måndag, oktober 23, 2006

För övrigt

Vi satt där i en brun rätt hiskelig skinnsoffa, jag och min flickvän. Stämningen var lite låg, Stina kände sig skärrad efter ett samtal med min kollega som fyllde femti, vars fest vi befann oss på. Kollegan hade langat iväg en drapa om hur många tjejer jag strulade med förut, innan jag träffade Stina, och hur harmonisk jag verkar nu när Stina finns i mitt liv. Det var knappast det där med hur harmonisk jag är som fångade Stinas uppmärksamhet och försatte henne i det smått skärrade tillståndet, det var förstås det där om alla tjejer, åh herreGUUUD hur många det var, som jag strulade med förut. Kollegan överdrev och Stina kanske förstärkte, för det var faktiskt inget nytt under solen, jag har verkligen berättat allt om mitt tidigare liv. Men att få allt i ansiktet så där på en gång är förstås inte roligt ändå, det kan jag förstå. Så vi satt där och var för ovanlighetens skull lite frostiga.
Att jag sen sa det jag sa kan man säkert tolka som ett brutalt ämnesbyte, alternativt fyllesnack, men jag lovar på heder och samvete att dessa tolkningar är inkorrekta. För det jag sa menade jag, som jag aldrig menat något förut, och jag var faktiskt inte det minsta full. Det enda jag ångrar är att den bruna skinnsoffan som utgjorde bakgrund till Stinas förvånade ansikte vid detta historiska tillfälle var illa vald, för jag kommer att minnas den bilden så länge jag lever. Det var ett sånt ögonblick, ett sånt som etsar sig fast. Det blir lätt så när man stirrar sin flickvän rakt i ögonen och säger ”Och för övrigt tycker jag att vi borde gifta oss”.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Som sagt, det är inte de mest inövade frierierna som blir de bästa *S*

Anonym sa...

Riktigt slipat gjort, du lär ju garanterat ha fått henne på andra tankar. Enda svagheten med den taktiken är att den bara går att använda en gång, men det kanske räcker o andra sidan!

Karin sa...

Vad fick du för svar då? :)

Anonym sa...

Hmm, ett Grattis kanske också vore på sin plats!

Matte sa...

Ullis: Nej, jag kan sannerligen inte anklagas för att ha övat in detta men det kändes helt underbart att få säga det.

David: Som taktik betraktad är denna variant inte bra, vilket också talar om för dig att det inte var taktik utan ett ärligt menat frieri. Och tack!

Karin: Som tur var sa hon ja!

Anonym sa...

Det är ganska häftigt hur snabbt livet faktiskt kan förändras. Ena dagen går man där och tror inte ens att man vill eller kan träffa någon och andra stunden finns en människa där som man vill dela sitt liv och skitig tvätt med.

Matte sa...

ullis: Jo, det går undan när det väl sätter fart liksom.

Anonym sa...

Jag förstod det, jag bara retades vettu! Och Grattis igen!

Anonym sa...

Det låter som det perfekta sättet tycker jag. Bara så där. Precis som livet är. Och stort och hjärtligt grattis!

Matte sa...

moisthlm: Tack!

Anonym sa...

Missade den här förut! Lyckönskningar och sånt!

Matte sa...

Lotta: Tack!