tisdag, februari 20, 2007

Inspirerad av Moisthlm

(Det började som ett svar på det här inlägget)

Ja, jag tror det går att lura sig själv med orden. Åtminstone kan man överdriva eller accentuera vissa delar av det man upplever. Man kan övertala sig själv att känslan är stark, och känslan blir stark, men det är orden som säger det.

Om man har en benägenhet att accentuera känslan av längtan, fokusera på det man saknar, så kan det bli väldigt stort, översvämmande ibland rent av. Vilket det kanske egentligen inte borde behöva vara, men vilka är vi att tala om för oss själva vad vi behöver istället för vad vi vill? Jag behöver gå till tandläkaren men jag gör det inte.

För det finns förstås en bitterljuv skön känsla i att accentuera saknaden, längtan, den känslan som vi fått lära oss föder all kreativitet. Allt som är coolt och värt att notera kommer från känslan av att inte vara nöjd. Inte vara där man vill vara, att vilja vara någon annanstans. Att sträva framåt. En nöjd människa är inte cool, inte värd att notera ens. En hel värld har i flera årtionden talat om detta för oss och det är inte lätt att stå emot en så pass kraftfull kampanj.

Den tråkiga och bistra sanningen är att din upplevelse av hur nöjd du är står i relation till dina förväntningar. Och vi har fått lära att ha höga förväntningar på kärleken, inte sant? Många vittnar om den tomma känslan som infinner sig när magin försvinner, eller kanske inte ens behagar dyka upp från första början. Jamen jävlar, vad är det för mening med att leva och älska om man inte ens kan få smutta på lite magi en torsdagskväll? Va?

Vi vill ha magi, och var i h-e har vi fått det ifrån? Gå till dig själv nu, varifrån härstammar dina bilder av den perfekta kärleken? Varifrån har du fått den här idén om magi? Hollywood? En bok? En låttext? En uppfattning om hur dina föräldrars kärlek såg ut?

Jodå, jag vet att du blir förbannad på mig nu för det här är ömma tår och jag har ingen aaaaning om hur du har det. Men jag pratar inte om dig, jag pratar om oss. Alla vi. Människorna. Alla vi som vill tro att magi är något som hör livet till, som en ingrediens i den perfekta kärleken. Vi vill tro, men egentligen, djupt där inne någonstans, vet vi att magi är och förblir ett annat ord för illusion. Vi vet att det är omöjligt, att ekvationen inte går ihop. Och egentligen, kära vänner, egentligen är det väl rätt safe att eftersträva något som ändå inte finns? Jag menar, då löper du faktiskt aldrig risken att bli nöjd. Att bli nöjd och inte värd att notera. Att bli nöjd och kasta bort alla dom bilder du tidigare trodde blint på. Att bli nöjd och kanske lite uttråkad ibland men trygg. Hur låter det i jämförelse med a magic carpet ride between heaven and hell? Inte så hett va? Ändå är det dit du ska, för det är bara där du kan leva och börja tro på det som verkligen kan göra en skillnad i ditt liv. 'Cause magic will always leave you hanging.

Låter jag oromantisk? Tro mig, romantik har inget att göra med magi och allt att göra med mänskliga handlingar. Jag älskar dig Stina, och jag är nöjd med det. Låt ingen jävel få dig att tro något annat. Inte filmen du ser, inte boken du läser, inte låten du lyssnar på, inte fågeln som viskar något i ditt öra. Dom vet ingenting om oss.

Leve kärleken.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Råkade klicka mig hit, och ta mig tusan vad bra det där var skrivet!! Och precis vad jag behövde bli påmind om. Tackåtack! :)

Anonym sa...

K: Tack!

Helena sa...

Vilken käftsmäll! Till oss, människor. Jag är människa, jag drömmer. Jag har visioner och visionerna får mig att gå framåt, att hoppas. Drömmare stannar sällan upp och njuter av nuet. Mycket vill ha mer. Innerst inne vet jag ju att du har rätt. Damnit, faktum är att vi alltid törstar efter det excentriska.

PS. S är namngiven i sista stycket.

Anonym sa...

Helena: Visioner får oss att gå framåt, hela utvecklingen är baserad på detta. Det är när visioner får oss att stå och stampa på samma fläck som jag undrar vad vi håller på med. Den här människan kunde inte heller matcha mina omöjliga visioner, om du förstår vad jag menar.

PS. Tack för din skarpsyn och omtanke, men S är namngiven med flit. Hon är namngiven i andra texter också, det är okej.

Helena sa...

