Det här är så dumt att det nästan är sött.
Företaget Samres är det största bolaget i Sverige när det gäller beställningsmottagning av färdtjänstresor. I sann marknadsliberalistisk anda (the only way to really cut cost is to use the cheapest labour) har Samres flyttat ut en tredjedel av sin växelverksamhet till Estland och Moldavien. Färdtjänst tänker du, vilka är det som behöver färdtjänst? Gamla och sjuka va? Japp. Växelverksamhet tänker du sen, outsourcad till Estland och Moldavien (låt er inte luras av den avsevärt svenska flickan på deras hemsida). Hur går det med språket då? Du vet och jag vet att gamla människor i regel inte är några klippor på engelska, än mindre Estniska eller Moldaviska (?), så hur kan gamlingarna och växeloperatörerna på Samres kommunicera? Inga problem säger Samres VD Björn Falk, de får en intensivkurs i svenska på ett halvår. Stora problem säger Berit Agedal som är i behov av färdtjänst men har svårt att göra sig förstådd när hon ringer de urbilliga resurserna i Moldavien. Björn (VD:n) försvarar också beslutet att outsourca växelverksamheten med att företaget måste vara konkurrenskraftigt, annars får man inte uppdragen från landsting och kommuner.
Att företag håller på så här är inget nytt och knappast heller uppseendeväckande eller ens fel. Så här fungerar marknadsekonomin, den driver fram dylika märkliga beslut. Man kan inte lasta enskilda företag för de beslut de tycker sig vara tvungna att fatta för att hänga med i konkurrensen. Man kan tycka att det är dumt så det förslår men i en värld styrd av ekonomer är det hur vettigt som helst.
Men man undrar så smått hur stort ansvar beställaren har, i det här fallet kommuner och landsting. I business to business-situationer får den här typen av upplägg konsekvenser som de inblandade företagen får brottas med, och vi samhällsmedborgare behöver egentligen inte bry oss nämnvärt om det. Men kommuner och landsting, ringer det inte någon liten klocka här? Borde inte dessa instanser ta lite större ansvar för sina kunder än att skicka dem till underleverantörer som inte kan leverera de nödvändiga tjänsterna pga språkförbistring? Borde vi inte ställa lite högre krav än så på kommuner och landsting? Är det inte just därför vi som inte är marknadsliberaler, vi som vill att staten ska ha kvar åtminstone viss kontroll över tjänster som skola, vård och omsorg, motsätter oss privatisering eftersom vi påstår att företag tar mindre ansvar för medborgaren än staten gör?
Som det är nu, när man har blandat in privata underleverantörer i tjänster som kommuner och landsting borde ta ansvaret för, blir resultatet att ingen tar ansvar för slutprodukten. Att ”lägga ut på entreprenad” är bara ett annat sätt att säga ”vi avsäger oss ansvaret”. Vi har sett det förut, hur ansvaret hamnar mellan stolarna. Vi har sett det hos städarna som städar McDonald’s på nätterna för sju nätter i veckan för skitlöner, McDonald’s tog inte ansvar för det eftersom de hade lagt ut det på entreprenad. Sen kom Janne Josefsson och gjorde reportage och nu har McDonald’s anställt städarna. Och det är ju förstås bra att det händer något, men måste vi alltid skicka in Josefsson innan polletten trillar ner? Måste det alltid gå åt helvete innan någon inser att lösningen inte ens håller på papperet?
Nej kära kommuner och landsting, det här duger inte! Jag är med och betalar era löner, och jag kräver att ni tar större ansvar för era kunder. Så se nu till att reda ut den här skiten innan jag skickar Josefsson på er. Skäms!
14 kommentarer:
Sluta lipa. Ondska är ingen ondska så länge inte någon kommer på det. Dumhet är inte dumhet så länge det drabbar gamla och barn.
Snurrigt värre. Problemet med att applicera kostnadseffektiva åtgärder på omsorgsverksamhet, är att omsorgsverksamhet just handlar om... omsorg. För rätt många år sen gjordes en utredning i Malmöhus Landsting (vete fan om det landstinget existerar fortfarande), med avsikt att strama upp organisationen utförde man klockningar av vårdpersonalens olika moment. När Sydsvenskan, som följde projektet, frågade ett vårdbiträde hur lång tid det tog att mata en gamling, var hennes svar lika hjärtskärande som krasst: "tills det är klart."
Kaptenen: Du är ironisk, jag vet det.
