måndag, september 11, 2006

Duellen Sue Ellen på kvällen eternellen

Såg Duellen på SVT igår, Persson vs Babyface. Den här gången har jag gett mig fan på att verkligen lyssna på vad andra partier säger, inte defaultrösta på sossarna som jag kanske, om ärligheten ska fram, har gjort tidigare gånger. Jag är född in i partiet, jag är en sån där dum jävel som borgarna pratar om, en sån som ärvt sin övertygelse av sina föräldrar. Nåväl, jag vill bara säga det att riktigt så enkelt är det inte, men på papperet kan det se ut så. S (min flickvän, inte partiet) röstar på FP, och våra debatter har inte alltid varit helt igenom sakliga alla gånger ska jag säga. Inte när jag säger saker som ”Liberal schmiberal, det är bara blå dunster från början till slut” och hon säger ”Du röstar ju bara på sossarna för att dina föräldrar gör det”. Det låg nog i bådas våra intressen att titta på programmet, lyssna på herrarna och försöka vara så objektiva som det bara gick. Jag höjde inte nämnvärt på ögonbrynen när Babyface sade sig vara räddaren av de utanförstående, S reagerade inte heller häftigt när Persson sa, som Persson gör, att det Babyface just sagt var ”trams från moderaterna”. Men så kom debatten in på skolan, och jag kvicknade till. Jag har sagt det förr, att jag inte känner igen mig i skoldebatten. Ibrahim Baylan och ”den där folkpartisten” har tjatat i tröttsamma debatter under våren och det hela verkar, i deras ögon, handla om när man ska ha betyg, hur stora befogenheter lärarna ska ha när det kommer till disciplinära åtgärder och huruvida friskolor ska få existera i nuvarande form. Jag känner inte igen mig, för mig handlar skolans potential om helt andra saker. Du vet hur det är om du t ex läser i tidningen om en händelse, kanske ett slagsmål vid en korvmoj eller vad som helst, där du själv var med. Du har din version av det som hände men tidningen återger en annan, oftast med rena sakfel, och du tappar som ett resultat av detta förtroende för blaskan. Så är det för mig med skolan och politiker. Så jag började veva igång där i soffan. Så här är det. Att mäta skolans kvalitet genom att visa hur många procent av eleverna som inte kan läsa när dom går ut grundskolan är inte speciellt relevant. Nähä. För det är inte bara skolans ansvar, det är faktiskt ännu mer föräldrarnas ansvar. Jaha. Och disciplinära åtgärder, nu ska du få höra. Mina söner har genom åren blivit utkastade från sina klassrum, lärare har ringt mig på mitt arbete och tvingat mig att hämta den strulande och motsträvige telningen och jag frågar dig Leijonborg eller Babyface, vilka disciplinära åtgärder utöver dessa är det ni suktar efter? Är det månne handfängsel och munkavle vi pratar om? Ni åker runt och pratar med lärare i Sverige, dom talar om för er att dom står maktlösa inför kidsen med nuvarande lagstiftning. Well guess what, dom agerar utanför lagstiftningen. Dom drar elever i öronen och tvingar samvetsstyrda föräldrar att hämta sina bråkiga barn på arbetstid redan idag, och skolan ser liksom ut som den gör ändå så jag antar att ni är inne på fel linje. Det allra allra allra viktigaste är samverkan föräldrar/skola. Skolan klarar inte själv av hela biten, inte föräldrarna heller. Man måste hjälpas åt. Först samverkan, sen mer stödresurser för dom som inte orkar haka på tåget. Sen mer fortbildning till lärare, det finns lärare som jobbat i 25 år utan nästan någon kontakt med omvärlden och det spelar ingen roll hur gulliga och välmenande dessa tanter och farbröder är, det handlar om kompetens. Utan rätt kompetens kommer dom aldrig att hitta rätt nycklar till kidsen som strular. Sen är det dags att se över kraven på högskolornas lärarutbildningar, sen måste ”nån” se till att höja statusen på läraryrket, så att vi får engagerade och ”lämpade” kandidater. Och vad har betyg från årskurs sex med detta att göra? Inte ett skit säger jag. ”Jag är benägen att hålla med” säger S och hela debatten dör innan den knappt har startat. Fan, vi var överens. Skolan kan alltid bli bättre, bör vara stadd i ständig utveckling, men mina personliga erfarenheter är att så mycket ändå hänger på tur. Turen att få den läraren som är skicklig och engagerad, turen att hamna på den skolan som agerar snabbt och lyhört. Och där kommer valfriheten in säger liberalen. Man ska kunna välja den skola som passar bäst, och hur fan ska jag kunna veta det? Jag är förälder, inte superpedagog. Jag vill faktiskt ha en skola som det står ”Skola” på och som jag vet duger alldeles utmärkt. Jag vill inte behöva hatta hit å dit som en nervös fondsparare för att hitta det bästa alternativet. Kalla mig dum och lat med en nedärvd övertygelse, men om vi ska gå hela vägen ut på den här valfrihetslinjen så kräver jag att personligen få genomföra djupintervjuer med all personal som kommer att ha kontakt med mina barn. Dom ska screenas hårt som fan och jag ska ha rätten att välja lärare. Kommer jag att få göra det med en borgerlig politik? Skulle inte tro det. Nå, så kasta inte blå dunster i mitt ansikte. I ain’t that stupid. Det gör ont i mig, det ska ni fan veta, att se barn ramla ur skolans mall när ingen finns där att fånga upp dom. Föräldrar i all ära, men vissa föräldrar är alldeles för upptagna med att förstöra sina egna liv så vad gör vi med lille Timmy då? Sätter betyg från sexan? Jamen gör det då, om ni tror det är så viktigt, men det kommer inte att förändra någonting alls. Det är stora problem vars rötter går djupt och vars allvarligaste konsekvenser visar sig i skolan. Barn faller och reser sig aldrig igen. Skolan är till för dom som pallar, för dom som inte pallar behövs stödresurser. Inte en örfil, snarare kärlek faktiskt. Ska skolan bidra med kärlek? Hell yeah! Du skulle bara se hur stor skillnaden blir.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ett av de bästa brandtal jag läst! Du borde försöka göra din röst hörd även utanför bloggen. SKicka en debattartikel, gå med i ett parti och bli kommunpolitiker för fasen!!!

Kram

Matte sa...

Ullis: Tack som fan! Men.. kommunpolitiker? Jo jag fattar vad du menar, jag borde använda mitt engagemang mer konstruktivt, men jäklar vad den tanken tar emot. Jag kan lova en sak, att jag ska ta en rejäl funderare på hur jag kan påverka skolan mer än jag lyckas med idag.

Anonym sa...

Som KOMMUNPOLITIKER bestämmer man tex över skolan. Låter så tråkigt - är så viktigt. Man bestämmer även om hur vägar dras, hur äldreomsorgen ska organiseras, hur mycket pengar som går till idrott, musik eller fritidsgårdar. Det behövs många vettiga vanliga människor inom politiken och ALLA politiska partier är glada över nytt blod. Ditt blod behövs mycket!!!

Matte sa...

Ullis: Jamen det är väl klart att du har rätt! (Och det märks också på dig att du befinner dig i valspurten, ditt engagemang sprudlar!) Min nidbild av kommunpolitik är evighetslånga möten som i bästa fall resulterar i en halvkass kompromiss, och för att sudda bort den bilden borde jag kanske börja med att utnyttja min rätt om medborgare och gå på möten.

Anonym sa...

Nja. Jag tycker att du tenderar att bara se stökhögarna som offer. Du verkar inte bry dig om de som dagligen utsätts för verbala och fysiska övergrepp. Att det behövs stöd och resurser är helt klart, men jag efterlyser också ett föräldraansvar. Ett föräldraansvar som totalt tycks ha försvunnit. Detta ansvar är inte bundet till någon klass. De som utsätts för dessa stökhögar måste skyddas och konsekvensen blir att stökhögarna måste flyttas. Varför inte återinföra OBS-klasser?

Matte sa...

Anonymous: Föräldraansvar? Jamen det är ju det jag säger! "För det är inte bara skolans ansvar, det är faktiskt ännu mer föräldrarnas ansvar.." skriver jag ungefär i mitten av texten.
Vad gäller OBS-klasser så finns dom fortfarande, fast det kallas nåt annat lite mer fancy men är samma sak. Tro mig, jag har förstahandsinfo på det här. Dessa grupper fungerar enligt min erfarenhet hyfsat bra men sen, när barnet ifråga ska återföras till en riktig klass, uppstår problem igen. Detta beror på att ansvaret och befogenheten då skjuts en nivå upp, till rektorer, och dessa är oftast för dåligt insatta alternativt har alldeles för mycket på sina bord för att möta föräldrar på ett respektfullt och bra sätt.

Anonym sa...

Ha =) jag kan riktigt se dig framför mig på affischerna nästa gång det är val!

Matte sa...

Ullis: Ja, det kan nog fan jag också, haha!

Anonym sa...

Håller med Ullis, ett riktigt brandtal och bland det bästa du skrivit so far!

Anonym sa...

Brandtal, ja visst. Och visst skriver du om föräldraansvar men jag du vill fortfarande inte prata om de som är de riktiga offren för stökhögarna. Men allt är väl samhällets och borgarnas fel (trots att de inte har haft makten på riksplanet, och ej heller i så många kommuner).
Väntar på svar från dig som sitter på all info.

Eric Goesta Rosén sa...

Välskrivet om skolan. I applaude you.

Anonym sa...

Anonymous: Så märkligt att du är anonym.. nåväl, du pratar om dom riktiga offren och jag är ledsen dude, dom riktiga offren är inte dom som blir mobbade. Det är synd att oskyldiga ska behöva utsättas för dessa barn som du kallar stökhögar, jag var ju för fan själv mobbad i mellanstadiet så jag har en del erfarenhet på det området också (vill du ha numret till morsa så du kan kolla äktheten i mitt påstående). Men dom riktiga offren är barnen vars föräldrar knarkar, slår dom, antastar dom och ser till att chansen till ett drägligt liv minimeras redan innan det har börjat. Det är bl a dessa barn du kallar stökhögar. Sossarna har skött det här uruselt, och jag kan inte se var i texten jag skyller på borgarna? Däremot påstår jag att skoldebatten är felriktad, och jag pekar ut både Ibrahim Baylan (SOSSE) och "den där folkpartisten som syndabockar.

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med ullis. Om du mot all förmodan, när du nu snart har 3 barn att vara engagerad förälder till, får tid och energi över så skulle du vara apbra som politiker. /Smygliberalvänster, men tyvärr blankröstare i år. Inget parti är tillräckligt bra längre.

Anonym sa...

David & Goesta: tack pojkar! (vi har blivit vänligare än nånsin, men det får gärna vara så ett tag till)

Lotta: Ja man vill ju inte bli en sån där som räddar världen och glömmer sina egna barn.. fast jag tror risken är minimal. Jag säger alltid att riskerna är minimala till dig, vet inte varför.

Anonym sa...

För att jag alltid målar fan på väggen kanske? Men det tycker jag iofs inte att jag gör.
Möjligheten är i alla fall maximal att du gör en bra insats som politiker om du väljer det.