Jag förstår, och kan inte säga annat än att du har rätt. Det för helt plötsligt mina tankar till varför man är så skarpsynt till det negativa och hur tankarna kan vända när det nya och spännande lagt sig. Hur den där lilla leverfläcken han hade på rumpan var söt i början av relationen och att man i slutet var tvungen att lägga handen över den för att man blev äcklad. Jösses, jag är igång nu... svävar iväg :)

LITTLE LUCY sa...

Åh, jag blev lite arg och tom när jag läste det där. Sen kände jag mig så himla fjantig, varför det?

Anonym sa...

du är ju så bra

Anonym sa...

Helena: Det fanns en teveserie som avhandlade det här på ett väldigt roligt och avspänt sätt, den hette Seinfeld.

Susanna: Jag vet inte, kan du utveckla det?

Lotta: Tack!

Anonym sa...

I stora drag håller jag helt klart med dig, men det där med förväntningar och nöjdhet förutsätter att man någon gång lyckas ta sig så långt i sin relation till andra för att få dessa förväntningar antingen uppfyllda eller grusade. I mitt fall inser jag att mina förväntningar är höga (en kombination av ett mycket läsande och en nästintill helgonförklarad pappa). Men låsningen sitter inte där. Det tar stopp långt tidigare.

Jag tror också att det kan vara så att, om man levt ett helt liv genom att ignorera avgrundsdjupa känslor av sorg, längtan och saknad, kan ha svårt att identifiera känslor som varken bränner, hugger eller skär. Om man blundar för det stora är det samtidigt omöjligt att se det lilla. Och nej, jag blir aldrig nöjd. Men inte heller missnöjd. Jag blir inte. Och det är fan så mycket värre och jag har absolut ingen aning om vad man ska göra åt det.

Anonym sa...

Mo: Alla människor har förstås sin historia, jag är väldigt generell i den här texten egentligen. Jag vill väl hitta någon gemensam nämnare för oss människor, en nämnare som jag kan peka på och säga "Därför gör vi så där!". Det kanske inte låter sig göras, och jag riskerar också att förringa enskilda individers liv genom att göra så. Det är ett högt spel för att få igång en diskussion, vilket ändå tycks ha lyckats till viss del att döma av reaktionerna. Jag är.. ehum.. nöjd med det.

Anonym sa...

Matte: Jag känner mig inte på något sätt förringad. Lovar. Det är en fin text och jag uppfattade till fullo din generella hållning i den. Och du ska vara nöjd. Diskussion är bra. :-)

Och jag håller helt med om din analys av romantik och magi. Fenomenet påminner lite om hur många "porrskadas" och på så sätt får en skev bild av sex och sexuallitet. På samma sätt blir vi alla matade med föreställningar om hur kärlek, romantik och förhållanden ska vara. På den punkten (båda kanske) är jag precis lika skadad som någon annan.

Anonym sa...

Mo: Bra! Och ja, vi tar ju med oss våra vanföreställningar, eller vad man ska kalla det, in i ett förhållande och där krockar det. Pudelns kärna: Vad gör du då? Försöker justera dina föreställningar och underkastar dig, om jag törs använda det ordet, den kärlek som relationen ändå utlovar, eller bestämmer dig för att det här blev inte heller magi? Det finns nån slags konvekvensanalys i det här som jag inte orkar ta mig igenom just nu.

Helena sa...

Matte: Åh tusan. Jag tittar sällan, mkt sällan, på tv. Det var en vän som kläckte den för mig för ett tag sen.. och jag var inte sen på att snappa upp. Man kanske borde ge seinfeldt en chans ändå.

Matte sa...

Helena: Ett permanent sidospår i varje Seinfeld-avsnitt är just det här du tar upp. Att ingen duger efter ett tag. Antingen har tjejern manshänder, ett äckligt födelsemärke på armbågen eller en för snäll attityd. Det är inget som duger, och man driver med det här in absurdum. Jag tycker det är roligt.

Helena sa...

Matte: got me! Det är stuff för mig det där! Sienfeld is the shit. Hem och koppla på tv'n. Världens modernaste land var min senaste tvfluga, nu kanske det blir amerikansk serie a la betaltv ändå. Kors i taket. Jag ska lägga fördomarna på hyllan tills jag vet bättre.

Anonym sa...

Helena: Seifeld är ju vid det här laget rätt gammal shit, men det håller.

Anonym sa...

Inte för att det spelar någon roll, men det var någon annan Lotta än jag som brukar skriva som skrev att du är bra.. Jag tycker det också, som vanligt.

Anonym sa...

Lotta: Okej, då finns det två.. Lottor. Kan vara bra att veta, tack!