torsdag, oktober 09, 2008

Trapist? Javisst!

Okej okej, det har varit lite körigt sista tiden. Och imorse var jag övertygad om att montesumas hämnd hade slagit till, maken till jobbig session på toaletten var det länge sedan jag erfor. Illamående och ett jäkla rännande på muggen, mina arbetskamrater hade inte varit glada på mig om de känt till detta mitt tillstånd. Som tur var sa jag aldrig något, och som tur var piggnade jag till framåt lunch. Vilket är speciellt bra med tanke på att jag åker till Bryssel imorgon. Vi brukar ju försöka lägga in en minisemester i oktober varje år jag och frugan och denna gång blir det alltså trapistöl och förhoppningsvis ett och annat museum på schemat. Gud så medelklass detta låter.. but I am you know. Lite småborgerlig så där, men jag koketterar iaf inte med min arbetarbakgrund. Det är bara riktigt osäkra människor som håller på med sånt.

Så ja, vi hörs väl på tisdag då.
Simma lugnt (i fablernas värld, i fablernas vääääärld)

6 kommentarer:

Matt sa...

Drick en Arsel Brun.
Inte den godaste trapisten kanske men den som passar dig bäst.

Matt sa...

Drick en Arsel Brun.
Inte den godaste trapisten kanske men den som passar dig bäst.

Anonym sa...

Lite avis. Gillar ju Bryssel en hel del. Den mest barocka stad jag kan tänka mig. Allt finns på liten yta och de visuella intrycken och krockarna blir ju nästan psykadeliska. Människor från hela världen och god öl och fantastisk mat. En kaffe på metropol och en öl på grand place. Gillar man sjukt mycket militära föremål som alla världens stridsvagnar och stridsflyg och sådant ska man gå på muséet vid den där triumfbågen, kommer inte på vad det heter men det ligger mittemot seriemuseumet.

Gillar man arkitektur får man int emissa Viktor Hortas hus - snacka om vackert och sjukt på samma gång.

Nu slutar jag...

Anonym sa...

Förrästen, kunde inte riktigt sluta.

Missa inte trapisthuset på grand place. Varje dag serveras en ny slags öl och så är det ju också ett slags muséeum. Jag har massa resturangtips också men jag kommer ju aldrig i håg vad de heter, bara vart det ligger...

Gillar ni tonfisk så har de en fantastisk på "min galna syster" (på framska förstås men jag kan inte franska), ligger inte i centrum men ganska nära stora affärsgatan. I närheten av grand place finns en argentinsk köttrestaurang med världens godaste valnötssallad. Och missa inte utsikten från justitiepalatset...

Matte sa...

Matt: Arsel brun? Tack för den.

Ullis: Tack för tipsen! Måste erkänna att jag känt mig lite blank inför den här resan, va fan gör man i Bryssel liksom, men du har fått mig nyfiken på staden.

Anonym sa...

Ytterligare ett lite roligt tips. I parken mitt emot slottet finns en liten sänka. Där har jag förstått att en del män träffar andra män men utöver den kuriosan så finns ett litet monument inklämt i ett buskage över rysslands Peter den store. På den platsen spydde Peter en gång enligt historeien något överförfriskad. En av hans efterträdare lät uppföra monumentet som en påminnelse av hans nesa.

Det finns en fantastisk överglasad galleria som räknas som en av världens första. Där finns fortfarande affären (då apoteket) där chokladpralinerna uppfanns. När samma galleria uppfördes var det många fattiga som blev utfösta från de hem som då låg där. I ilska över alla orätter så agerade Karl Marx och pratade om proletariatet på torget grand place och blev förvisad till england.

Gud vad mycket konstiga saker jag vet om den där staden...