Erik: Varje verksamhet mår bra av att göra saker så smart som möjligt, effektivisering behöver inte vara motsatsen till förnuft, men i praktiken blir det ofta så ändå. Speciellt inom omsorg, jag menar det är ju inte direkt plåttak dom skruvar ihop på sjukhuset. Landstingen har ett generellt problem, man skär ner på småsaker (som att outsorca vissa tjänster då) men går glatt vidare med en gigantisk overhead som kostar skjortan. Hur många chefsnivåer finns det inom landstinget? Svar, många.
Ville bara säga det också att jag är glad att du har hittat hit Erik, inte bara för att du verkar hålla med mig i det mesta (höhö) utan för att du har ett engagemang. That I like. Välkommen!
På mitt förra jobb hade vi en åtstramningstant på besök. Det var en något surrealistisk upplevelse kan jag lova. Vi var redan grymt underbemannade (fr kl 18-08 var man ensam med tolv boende) och tanten som kom in med en attityd av att man alltid kunde hitta saker att effektivisera och dra in på fick se sig besegrad av den krassa verkligheten. Jag är inte emot privatisering av viss vård, det handlar ju framförallt om HUR det görs. I de flesta kommuner lägger de helt enkelt ut det till de som är billigast. En bättre variant vore ju att från början sätta ett pris och säga "så här mycket behövs det för att driva en bra verksamhet, den som kan göra det bäst till det priset får ta över." Men det är väl en utopi, det kommer alltid finnas politiker som vill skära ned och "kostnadseffektivisera."
Tittar man helt krasst på kostnadsmassan bör det väl bli på själva tjänstemannasidan man kan göra besparingar via outsourcing. I det ledet behövs inte mycket krav på svenska språket (ingen begiper för övrigt vad de säger ändå). Beslutsfattare torde begripa engelska. Utomlands finns högutbildade ekonomer så det räcker. Outsourca administrationen! Kärnverksamheten däremot borde kräva goda kunskaper i svenska språket. Empati är säkert också en grundläggande egenskap som bör finnas vilket tråkigt nog diskvalificerar de nuvarande administratörerna till eventuellt arbete i kärnverksamheten.
Begriper för övrigt inte varför joursystemet för läkarna fortfarande existerar. Rent 1800-tal. Naturligtvis bör de infoga sig och arbeta enligt schema precis som övrig personal. En lastbilschaufför har hårt reglerade arbetstider med krav på rast och vila. Däremot kan den jourläkare som sömnigt undersöker ditt barn på akuten varit "vaken" i ett dygn.
David: Det handlar BARA om hur det görs, ägandefrågan är egentligen helt ointressant. Efterforskningar visar att varken landsting eller privata alternativ fungerar tillfylles, och dessa blandvarianter verkar fungera sämst. Det finns inga genvägar, den som ger vård måste själv se till att ansvara för slutprodukten och sina kunder (patienter) och sluta skylla ifrån sig.
Min vän i viken: Du har rätt, ekonomi och administration är globala kompetenser som ser i stort sett likadana ut överallt. Ändå väljer man att outsorca kärnverksamheten, och det är förstås lätt att se varför: de som bestämmer om outsorcing sitter i administrationen. De lär ju knappast rationalisera bort sina egna jobb. Jävla pack. Fan vad trött jag är idag.
Det är inte riktigt så enkelt. Även om kommunerna lägger ut vården på entreprenad så måste ansvaret fortfarande ligga hos dem att följa upp och se att allt verkligen fungerar. Att kommunerna ställer krav (andra än sparkrav) är enda sättet att få ordning på problemen.
Kommunerna tjänar i dagsläget stora summor på att lägga ut vården på privata företag. Det är en ständig strid mellan de aktörer som finns där det i regel handlar om att bjuda under varann och erbjuda så kostnadseffektiva lösningar som möjligt - vården i sig har sedan länge fallit ur fokus.
David: Det är precis det jag säger i den här texten: det duger inte att lägga ut på entreprenad och sen titta åt ett annat. Jag skäller på kommuner och landsting för att de inte tar det huvudansvar som de faktiskt äger.
" .. och sen titta åt ett annat HÅLL.." ska det vara.
Såg det efter att jag skrivit kommentaren. När det gått nån dag sedan man läst inlägget är det lätt att istället stirra sig blind på kommentarerna. Sorry!
David: Ingen fara.
Klart jag är ironisk. Det är ett sätt att överleva. Fortsätt skriva bra inlägg.
Kaptenen: Jag vet att du vet att jag vet att du är ironisk. Jag fortsätter, tack!
Skicka en kommentar