måndag, mars 19, 2007

Gnälla är bra, gnälla är skönt, gnäll förenar

En bit in i förhållandet brukar varje par kasta alla livsbejakande och glada tillrop ut genom fönstret och istället bygga sin gemensamma grund på det psykologerna (möjligen lite skämtsamt) kallar ITB – Intimacy Through Bitching. Ett fenomen som visserligen kan skådas i flera sociala sammanhang men som ofta framträder som allra tydligast i parförhållanden. Du kanske har listat ut vad det handlar om, men för dig som inte hajar kan jag berätta att det handlar om att skapa en gemenskap genom att ogilla samma saker, enkelt uttryckt.

Man bygger sin egen lilla borg där vallgraven fylls av flytande skit, i form av våra åsikter om schlagermusik, Marit Bergman, Förkväll på TV4 eller vad som nu är föremålet för bitchandet i just det förhållandet. Detta till skillnad från inledningen av relationer där man liksom är mer positiv och vill framhäva allt man älskar här i livet och alla fina sidor man kan hitta hos sig själv (”Jag bara ääälskar våren/Att uppleva främmande kulturer är något jag verkligen värdesätter/ÖL ÄR TA MIG FAN DET BÄSTA SOM FINNS!”, etc).

För många människor, bl a mig själv, är detta en ganska plågsam och krystad process. Det ligger inte naturligt för mig att vara livsbejakande och positiv, inte som utgångsläge iaf. Därtill är jag alldeles för norrländsk, trots mina många gästspel i huvudstaden. Men t o m jag har tvingats inse att dylika lockrop ibland behövs för att fånga in honan, om vi nu ska bli lite biologiska här, och jag har väl säkert genom åren påstått ett och annat i dessa inledande faser som kort och gott inte är sant. Jag tänker inte gå in i detalj på dessa uttalanden, det är ändå preskriberat sedan länge.

Desto skönare är det då att glida över i nästa skede av förhållandet, det skede där man utan risk för att bli dumpad kan ägna sig åt ohämmad ITB. För det är ju där vi verkligen hittar och lär känna varandra, vill jag påstå. Visst är det fint och trevligt att vara positivt inställd till livet, ja man kan ju verkligen säga att en positiv livssyn många gånger är helt avgörande för hur det kommer att gå för den lilla människan. Men i en parrelation som pågått ett tag, känns det inte lite väl krystat att morgon efter morgon sitta och berätta om allt man gillar? Jag menar.. visst, ibland kan en sån krydda behövas, men kryddor ska man dosera med måtta och sans på min ära. Jag gillar ju t ex curry men fy fan vad det smakar illa när man överdoserar. Dessutom blir det ganska tråkigt att vara så där positiv efter ett tag. Det är och har alltid varit mycket roligare att gnälla tillsammans, snacka skit om den och den artisten som är så jävla överskattad osv.

Just det där med överskattade personer och fenomen är nog favoritämnet i vårt förhållande, det som ITB-diskussionerna oftast handlar om. Exempel: ”Alltså Marit Bergman.. what’s the deal?” Med det vill personen ifråga (i det här fallet jag) starta en diskussion om hur överskattad Marit Bergman är som artist. Om den andra håller med kan man få ett skönt ITB-häng ett tag, om den andra inte håller med får man istället en debatt. Det är också roligt, nästan roligare. Dom flesta debatter vid vårt köksbord handlar om politik eftersom vi, bekant för den trogne bloggläsaren, är anhängare av olika block, men det brukar alltid ebba ut i sånt där tråkigt ”ja vi tycker ju olika och det är väl inte mycket vi kan göra åt det-koncensus”. Eftersom alternativet förmodligen är att den ene slänger ut den andre och vägrar varje försök till försoning så har vi ett visst inslag av vit flagg i just dom politiska diskussionerna. Men när det gäller artister, skådespelare, författare, tv-program, filmer och dylikt, då är det fritt fram att bitcha. Olika åsikter om en artist kan aldrig åsamka vår gemensamma grund en allvarlig spricka, så det är bara att dynga på med dom negativa superlativen.

