fredag, december 15, 2006

Blogg.. bok.. good God yall.. what is it good for.. absolutely nothin’ say it again..

Jag måste få klarhet i en grej som jag har funderat mycket på. Varför vill folk ge ut sina bloggar i bokform? Är det bara för att föda superegot inom sig? Joru serru, här ser du en som har gett ut en boook serru! För mig är det obegripligt, att göra om ett interaktivt forum till bok kan ju bara göra saken sämre, eller? Don’t get me wrong, jag skulle gärna skriva en bok men det här.. det här är ju fan ingen bok heller. För några veckor sedan ryckte jag till på ett föräldragruppsmöte när en bibliotekarie var på besök och skulle rekommendera bra böcker som handlade om barn och föräldraskap. En av böckerna var ”Hemliga pappan”, den bok som ni alla vet började som en blogg. Problemet för mig som är väl förtrogen med bloggvärlden var att jag omedelbart avfärdade boken som nonsens. Det där är ju bara en blogg, inte en bok. Ta bort skiten. Det är väl förstås dumt att tänka så, dumt och fördomsfullt. Men jag tänkte så, den boken började på kraftigt minus pga sitt ursprung och det kommer att krävas mycket övertalning innan jag går iväg och lånar den, vilket förmodligen inte var författarens avsikt. Egentligen är väl det precis vad jag borde göra, läsa boken, så jag vet vad jag pratar om i fortsättningen. Men det jag tills vidare alltså påstår är att en blogg är bra på det en blogg ska vara bra på, dvs interaktivitet och kommunikation. En blogg kan också ge en hint om att någon är bra på att skriva, då kan den personen få skriva en bok tycker jag. Inte en blogg i pappersform. Om jag vill ha en sån så kan jag ju skriva ut min blogg själv, designa nåt snyggt omslag och skriva förord (”Jag vill tacka min arbetsgivare som har sponsrat den här bloggen i alla år utan att ha en susning om det”). Fast det är klart, då kan jag ju inte få författarstöd och bli inbjuden till bokmässan och få sitta vid det RIKTIGA bordet istället för bloggbarnbordet där det serveras kall pastasallad och äppeljuice. Skulle du vilja ge ut din blogg som bok? Jag bara undrar.

7 kommentarer:

David sa...

Intressant fråga, min inställning är den att om någonting är läsvärt är det läsvärt oavsett det är i pappersform eller på nätet. Glöm inte att bara tio procent av sveriges befolkning har läst en blogg, om några bloggböcker kan göra att fler läser bloggar är det bara bra i mina ögon.

Anonym sa...

David: Som du ser i min text fäster jag större vikt vid bloggens möjligheter till kommunikation än till innehållet, vilket förstås inte alla håller med om. En blogg kan vara oerhört läsvärd och stå på egna ben rent litterärt, då kan den med fördel spridas i ickebloggvärlden. Problemet är bara att jag ännu inte har hittat en enda sån blogg, och det beror nog helt enkelt på att folk skriver fullt medvetna om att det är just en blogg och inte en bok man skriver. Men lite bearbetning kanske kan fixa sånt.

Anonym sa...

Vi skulle kunna starta en textanalysgrupp. Man får maila varandras texter till varandra och så ger man kritik, tex "Det här partiet lockar verkligen till läsning, men andra stycket på sida två förstår jag mig inte riktigt på. Där skulle du behöva förenkla lite. Nu känns det mest som utfyllnad" osv. Sen kan vi ge ut de bästa texterna på cd-rom. Med power point-presentation till. :D

Anonym sa...

chardonnay: Det låter inte alls dumt! Och om vi ändå pratar cd-rom, talbok, så kan man fundera över vems röst man skulle vilja ha som uppläsare. Jag tror att Rolf "vi hade i alla fall tur med vädret" Skoglund skulle göra min blogg rättvisa.

Anonym sa...

Nu tror jag faktiskt att vi har någonting stort på gång här. Vad tror du om Persbrandt till mina texter?

Anonym sa...

Ur rent läsarperspektiv så spelar det mig mindre roll om det är en bra bok eller en blogg jag läser. Bra läsvärde ligger inte i formen på det lästa. Vad du som författare har ut av att ge ut en bok kan jag ju inte riktigt se om det inte är just något sorts skrytvärde (och eventuella inkomster, men de är vad jag har förstått försummbara om man inte är Jan Guillou eller Liza Marklund) i att ha gett ut en bok.
Även om jag ger respons emellanåt, så är det ju inte för att få ge respons som jag läser din blogg, utan för att det du skriver oftast är jävligt bra.

Anonym sa...

Lotta: Det finns förstås (minst) två perspektiv i det här, läsarens och författarens. Jag väljer att betrakta min blogg ur mitt perspektiv och kommer fram till att det inte är en bok, och knappast ens kan vara embryot till en sådan heller. Det är ett medvetet snävt perspektiv men jag ville provocera lite också för att få igång en debatt här. Jag anser definitivt att det finns bloggar som, efter lite justeringar, kan funka som bok i vilken form den nu må presenteras i, men jag skulle nog tycka att det var knepigt att läsa en blogg jag följt i bokform. Skulle nog sakna den där interaktiviteten.

Andreas: Kul att just du hittade hit och skrev värdefull input! Det är ju i det här fallet din erfarenhet som känns intressant för mig, eftersom du gjort den här resan. Din blogg har ju ändå ett tydligt tema, vilket min inte har, ej heller en del andra som blivit böcker. Jag kan av denna anledning ganska lätt se att din blogg lämpar sig hyfsat väl som underlag för en bok. Att nämna bloggen som marknadsföring är säkert smart, även om det som sagt i mina öron inte känns som en kvalitetsstämpel direkt. Jag ska nog läsa din bok för att få en referens, det vore bäst. Lycka till med din bok!