onsdag, september 06, 2006

Det var Gunder som började

Jag har inga problem med att idrotten har förvandlats från att vara statens propaganda-apparat (rena sunda människor som med stolta hakor och i motljus blickar mot väst) till att bli ren underhållning, vilket f ö startade för väldigt länge sedan när min avlägsne släkting Gunder Hägg valde att ta emot en struntsumma för att springa medeldistans vilket ledde till att alla hans världsrekord ströks och han själv blev avstängd på livstid. Tack vare Gunder kan Christian och Kajsa dra in miljonerna idag, sanna mina ord. Nej, det jag har problem med är att rätt många människor, framför allt sportjournalister, inte har hängt med på denna förändring. Och ni pratar om föredömen för ungdomar. Jaha ja. Jag tror så här. En ungdom idag, säg en 14-åring, ser nog fan ingen större skillnad på att göra karriär inom fotbollen eller söka till Idol eller bli programledare på kanal 5. Man vill bli känd, man vill bli nåt. Underhållningsbranschen, inklusive idrotten, står för drömmarna. Inte fan står 14-åringen och tänker att jag ska minsann växa upp och bli ett fint föredöme när jag blir vuxen. Det är drömmar om kosing, ära och berömmelse som hägrar, och inte fan är det nåt fel med det. Men en kamel är en kamel och den blir inte en häst bara för att man kallar den så.

Inga kommentarer: