onsdag, december 20, 2006

Twilight zone a la deutschland

Har du någonsin handlat på Liedl? Befinner sig ditt Liedl också i en Twilight zone? Jag gillar denna matvarukedja av två orsaker: Billig öl och billigt godis. Jag ogillar den av flera anledningar, vilkas tyngd tydligen inte kan väga upp den billiga ölen och godiset eftersom jag verkar återkomma med jämna mellanrum, men så här är det iaf. Varje gång jag går där förundras jag allra mest av två saker. Dels är det klientelet, alltså mina fellow consumers. Det är alltid människor som jag aldrig sett förut, märkliga människor som hasar sig fram i konstiga kläder och med ansiktsuttryck som skulle få en zombie att framstå som Lill-Babs på uppåttjack. Det verkar vara ljusskygga varelser som har funnit en fristad i denna tyska butik, somliga är så pass ljusskygga att dom inte har handlat kläder sedan mitten av 80-talet att döma av deras stentvättade jeans. Och nej, det är inte nya jeans så här i 80-tals modets revival, jag ser skillnad. Den andra grejen jag förundras över är varubandens konstruktion. Före kassorna finns ett onormalt långt varuband, mycket längre än på Konsum eller ICA, efter kassan dock finns inget varuband alls. Bara en liten yta på en halv kvadratmeter som snabbt fylls upp av staplade varor. Ganska snart sitter kassörskan med varor i knäet samtidigt som hon (det har alltid varit en hon hittills) försöker dra nya varor förbi streckkodsläsaren. Det brukar inte funka så bra. What’s the deal with that? Om jag jobbade där skulle jag vara ursinnig. Om man är två som handlar tillsammans kan ju den ena packa kassarna under tiden men som ensamhandlare ställs man alltså inför utmaningen att packa kassar samtidigt som man lägger upp varor på det jättelånga bandet. Det blir ett jävla spring ska jag säga, dessutom alltid under ackompanjemang av kassörskans irriterade suckar.

Sett från lite avstånd, inte mitt uppe i det, fascineras jag egentligen av såna här uppenbart bristfälliga konstruktioner. Ena halvan av mig vill göra en ritning på stående fot och snällt men bestämt lämna över dom uppenbara förbättringarna till närmsta chef. Andra halvan av mig finner ro och tröst i dessa små oaser av ineffektivitet och bristande kompetens i en värld som allt snabbare tas över av otroligt väl genomtänkta processer och konstruktioner. Ta IKEA till exempel, där varje varuhus är så snusförnuftigt konstruerat och uppstyrt att man bara vill spränga skiten. Det är också väldigt ironiskt att just en tysk matvarukedja bjuder på dessa små skavanker och ogenomtänkta upplägg, annars brukar man förknippa det landet med just infernalisk effektivitet och slavisk disciplin. Det är faktiskt något sött över Liedls felaktigt konstruerade kassor, ungefär som barns teckningar där armar och ben sitter direkt på huvudet. Man ska aldrig säga åt ett barn som ritat en sån teckning att det är fel, och jag lutar åt att inte säga något åt Liedl heller. Tids nog lär dom väl förstå att det inte funkar så bra, men till dess njuter jag av de tyskättade skavankerna i lagom dos. På avstånd.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen, jamen, jamen, det är väl en högst medveten strategi som jag just nu inte riktigt kan redogöra för. Är det inte meningen att du ska packa samtidigt som kassörskan slår in så att du lätt och ledigt kan avlägsna dig när nästa kund kommer? Jag vet inte, jag har bara varit där två eller tre gånger och köpt en godispåse.

Anonym sa...

Jag tror att det är så enkelt som att de i Tyskland fortfarande har anställda packare som packar apsnabbt och då behövs inte de där stora ytorna för lagring av redan registrerade varor. Att de inte gjorde bättre research innan de började öppna upp sin kedja här och framhärdar med de ineffektiva kassabanden beror nog bara på tjurskallighet.

Och/eller att ingen anställd vågar säga vad de tycker. Hur är det med fackanslutningen bland Liedlanställda? Jag vet inte.

Anonym sa...

Oj då, läste lite noggrannare och såg att du tog upp problemet. Ett jävla spring! Det är kanske meningen att man ska handla lite på Liedl. Man ska lägga upp sina få varor och sen springa bort och packa upp. Det är nog som Lotta säger. Det långa bandet bygger på att kunderna lägger upp och packarna packar.

Anonym sa...

Lotta: Jag tror du har en poäng där, varubandens utformning skulle helt klart vara vettigare om det stod en packare i bortre änden. Dålig research av tyskarna alltså, eller snålhet. Vad gäller fackanslutningen bland personalen kan man gissa att den är låg, dom ser iag rätt kuryggade ut där dom går omkring och märker varor.

Ia: Jag tror att du, jag och Lotta är överens här.

Vilse sa...

Handlade på Lidl här i stan. Klagade högljutt på utmatningsbandets snåla längd och frågade den stackars kassören (jo, det var faktiskt en kille) om det var felmonterat. Om det inte skulle vara precis tvärtom istället. Han grät nästan och sa att det var ju så i Tyskland... ;)

Anonym sa...

Levande: Teorin håller alltså fortfarande, det måste finnas varupackare i Tyskland.

Anonym sa...

Var kan man se Lill-Babs på uppåttjack?

Anonym sa...

Det tror jag med. Ber om ursäkt för att jag läste så dåligt. Jag hade läst vad du skrev, men mitt minne är så förbannat kort: Vänta nu, skrev han inte något om att det gick om man var två...?