fredag, april 18, 2008

Trender och traditioner

Har jag fått rätt än? Har Facebook-trenden börjat svalna än? Visst känns det lite så? Jag vet inte, jag kan ju inget om det där egentligen så jag borde väl hålla käft men från där jag sitter verkar de flesta ägna sig åt meningslösa quiz där inne. Ni som vet kan väl tala om för mig, har era liv blivit bättre sen ni gick med i Facebook?

Ett sammanträffande som känns ganska otäckt är att jag i dessa Engla-tider väljer att börja läsa "Lolita" av Vladimir Nabokov. Du som vet vad den handlar om förstår varför jag misstänker att en olydig synaps i min hjärna har fått fritt spelrum. "Lolita" handlar om en medelålders pedofil och hans förhållande med en 12-årig flicka, hans "nymfett" som han uttrycker det. Självaste Graham Greene gav en gång i tiden denna bok en rejäl skjuts i marknadsföringen då han 1955 utsåg den till en av det årets tre bästa böcker. Efter att ha hjälpt Nabokov att få boken publicerad i England skrev han till författaren: "in England one may go to prison, but there couldn't be a better cause!" Så jag får väl lita på Graham Greene, det här är helt enkelt en viktig bok som behöver läsas. Kanske speciellt i dessa tider.

När ett monster som Anders Eklund visar sitt ohyggliga tryne och sedan fläks ut i media som en nyligen flådd hund har jag svårt att hitta ett vettigt förhållningssätt. Först vill jag döda den jäveln men sen får avskyn mot kvällspressen övertaget. Nu säljer ni lösnummer som aldrig förr era jävlar. Ni är väl nöjda nu era jävlar. Och mitt i detta inferno står en familj i sorg. Vem bryr sig egentligen om familjen? Är det makarna Swahn som skriver en sång om Engla? Alltså Fredrik Swahn, jag minns dig från när vi gick i skolan och du är en hyvens prick, det vet jag. men om ni är nära vänner till familjen, gå då dit och krama om dom. Säg att ni ställer upp för dom. Hjälp dom att veckohandla eller vad som helst. Men okej, ni skriver en sång. Så lämpligt då, för era karriärer menar jag. Det är det här som skiljer musikalartister från resten av mänskligheten. När vi andra tänker att man kanske borde försöka hjälpa till här på något sätt så brister musikalartisten ut i sång. Min sång ska hjälpa dig. Min sång ska ljuda över nejden. Min sång, min fina sång. Hör den och känn min kärlek. Ja, vad säger man. Lycka till med nya plattan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, fyfaan va cyniskt o skriva en sång. Det är ungefär som om Zlatan skulle dribbla för Engla, eller Liza Marklund skriva en deckare för henne, vilket jag mycket väl kan tänka mig om den människan.

Matte sa...

Anonym: Cyniskt vet jag inte jag kan skriva under på, dom gör säkert med bästa avsikt. Men någon skulle kanske tala om för dom att det finns bättre saker att göra i det här läget.

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Aluguel de Computadores, I hope you enjoy. The address is http://aluguel-de-computadores.blogspot.com. A hug.