fredag, juni 27, 2008

Allianskommunism

Huvudrubriken på Aftonbladets nätupplaga idag: ”Barnkalas blir ärende för JO”. Kan det här verkligen vara sant? Nu säger jag det som farsan brukade säga, vart fan är det här landet på väg egentligen??

Här har vi en skola som bestämt regler för elevers kalasinbjudningar, bara det borde få er att famla efter nycklarna till bilen och panikemigrera till Norge. Reglerna säger att en elev som delar ut inbjudningar i skolan måste bjuda alla i klassen. Alternativt alla tjejer eller alla killar. Om så inte sker konfiskerar lärarna inbjudningarna (snor alltså tillbaka lapparna från snopna 8-åringar). Så tänk dig då, vilket tydligen var fallet här, att en i klassen har mobbat dig och är en allmän idiot, honom måste du alltså bjuda.. säger skolan! Vad fan har SKOLAN med saken att göra?! Jag säger bara det, om vi sätter en grupp pedagoger på att skriva regelverk så kan det bli hur jävla idiotiskt som helst. Och regelverket får dessutom stöd hos ingen mindre än skolnämndens ordförande, som råkar vara folkpartist (jag säger inget mer). Enligt honom är det inte acceptabelt att utesluta enstaka barn och elever från kalasinbjudningar. Det är inte acceptabelt!

Men snälla snälla människor, folkpartister och andra, har vi inte alldeles fått total moralpanik nu?

Ska skolnämndens ordförande lägga sig i vilka ungar en 8-åring bjuder till sitt kalas? Har inte JO viktigare saker att göra? Nej, tydligen inte. Byråchef Carl-Gustaf Tryblom tycker minsann att det är ett ”intressant fall”. Och det kan jag också tycka, förutsatt att man vill bevittna moralpanik i fritt fall år 2008. Det här kan fan inte vara sant. Det är värre ställt med alliansens Sverige än jag någonsin hade kunnat befara och jag börjar faktiskt bli rädd på riktigt nu. Här har vi ett parti som påstår sig representera frihet (moderaterna) och ett parti som påstår sig representera liberalism (jag glömde vilket av dom det var just nu), och när dessa predikanter slår sina huvuden ihop kommer man alltså fram till att det är helt okej att bestämma vilka som får gå på lille Oskars kalas.. i skolnämnden! That ain’t exactly what I call freedom dude.

Kan inte någon med personlig erfarenhet från 30-talets Tyskland ställa sig upp och säga att det var precis så här det började den gången också, eller måste vi genomlida angiverisystem, hemliga spionavdelningar och statlig censur innan polletten trillar ner?

Och jag undrar i mitt stilla sinne sen när borgare började bete sig som gammelkommunister. Det är fan inte lätt att veta vad som är ut och in i svensk politik idag.

9 kommentarer:

David sa...

Förbannat bra skrivet!

Matte sa...

David: Tack!

Anonym sa...

Har gubbarna inte viktigare saker att g�ra? Det �r f�rbannat j�vla viktigt,s� in i helvete j�vla viktigt att se till redan fr�n b�rjan att man behandlar varandra med respekt,om inte s�na som du kan fatta det s� m�ste "gubbarna" rycka in.
en fet sm�ll skulle du ha f�r ditt skitsnack !

David sa...

Anonym>> Du verkar inte ha fattat något av Mattes inlägg, läs igen och läs sakta så kanske det går in.

Komma och snacka om respekt, och sen hota med stryk och inte ens skriva under med eget namn. Du verkar vara en riktig stjärna.

Anonym sa...

Hotade inte! skrev bara vad du skulle behöva för ett så otroligt utbota inlägg som du gjort.
Så länge folk resonerar som du gör så blir gubbarna tvungna att pyssla med sånt "oviktigt"
Väx upp,gör om ,gör rätt!din egotrippade sak.
Nu tänker jag underteckna med mitt namn,känns det bättre då? och framför allt,vad spelar det för roll vem jag är?
// Jultomten

Anonym sa...

Reagerade likadant. Som Matte.

Matte sa...

Anonym: Jag tänker inte leka med dig på nästa rast, bara så du vet. Och jag struntar i om skolnämnden ringer hem till mina föräldrar, för jag tycker inte om dig.

David: Äh, du vet hur det är. Somliga vinner man aldrig över.

Ia: Strength in numbers.

Anonym sa...

Även om det har gått ett bra tag sen du skrev detta, har jag inte sett det förrän nu. Men jag vill ändå säga att jag tycker att det du skrev var väldigt bra.
JÄTTEBRA!!

Matte sa...

Anonym: Tack!