onsdag, september 06, 2006

Förebilder

Det pratas om dom, förebilderna. Folk letar efter dom, i politiken, idrotten eller näringslivet. Personligen har jag för länge sedan slutat tro på att dom finns i nämnda kategorier, jag har också slutat tro på att en förebild ska vara en sån människa som aldrig gör fel. Det jag letar efter är det sunda ifrågasättandet, vad nu det är.. men jag har en bild av det i mitt huvud. Den som ifrågasätter sunt är utrustad med vissa kvalitéer som vi egentligen bara kan kalla något, typ integritet eller ärlighet eller mod. Det är bara ord, ord som lätt tappar sin glans när idrottare knarkar, politiker bryter mot parlamentariska regler och företagsledare torkar sig i arslet med icke surt förvärvade sedlar. Den som har visat vad han/hon går för kan få bli förebild i min värld, men det är en lång svår process utan kryphål. Jag har tidigare dragit en lans för kulturen. Jag har sagt att kulturen ska rädda oss när alla hjältar visar sitt rätta jag (vilket dom verkar göra i ganska rask takt just nu). Jag håller fast vid min dragna lans. Det är det jag vill säga, att jag endast inom kulturen hittar det sunda ifrågasättandet. Fråga mig inte om exempel, jag har inte tid just nu. Ska in på ett möte alldeles strax. Men fråga mig sen, ge en kommentar, så kanske jag utvecklar detta.

Inga kommentarer: