måndag, juni 25, 2007

Toastmaster por excellence

Jag vet inte om du har varit toastmaster på ett bröllop någon gång, men för er som saknar erfarenhet i ämnet kan jag berätta att det är ett satans slitgöra. Några parametrar att begrunda: Hundra gäster, elva talare, tre musikaliska uppträdanden, en servispersonal som inte drar jämnt samt en brud vars kontrollbehov får Whitney Houston att framstå som en matros på permission.

Men nåja, det gick ju vägen ändå. Och det gick vägen via militärisk disciplin och avfyranden av de bästa leenden jag har att tillgå. En blandning av charm och diktatur kan man säga, där har du framgångsreceptet för att hålla ihop en fest med drygt hundra gäster. För det krävs en del, ska vi säga ledaregenskaper, för att hålla så många människor i ett järngrepp, utan att dom själva uppfattar att det är ett järngrepp dom sitter i.

Det gäller att på inget sätt avslöja det inre kaos som uppstår när kön till kaffet ringlar sig oändligt lång och seg samtidigt som du inser att sju talare är kvar på listan och bandet ska börja spela om tjugo minuter. Det gäller att på inget sätt avslöja den irritation som uppstår när du, i din allra svettigaste och stressigaste sekund, möter en servitris i köket som står med en karaff vin i ena näven och frågar ”Var ska jag ställa den här då typ?” Det är inte läge att ödsla tid på sarkasmer då. Hur gärna du än vill tvåla dit flickjäveln med en syrlig kommentar så måste du svälja, peka med hela handen och säga ”Där borta ska den stå, framför damen med röda klänningen och alldeles för mycket smink”. Du får inte heller ropa ”MEN HÅLL KÄFTEN DÅ ERA DUMMA JÄVLAR!” när du för tionde gången ska påkalla allas uppmärksamhet för att presentera en talare som, liksom de tidigare nio talarna, kommer att berätta en anekdot från back in the days. Jag tycker inte heller att sånt är vare sig roligt eller uppbyggligt att lyssna till, men precis som Whitney Houstons personliga assistent har jag ett jobb att utföra och den som står i min väg kommer att elimineras. Snyggt, snabbt och skoningslöst. Enda skillnaden är att jag inte fick pröjs, vilket med tanke på tvåmannabandets gage på femtusen spänn mer och mer framstår som årets skämt.

Men efter fem timmars slitgöra var middagen äntligen över och jag kunde ta en fet grogg. Allt jag egentligen ville göra var att gå hem, för man är rätt slut efter en sån körare. Dessutom låg jag ju fem timmar efter alla andra, på alkoholfronten så att säga, och det går inte att supa ikapp fem timmar. Speciellt inte i det tillståndet. Men jag gick inte hem, inte jag inte. Näe då, snäll som jag är stannade jag pliktskyldigt kvar till vickningen klockan ett innan jag kramade om brudparet och begav mig, gåendes och visslandes, hemåt. Jodå, jag visslade eftersom jag ändå var synnerligen nöjd med mitt förvärv. Och det tydligaste beviset på att jag lyckats var nog när han, den där ”höga militären” från England som också råkade vara brudens exman, gick fram till mig och med all sin pondus lade handen på min axel och sa ”The toastmaster por excellence, well done boy!”.

Sen blev det midsommar och det, mina vänner, är något helt annat att skriva hem om. Inte en enda talare, bara en sån sak.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hi There I'd love to thank you for such a terrific made site!
Was thinking this would be a perfect way to introduce myself!

Sincerely,
Robin Toby
if you're ever bored check out my site!
[url=http://www.partyopedia.com/articles/shrek-party-supplies.html]shrek Party Supplies[/url].

Anonym sa...

Hi There I'd like to thank you for such a terrific made site!
Just thought this is a nice way to make my first post!
When trying to increase wealth it is usually a clever belief to begin a savings or investing procedure as early in life as feasible. But don't fear if you have not started saving your money until later on in life. With hard work, that is analyzing the best investment vehicles for your assets you can slowly but surely increase your property so that it numbers to a big sum by the time you wish to retire. Inspect all of the available asset classes from stocks to real estate as investments for your money. A knowledgeable and diversified portfolio of investments in various asset classes will help your money age throughout the years.

-Christian Sokolowski
[url=http://urwealthy.com]currency conversion [/url]

Anonym sa...

Hello. My wife and I bought our house about 6 months ago. It was a foreclosure and we were able to get a great deal on it. We also took advantage of the 8K tax credit so that definitely helped. We did an extensive remodeling job and now I want to refinance to cut the term to a 20 or 15 year loan. Does anyone know any good sites for mortgage information? Thanks!

Mike

Anonym sa...

רציתי לחלק איתכם במשהו אותו עברתי לאחר הפיגוע בדולפינריום. במשך כשנתיים אחרי הטראומה, הרגשתי רע מאוד, חסרת שמחת חיים, עייפה ומדוכדכת. בכל דרך רפואית רגילה לא יכולתי לשקם את עצמי וכתוצאה מכך פניתי ל- [b][url=http://www.maker.co.il/3_15707/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%91%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9C-%D7%A0%D7%A4%D7%A9-%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9D-%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%99-(%D7%9E%D7%A1%D7%90%D7%92%60).html]עיסוי[/url][/b] רפואי אלטרנטיבי. ייעצו לי על מעסה מקצועי מ-Spa-Vip.co.il - עיסוי עד הבית, אשר מכיל מסאג שוודי מפנק במיוחד אשר גרם להתעוררות חושים תוך טיפול אחד בלבד. קשה לי להמחיש את השינוי אותו עברתי, אפילו אחרי טיפול מסאג איורוודה ראשוני, השתפר לי המצב הרוח, פיזרתי את השיער ויצאתי מה- [b][url=http://www.academics.co.il/Articles/Article12945.aspx]מסאג[/url][/b]' עם כוחות חדשים, מחייכת ומוכנה להמשיך הלאה.

[b][url=http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1679344]עיסוי שוודי[/url][/b] הוא עיסוי המתאפיין ב ריח של קטורת, מוזיקה נעימה ומוזיקה נעימה. בהתחלת העיסוי יש מגע מפנק על המגבת לאחר חשיפה של הגוף מכף רגל ועד ראש. נמרח שמן חם מכף רגל ועד הראש, אחרכך תנועה מלטפת ועדינה מכף רגל ועד ראש ובחזרה. אחרי כמה תנועות מפנקות עוברים לצד השני של הגוף, לאחר התנועות על הצד השני ישנו שילוב של לחיצות רפואיות מכיוון שהגוף התרגל למגע נעים ומרגיע ודבר זה גרם לשרירים להרפות מעט... כל זה בטיפול ספא מפנק של עיסוי עד בית הלקוח.

אישית לא האמנתי כי דברים כאלה יכולים להיות עד אשר התענגתי עם מסאז שוודי באיכות כזאת, המעסה המקצועי הגיע עד לביתי עם מגע כלכך מפנק שלא האמנתי שיכול להיות. ממליצה לכל אחד ואחת אשר מעוניינים ב עיסוי, מסאג' או פינוק מטריף חושים בחג על Spa-VIP.co.il.
[img]http://spa-vip.co.il/_images/apixel.gif[/img]

[url=http://spa-vip.co.il/#][img]http://spa-vip.co.il/_images/&%231506%3b&%231497%3b&%231505%3b&%231493%3b&%231497%3b-&%231512%3b&%231508%3b&%231493%3b&%231488%3b&%231497%3b.jpg[/img][/url]