torsdag, juni 28, 2007

Public service tar på sig urringat

Jag vill rikta er uppmärksamhet mot den milstolpe inom nyhetsrapportering som inträffade härom kvällen. En inte helt positiv milstolpe tycker jag själv, då det visade sig att ett så pass seriöst nyhetsprogram som Rapport hade ett inslag om Paris Hiltons frigivning från fängelset. Mitt bland krisen i Gaza, förhandlingarna om EU:s nya fördrag och tillståndet i Darfur-provinsen så kom det. Ett kort litet inslag med rubriken ”Paris Hilton frigiven idag” och bilder på skandaldrottningens uttåg från fängelset som hon fläckvis har besökt senaste veckorna. Det kändes märkligt, mycket märkligt.

Är det så här vi ska ha det nu? Ska alla nyhetsprogram bli lite poppiga och folkliga för att inte tappa tittare? Är det här public service? Nä fy fan säger jag. Låt TV-fucking-3 sköta den biten.

Som jag sagt tidigare så förbehåller jag mig rätten att ha synpunkter på just SVT, eftersom jag är en av deras finansiärer. Och som trogen licensbetalare (nu får det vara nog) säger jag härmed, enligt nedan, ifrån på bästa pensionärsvis. Så lyssna nu, bästa direktörer på SVT.

Fall för fan inte in i TV3-lunken nu.
Tryck inte upp tuttarna.
Ta inte på er urringat.
Puta inte med munnen.
Försök inte ge folk vad ni tror folk vill ha.
Fortsätt ägna er åt seriös nyhetsrapportering för helvete!
HÅLL STILEN!

För det är så här förstår ni, att om ni börjar hora om tittarnas gunst och slänger in Paris Hilton och Gud vet vad som kommer härnäst, så kommer jag ofelbart att tappa tilltron till er. Och tilltro, bästa direktörer, är det ENDA värde som ni har att erbjuda era tittare. Utan tilltro kan ni lika gärna ändra namn från Rapport till TV-shop.

Så, i korthet, lägg för fan av med det där.

PS.
While I’m at it, lägg ner alla dessa fåniga övergångar mellan nyhetsankare/vädret/sporten. Ni vet vad jag snackar om, alla dessa krystade och i manus nedskrivna kallpratsdialoger. Typ ”Jaha Lage, blir det nån sol till sillen i midsommar?” Vad är det för fel på ”Och nu över till vädret” om jag får fråga? En hederlig och rak fras som dessutom INTE får nyhetsankaret att framstå som en femteklassare i en plågsam skolpjäs.

Herregud.. att man ska behöva styra upp allting.

6 kommentarer:

Tina sa...

Det är ... faschinerande (?) hur stor roll någon kan spela i världen utan att vara erkänd för något. Hoppas det åtminstone hölls en ordentlig diskussion på Rapport-redaktionen innan Paris fick vara med.

Sigge sa...

Du såg kanske att ett nyhetsankare i USA vägrade läsa upp nyheten om frigivningen och försökte elda upp manuset i sändning. All heder åt den kvinnan!
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15985028.asp

Anonym sa...

På tal om överlämningar är ju hipp-hippsketchen där dom spelar på just detta otroligt kul. Hon som presenterar vädret får alltid en passning från sportkillen och är inte helt bekväm med detta.

Anonym sa...

Signe: Detta inslag MÅSTE ha föregåtts av en diskussion där chefen gick in och bestämde att dom skulle köra den, förhoppningsvis mot nyhetsuppläsarens vilja.

Kazuko: Jag hade missat den grejen, ALL heder åt den kvinnan minsann!

Ilbisonte: Jag tänkte också på den sketchen, något av det roligaste jag sett på teve. Man kunde önska att SVT-cheferna sett sketchen också, men det är väl för mycket begärt.

Anonym sa...

Vad fan, det är inte som förr... Då var det bara: över till vädret. Nu är det: över till sillen i midsommar och lilla nubben och Gud och hans faster.

Anonym sa...

Ia: Allt var inte bättre förr, det är sämre nu, eller hur var det nån lustig prick sa?