fredag, juni 08, 2007

Kika in på en fika

Jag ska vara ensam med alla mina tre fantastiska barn i helgen. S ska iväg på möhippa och lite andra festligheter i Uppsala och det har nog aldrig funnits en människa som varit mer värd en festarhelg än hon just nu. Jag hoppas verkligen hon får en kanonhelg.

Det finns två uppenbara fördelar med denna barnhelg. Dels naturligtvis att jag får umgås med glinen, ohämmat och förmodligen alldeles för närgånget vad mina två söner anbelangar, och dels att det kommer att vara mitt fullkomligt vattentäta alibi för att inte göra ett skit annat än att ta hand om dom. Med lilla I i släptåg kan jag nämligen glömma att riva duschen i källaren, åka till återvinningen med skit eller skrapa fönster. Det kommer inte att funka, och den enda jag behöver övertyga är förstås mig själv. Det finns ingen annan som kräver att jag ska göra detta.

Jag har ju så förbannat svårt att bara luta mig tillbaka och unna mig den där lata dagen. Vete fan egentligen men jag verkar ha gått och blivit en nyttoknarkare, jag måste göra nytta hela tiden. Förbannat irriterande är det också, för jag gillar inte såna människor. Och det är väl kanske inte gemene mans idé om en lat helg att vara ensam med tre barn, men för mig kommer det att vara en oas.

Alltså, trevlig helg på er alla trevliga människor. Var snälla mot varandra och drick mycket vatten, det är lätt att få vätskebrist i den här värmen. Kika in på en fika om du har vägarna förbi, jag kommer med all sannolikhet att vara hemma.

Inga kommentarer: