måndag, mars 12, 2007

Idrottsföräldrar

Det är två minuter kvar av matchen och våra killar ligger på hårt i anfallszon. Dom ligger under med två mål så när en motståndare slår bollen upp på läktaren vill våra killar få tillbaka den så fort som möjligt. Domaren stannar nämligen inte klockan, såna är reglerna i innebandy. Bollen landar hos en motståndarsupporter, en vuxen man som, ska det visa sig, inte är vuxen alls. Kanske är han förälder till någon av killarna i motståndarlaget. Vad gör då denne man, detta rikspucko, när en trettonårig pojke ropar åt honom att snälla kan han kasta tillbaka bollen för det är bråttom? Jo, denne hjälte kastar medvetet bollen alldeles för kort så att trettonåringen får klättra upp på läktaren och hämta den. Allt för att hans lag ska vinna lite tid. Sen flinar karljävlen, och hade jag inte haft min dotter i famnen så hade det smällt.

Jag har sagt det förr, idrott tar inte alltid fram det bästa i människan. Att en vuxen människa beter sig på det sättet är för mig helt obegripligt, och jag kan verkligen se tio små pojkar nere på planen, inklusive motståndarlagets spelare, som tappar ytterligare förtroende för vuxenvärlden. Jag har alltid gillat idrott, att se på och utöva, men varje gång jag har kommit i närheten av organiserad idrott så har jag backat pga alla märkliga beteenden som jag helt enkelt inte har kunnat stå för. Jag vet inte vad som är värst, att tillhöra en grupp som hetsas till att hata sina motståndare eller behöva betrakta vuxna människors idioti på läktarplats. Riktigt jävla uselt är det iaf. Och ni som tror att män är överrepresenterade i kategorin idiotiska föräldrar på läktaren få tyvärr tänka om. Min erfarenhet är att det minst lika ofta är mammor som skämmer ut sig.

Som pappa till idrottsutövande barn har jag våndats i fem år nu. Ibland går det bra, när det bara är glädje så är idrott riktigt fint, men mer ofta är det nån jävel som skämmer ut sig. I lördags var det den ljushårige och ganska kortsnaggade mannen i 35-40 års åldern som höll på IBK Albas P93-lag. Skämmes ta mig fan, såna som du ska man öva slagskott på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Matte! Hittade din blogg när jag var ute och letade inspiration till mitt radioprogram, Karlavagnen, onsdag 18/7.Temat är idrottsföräldrar och du har formulerat dina tankar så bra här. Kan du tänka dig att medverka på telefon? Ditt telenummer?
Hälsn. Lisa Syrén, programledare SR

lisa.syren@sr.se

Anonym sa...

Ja Lisa, om jag hade sett den här kommentaren i tid hade jag gärna medverkat i programmet. Synd, men hör gärna av dig igen.