torsdag, januari 18, 2007

Oh, I bounced back real quick didn’t I?

Hej folkpartister, moderater och kristdemokrater i Stockholms stad, jag har en fråga till er. Vad är egentligen syftet med ert förslag på betyg i uppförande i skolan? Är syftet att föräldrarna ska få veta att deras barn har klottrat eller spöat nån? I såna fall, tänk om. Kommunikationen mellan skolan och föräldrar kan inte ske genom ett betyg, folk måste ju för fan snacka med varandra fattar ni väl. När min son slog en pinne i skallen på en tjej i tvåan fick jag ett telefonsamtal från läraren, sen kom tjejens pappa över och skällde ut mig (jag förstår honom, jag hade gjort likadant) och vi redde ut det där på ett helt okej sätt. Men ni kanske tycker att en sån grej kan vänta tills terminsbetyget kommer med noteringen ”Lille E slog en pinne i huvudet på lilla A den 15:e april, sånt tolereras inte i vår skola”? Eller är syftet att alla förseelser, vad det nu månde vara, ska dokumenteras för framtida bruk, så som.. vad vet jag.. vid anställningar eller fortsatta studier? I såna fall, what the fuck? Ska människor för all framtid straffas för en dum grej dom gjorde i mellanstadiet? Eller finns det något annat syfte som jag har missat här?

Kära folkpartister, moderater och kristdemokrater i Stockholms stad, jag tycker ni fokuserar på alldeles fel saker. Ni fokuserar på verktyg istället för människor, betyg istället för samtal. Och när ni pratar om betyg i uppförande, ja då pratar ni bara om att det är dåligt uppförande som ska ringas in, dokumenteras och sparas för all framtid. Det kanske eventuellt finns bra uppförande som kan vara värt att lyfta fram också? Och sen när blev egentligen politiker experter på pedagogik? Borde inte ni bara se till att skolorna får tillräckligt med pengar och låta dom som kan något om det här sköta detaljplaneringen istället? Se över era rådgivare, dom verkar leva kvar på 50-talet.

Inga kommentarer: