torsdag, maj 03, 2007

Patriarkfällan

Fällan är gillrad och det gäller att tänka till. Annars kan man vakna upp en dag och vara insnöad patriark, en elak dum jävel som nästan utan att veta om det själv lever ett hopplöst omodernt och icke-jämlikt liv. Kan det vara så?

Du och de gudar du tillber ska veta att det finns fällor, att man måste tänka till. Och feminismskeptiker, dom som ofta hänvisar till naturen och biologi, säger att måste man tänka till så är det inte naturligt. Men jag måste tänka till, för jag vill inte vara en insnöad patriark. Men det är just insikten att jag måste tänka till ibland som gör det jobbigt. Jag är uppenbarligen inte en jämlikt tänkande person av födsel och hävd.

Se här till exempel. Min sambo är mammaledig. Hon är hemma med dottern och ägnar en hel del tid åt traditionella kvinnosysslor. Ja du vet, städa, handla, laga mat, tvätta osv. Det faller sig lämpligast så, det bara blir så. Min sambo är ungefär så långt ifrån en hunsad kvinna under mannens boja som man kan komma, ändå är det så just nu att vi för en tämligen traditionell tillvaro sett ur könsperspektivet. Ska det skruvas ihop utemöbler är det jag som skruvar. Ska det handlas nya gardiner är det hon som handlar. Ska det lagas mat så ja nog fan delar vi på det men det lutar lite åt det där nu är det helg och då lagar jag mat för det är ju rätt mysigt när man kan smutta på vinet samtidigt.

Och det som är läskigast i hela historien är att jag börjar ta saker för givet. Jag märker inte allt hon gör utan bara förutsätter att det är gjort. Och hon gör en hel del, jag misstänker att en viss obalans råder. När jag tänker efter kommer jag t ex på att det var ganska länge sedan jag dammsög hela huset, och jag ser samtidigt att det är hyfsat rent, men jag måste ta det där extra varvet i skallen för att lägga märke till det. Sen säger jag nåt lamt som ”Fint att du har städat” en gång i månaden ungefär och det blir ju närmast ett hån, eller uppmuntran, vad som nu är värst.

Läsaren ska också veta att jag tidigare bodde ensam med två barn i tio år innan jag flyttade ihop med S. Under den tiden gjorde jag förstås allt själv, måhända inte på en nivå som husmorsföreningen skulle rekommendera men ändå, jag har tio års erfarenhet av att vara ensamstående förälder utan polsk hemhjälp. Ändå, trots detta, måste jag ibland tänka till. För jag liksom glider in i en ganska bekväm livshållning där sysslorna är informellt uppdelade enligt ett mönster som har sina rötter i tidigt 1800-tal.

T o m jag, en av världens modernaste män, kan bli ett patriarkmonster på hemmafronten så va fan, nog behöver man fortsätta belysa och diskutera dessa frågor allt.

Och jodå, visst är det så att vi i vårt förhållande måste ta ansvar för att kommunicera med varandra och tala om när vi upplever orättvisor, varna för att det börjar gå åt fel håll liksom. Det måste alla göra. Men du vet hur det är, man kanske inte är den typen som säger rakt ut och tämligen omgående var skon klämmer utan man låter det gå ett tag i väntan på att ens partner ska se skiten. För man ska inte behöva säga till, eller hur? Och det jag säger nu är att man nog ibland ändå måste säga till. För jag törs säga, kaxig som jag är, att om jag kan gå i fällan så kan vem som helst gå i fällan. Om ingen säger till.

Kalla det en generell brist eller skavank hos män, kalla det lathet eller dumhet, men mina empiriska studier visar att det fortfarande och säkert för en lång tid framöver behöver rytas till för att jämlikhet och balans ska uppnås.

Fotnot: Jag återkommer säkert till detta ämne längre fram när jag själv är pappaledig och då säkerligen med ett helt annat och mycket mer försmått ljud i skällan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju det här genusteorierna handlar om. Att det är så lätt att slinka in i de roller som förväntas av oss.

Vi är flockdjur och vi lär och anpassar oss till det förväntade och socialt acepterade - men vi har också möjlighet till medvetna val och reflektion och kan förändra våra beteenden.

Jag brottas på samma sätt när jag kommer på mig i olika sammanhang. När jag inte vill ta för stor plats, eller känner mig gapig, eller rapig eller egentligen inte har någon lust alls att raka benen men gör det ändå för att jag ska ha korta byxor på mig och det ser slarvigt ut annars.

Eller ännu värre, när jag istället för att slänga mig på soffan med gott samvete efter en lång dag på jobbet istället ser alla dammtussar och skorna i hallen som ligger huller om buller eller smulorna på golvet och att det måste handlas om tre dagar för att det är enda gången vi hinner innan helgen.. osv. Idiotiskt!

Anonym sa...

Ullis: Ja, det låter ju logiskt när du säger det. Det finns förstås ett samband också, om inte jag slank in i min förväntade roll så skulle kanske inte S slinka in i sin heller. Och det där med att handla om tre dagar, DET sitter iaf kvar i mig. Vi måste ha MAT, och torsdag är enda dan som vi hinner handla.

Anonym sa...

Läskigt bekant. Lata, bekväma män, kvinnor som lider lite lagom i det tysta (ingen nämnd, ingen glömd).

Man får passa sig. Vi får alla passa oss.

Och det kan vara väldigt knepigt att enas om en nivå (på hur jävligt det får se ut).

Det är jobbigt att leva tillsammans.

The neverending story, alltså.

(Fast jag slipper ju de här problemen nu, snart.)

Anonym sa...

Ojdå, det här känner man igen sig i helt klart. Efter lite gräl har man skärpt till sig sen hamnar man i den sköna lunken, allt flyter på och man tar som sagt allt för givet. Jag är långtifrån en mansgris men hamnar dock ändå i den "bekväma sitsen", jag jobbar dock jämt och har inga problem att ta ansvar för ekonomin men kan säga att vårt förhållandes akilleshäl är de dagliga hushållssyslorna och det är det vi grälar om och helt ärligt fattar jag inte alltid varför hon blir sur förräns man börjar tänka lite längre.

Anonym sa...

Har en (lat) grej om det här hos mig. Trackbacken funkade inte.

http://blogg.passagen.se/den_doende_badankan/20070506#gift_med_mamma

Anonym sa...

Badankan: Och inte ville man väl att det skulle bli så? Man ville väl bli radikal? Annorlunda? Ny? Jag ska läsa din grej nu.

Ruben: Du ser inte dig själv som mansgris, jag ser inte mig själv som mansgris, men om vi tittar på våra liv så kanske det ur vissa aspekter finns fog för påståendet ibland? Vilket känns helt absurt! Men ändå, det är väl dina handlingar och inte dina tankar som mest konkret påverkar andra människors liv. Som att du tänker att du borde städa, alltså är du inte ens mansgris, men så länge du inte gör det så hjälper det inte din sambo ett dugg.

Anonym sa...

Eller åtminstone en något förbättrad version av sin pappa...

Anonym sa...

Ensam med två barn i tio år? Wow!

Nu sambo. Häftigt.

Jag måste kommentera allt på en gång, jag hinner inte läsa bloggarna som förr. Du har varit produktiv eller jag har varit lat eller både och.

Anonym sa...

Ia: Vi säger väl att jag har varit produktiv så kommer du undan den här gången.