Jag har redan nämnt Marit Bergman flera gånger, som i mina öron är Sveriges mest överskattade artist. Det är väl säkert kul att göra 60-tals pop på 2000-talet, men så särskilt nyskapande kan man ju inte påstå att det är. Dessutom är nog låten ”Eyes were blue” det sämsta jag någonsin hört från en svensk artist (du kanske börjar ana ITB-tonen nu?) Andra föremål för den berättigade frågan ”What’s the deal?” är Nick Hornby, Moneybrother, Stockholm live, Parlamentet, Grabben i graven bredvid, Förkväll på TV4, TV4 i största allmänhet, Peter Jihde, Kristin Kaspersen och golf.

Du tycker kanske att det här känns ganska insnöat och mer som ett tecken på att ett par har varit tillsammans för länge. Att nästa steg liksom är att hata allt, inklusive sig själv, för att till slut dö en plågsam död, kvävd av sina egna spyor. Det kan jag förstå, om man bryter ut detta beteende ur sitt sammanhang så framstår det ju helt idiotiskt och allt annat än konstruktivt. Men se, jag tror att det är just ITB som inte bara håller ihop många par utan också bidrar till en sund och, törs jag säga, livsbejakande utveckling. Det är ju en klockren screening process om man tänker efter. Genom att identifiera allt vi inte gillar kan vi istället fokusera på det som verkligen betyder något: Kärleken. Jag menar att vi ödslar med kärleken när vi låtsas vara positiva, istället för att hushålla med den och släppa fram den när den behövs som bäst. Tänk dig själv, du är tjej och din kille har suttit och gnällt på allt mellan himmel och jord en hel kväll för att sen plötsligt vända sig om till dig och säga ”Men dig älskar jag, det ska du veta”. Alltså jämför med om killen har suttit och dragit iväg värsta kärleksförklaringarna till höger och vänster. Till våren och Cheap Monday-jeans och Afghan Whigs och Borat och IFK Skövde och smörstekta champinjoner, och sen liksom i förbifarten så älskar han dig också. Erkänn, det första exemplet känns bättre va? Mer äkta liksom. Alltså har jag rätt. Igen. Tänkte väl det.

17 kommentarer:

David sa...

Hehe, det där har jag aldrig riktigt tänkt på men det är ju sjukt sant.

Nick Hornby ska ni dock låta vara, han har sina ljusa stunder. Sthlm live likaså, inte för att jag någonsin har sett det programet utan för att den tjej som jag nyligen skrev två långa gamla återblicksinlägg om är en av deras återkommande ståuppare. Tydligen ska hon vara bra också. Har jag hört.

Anonym sa...

David: Nick Hornby är sjukt överskattad och stockholmare HAR INGEN HUMOR! HAHA!

Anonym sa...

Stockholm Live är det sämsta sedan... ja, det saknar motstycke i svensk "humor". Det är fan mer buskis än ståupp - man hinner ju somna mellan skämten. Özzzzzzzzzzz.

Och Moneybrothers ska vi inte tala om. Jag skulle kunna ägna ett helt bitterblogginlägg åt dessa jävla jönsar.

Anonym sa...

Ior: Word! Vi kanske ska påminna David om att det är bra att först titta på programmet som man har åsikter om?

Anonym sa...

Jag är tydligen tillräckligt busisk för att gilla Sthlm live! Inte så att jag tycker programmet står högst upp i humorhieraktin - med det är helt klart underhållande och beror ju på vilka gäster som är där.

Gillar ju Hornby med, som lättsmält och småkul läsning med en hel del igenkännanden skratt. Vill jag bli berörd på djupet väljer jag andra författare.

Men jag är väl en ytlig typ som ibland bara gillar att bli underhållen. *S*

Matte sa...

Ullis: Det handlar inte om att förakta ytliga företeelser, det handlar om att jag tycker si och så om Hornby och Sthlm live. Olika smak helt enkelt.

Anonym sa...

