över huvudet, strypsnara och en dildo uppkörd långt in i norrland kommer att vara en folkpartist. Jag hade pengarna på en KD-are förut men oddsen har svängt.