fredag, september 29, 2006

Lagen om alltings inte så farliga jävlighet


Idag har jag lämnat över nycklarna till det aldrig förr så välstädade radhuset. Städfirman måste ha klassat mitt förra boende som sanitär olägenhet och tagit till med risktillägg, hur förklarar man annars att en städning kostar niotusenfemhundra spänn? Men jag ska hålla käften om det där med hushållsnära tjänster. Jag höll t o m käften när en kollega kontrade mitt tidigare utbrott över städpriset med kommentaren ”Jag bad en granntant städa när vi flyttade. Hon tog tolvhundra. Tror hon var polack. Alla blev nöjda.” Naturligtvis kan inte en sån här transaktion gå helt utan gnissel, inte när lagen om alltings egentligen inte så farliga jävlighet får råda. Vi pratar om en frys. Inte vilken frys som helst heller utan en trotjänare till frys. Den har stått där och bara fungerat sen 1978, bara tuffat på och varit en sann vän. Ända tills igår. Frysjäveln tuffar och går i 28 år men bestämmer sig naturligtvis för att packa ihop dan före överlåtelsen. ”Det var nåt som brann” sa killen från städfirman. Jag skulle inte gå så långt som att säga att radhuset var possessed by demons men det hände rätt skumma saker med glödlampor titt som tätt och det känns som kåken i ett sista desperat försök att jävlas bad frysen att lägga ner verksamheten. Jag låter mig förstås inte nedslås av detta. Jojo, jag svor ett tag igår men att jag tappar fattningen är precis vad radhusdemonen vill att jag ska göra och så roligt ska han inte få ha det. Så jag tryckte på shit happens-knappen i tålamodscentrat, gjorde en deal med nya ägarna och så var den saken ur världen. Jag får pröjsa femhundra spänn och baxa skiten till återvinningscentralen, en bra deal för mig. Det är alltså samma återvinningscentral som jag besökte fem gånger förra helgen, med personalen som säger ”Jaså du igen” när jag kommer. Snacka förresten om feng shui motherfucker senaste tiden, jag måste ha slängt 80 procent av mitt gamla bohag. Så det är läge att fira i helgen. Efter att jag har baxat frysjäveln alltså. Trevlig helg motherfuckers.

(Bilden är tagen från när jag dumpade mitt bohag tidigare i somras)

2 kommentarer:

Matte sa...

Vargakvinnan: Min frys hade heller aldrig blivit avfrostad. Kanske var det därför den hamnade i koma. Plånboken hälsar att det var en jävla städning till att vara dyr, men han biter ihop.

Anonym sa...

Jag är imponerad måste jag säga. Verkligen inte ofta möter jag en blogg som är varje uppfostrande och underhållande, och låt mig informera dig, du har fått träffa huvudet på spiken. Ditt koncept är enastående, svårigheten är en sak som inte är tillräckligt folk talar intelligent om. Jag är väldigt lyckligt att jag snubblade hela denna i min söka efter något om detta.