tisdag, maj 08, 2007

Brev till Tomas Ros, sportjournalist på Aftonbladet

Angående Sjödin-affären

Herr Ros, jag skriver till dig eftersom du tidigare, när Boork-debatten rasade som värst (när han sparkade ”stjärnor” på löpande band), publicerade min åsikt i din blogg. Eftersom jag stod på Boorkens sida, vilket inte många gjorde då, blev jag glatt överraskad när du publicerade mig. Nu är det dags för nästa debatt, och du känner förstås till den.

Det är ju så att det i min hemstads lokaltidningar just nu rasar en liten storm i ett litet vattenglas. Det handlar om hockeyspelaren Tommy Sjödin, världens äldsta back (nästan), som har kommit på kant med Brynäs IF. Jag tror det är bra för dig att veta herr Ros, att inte alla Gävlebor betraktar Brynäs hantering av Sjödin som en skandal. Jag är av en annan åsikt, en åsikt som jag här vill försöka förmedla.

Kort sammanfattning av bakgrunden, som jag har uppfattat det hela:
För fyra år sedan blev Tommy lovad jobbet som sportchef i Brynäs. Tommy valde dock att spela vidare i laget och kunde därför inte tillträda sitt jobb som sportchef, alltså satte man dit en vikarie – Micke Sundlöv (även det en gammal spelare, redan här kan vän av ordning fråga sig hur rekryteringsrutinerna på denna arbetsplats ser ut men I’ll let that slide). Nu ställer Tommy krav på föreningen, det kallas förhandling. Han vill ha löneförhöjning som spelare och ett fortsatt löfte om jobb i föreningen efter sin aktiva karriär. Grejen är bara den att herr Sundlöv har gjort ett riktigt bra jobb, så pass bra att föreningen ogärna vill göra sig av med vikarien. Då blir Tommy sur. Tommy ”ikonen” Sjödin. Tommy ”mr Brynäs” Sjödin. Som också skulle kunna kallas Tommy ”tjänar grovt mycket pengar på att skotta en puck och har så gjort i en herrans massa år” Sjödin. Här kliver nu Tommys fru Tina in i bilden (pinsamt mr Brynäs?) Hon skriver ett brev till en av lokalblaskorna där hon beklagar sig över hur illa hennes ikon till man blir behandlad av föreningen. Blaskans sportredaktör (ett riktigt skämt till journalist som heter Bengt Persson) ställer sig blint bakom paret Sjödin och säger sig ”inte ha någon anledning att tvivla på det Tina säger”. Nu börjar det här lukta skumt. Brynäs IF håller käft, det enda vettiga dom kan göra.

Så låt oss luta oss tillbaka och begrunda det hela för en sekund. Tommy Sjödin har gjort mycket för Brynäs, inte tu tal om det, men vilken arbetsgivare håller ett jobb i fyra år? Och angående löneförhöjning som spelare, nja.. det beror ju förstås på vad han tjänar idag men jag kan inte tänka mig att han hör till dom lågavlönade i laget direkt. Killen är dessutom 42 bast och borde man inte satsa på dom yngre i första hand? Brynäs har erbjudit Sjödin en betald utbildning efter aktiv spelarkarriär, och det kan mycket väl tänkas att den lönen inte är i närheten av spelarlönen men hej.. en lärlingslön är det nog knappast heller. Låt oss inte glömma att killen är helt okvalificerad att göra något annat än att spela hockey. Kanske får paret Sjödin svårt att få ihop till sommarhuset på rivieran? Jag gråter inte direkt blod måste jag säga.

Om man skulle leka med tanken att byta ut herr Sjödin mot en företrädare för näringslivet, och man behöver nog gå en bit upp i hierarkin för att hitta en chef med den lönen, hur stor förståelse skulle den filuren möta hos folket om han A: Lät frugan skriva snyftbrev i lokaltidningen. B: Krävde att få ett jobb han blivit lovad för fyra år sen men själv valt att avstå ifrån. C: Kräver höjning av en redan löjligt hög lön. D: Avstår tre års betald utbildning med motiveringen att han är värd bättre. Jag tror vi alla vet att svaret på den frågan är noll. Noll förståelse är svaret.

Så det är alltså en hjälte vi pratar om? Jaha. Jag är ledsen Gävlebor och enfaldiga sportjournalister, människor som räddar liv är hjältar, människor som tar reda på din skit är hjältar. Det här är en hockeyspelare, en högavlönad pucktrillare, och det är visserligen kul att vi har såna också men en hjälte är det då rakt inte. Så välkommen till verkligheten Tommy Sjödin. Jag skulle nog ta den där betalda utbildningen och hålla käft om jag var du.

2 kommentarer:

Hermann Dill sa...

Herrejävlar vad bra skrivet!

Anonym sa...

Hermann: Tack! Jag kan avslöja att herr Sjödin fick upp lönen från 110 papp i månaden till 130, samt jobb som scoutansvarig efter avslutad spelarkarriär.