Ullis: PS. På tal om ytligheter och att bli road, se filmen Nacho Libre med Jack Black. Ytligare än så blir det inte, vi snackar kiss å bajs-humor, men det är jävligt roligt.

Helena sa...

Jag klampar in och slår lite på din bittra perfektionsidyll. Jag tror man är ganska bra på att gnälla lite på omgivningen för att finna sin egen vardag mer tillfredställande. När man är nykär blommar världen runtomkring vare sig man vill eller inte. Det är inte tillgjort. Nytt, kul och en mönsterbrytare i vardagen. Efter x antal år, med vardagsrutiner och samma - joggingtur - middag kl 18 - kyckling på fredag - lägga barnen 2000 - aktuellt - sporten - läsa bok - sova. Kanske det inte känns lika blommande längre. Det betyder inte att man inte älskar sin vardag, däremot att det kanske inte tillförs så mycket nya influenser. Får man då gnälla lite över saker runt omkring leder det till att ens egen vardag känns mer färgstark (oavsett om det är i ett samleverne eller inte). Kan man bibehålla ironin och sarkasmen i gnällandet och samtidigt ha öppna armar gäntemot omvärlden är det grymt. Men tyvärr finns det många som gräver ner sig i bittergrottan och slutligen existerar inget annat än den egna familjen. Allt annat är skit. Det är tragiskt och en riktigt elak försvarsmekanism, tycker jag.

David sa...

Allt jag vet är att hon exet är en riktigt rolig brud så jag har svårt att tänka mig att hon skulle göra dåligt ifrån sig. Hon är föresten skåning i grunden inte stockholmare. Och vi vet ju alla att en skåning inte behöver göra mer än öppna munnen för att man ska trilla av stolen i skrattanfall.

Helena sa...

fasen, ååååhhh.. jag vill så gärna säga både det ena och det andra om stand up nu. Jag har varit artistproducent på S.U.C.K.och därför ska jag vara tyst, tyst.. då det lätt blir personligt annars. Damnit!

Anonym sa...

Helena: Den här texten är skriven med en duktig portion ironi, det vill jag poängtera om det inte framgår. Allt detta bitchande som par ägnar sig åt är enormt jobbigt, samtidigt som jag märker att jag går åt det hållet själv, och försöker förstå och förmedla orsakerna. Att jag gör det med ironi som vapen skvallrar kanske om att jag har lite svårt att hantera det själv.

David: Jag säger bara, titta på programmet och återkom sedan. Det är verkligen inte inte roligt. Ibland kan väl någon gäst dyka upp som lyckas med något, Magnus Betnér var t ex rätt okej, men samtliga fasta medlemmar i programmet är så långt ifrån det jag kallar humor som man kan komma.

Helena (igen): Allt jag vet, och förbehåller mig rätten att säga, är att det där programmet aldrig har tilltalat mina skrattimpulser.

Helena sa...

jo, din ironi framgick och det är ju det som gör dina texter så roliga. Däremot framgick inte att jag uppskattade din ironi i min kommentar vilket var meningen från början. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Anonym sa...

Helena: Att skriftligen meddela undertoner är aldrig lätt, men om du tror att jag tog illa upp på något sätt så befinner du dig långt ifrån sanningen. Jag vill ha kritik, vill! Så vi kan bitcha, haha!

Helena sa...

va faan... jag tog inte illa upp.. eller ok då.. klart som fan jag tog illa upp! Ey - kliv ur bittervardagen och se dig om!

Helena sa...

nä du, kritik ger jag den dag jag har något att kritisera. Nu måste jag jobba. Produktiviteten har inte legat på topp idag. Ha en fin kväll full med sarkasmer.

Anonym sa...

Helena: Det här kommer inte att bli riktigt intressant förrän du avslöjar dina innersta tankar om Sveriges stå-upp-elit.. kom igen nu.. du vet att du vill.. haha! Näe fan, jobba låter som en bra idé faktiskt.

Helena sa...

hah.. det kostar pengar, många pengar. Then I'll talk.