onsdag, september 27, 2006

Idag ska vi prata om feminism

Härom kvällen, strax efter att jag berättat för henne om mitt brev till Birgitta Ohlsson, frågade min sambo hur jag förklarar ordet feminism. Och det är en jävligt bra fråga. Jävligt bra. Man kan tycka att det blir hårklyverier men det är nog fan nödvändigt att förklara hur man ser på ordet. Jag tror nämligen att det finns olika förklaringar, beroende på vem du frågar, och att dessa förklaringar bidrar till förvirring och felaktigt riktade debatter. Själv beskriver jag min definition av ordet så här:

Det önskade tillståndet är jämställdhet, den nödvändiga vägen dit är feminism.

Alltså, feminism betyder för mig nödvändiga åtgärder så som t ex kvotering för att bryta ner och byta ut den rådande könsmaktsordningen. Jämför detta med t ex Maud Olofsson förklaring av ordet feminism:

"Definitionsmässigt handlar feminism om att kvinnor och män ska vara jämställda."

Det finns en uppenbar skillnad här. Maud beskriver feminism som det önskade tillståndet, jag beskriver det som vägen dit. Med min definition kan man också säga att vi inte behöver feminism när vi väl har nått det önskade tillståndet, men då lägger jag till en brasklapp. Vi måste också förvalta och bevaka det önskade tillståndet, alltså kommer feminism alltid att behövas. I en lite annan form då förstås, inte på barrikaderna men inne i själva systemet. Sen vet både du och jag att vägen dit är lång och svår, men när vi nu pratar begrepp så blir det så här.
Vi har alltså samma mål jag och Maudan, dvs jämställdhet, men vi kallar saker olika. Inte mer än så. Man kan inte gå så långt som att säga att vi ser olika på saker och ting, för det är bara ord. Men just denna skillnad som jag här beskriver tror jag är det som retar gallfeber på många män. Inte nödvändigtvis idioter till män, inte kvinnohatare som hämtar nya fruar från Thailand eller så. Nej, rätt vanliga män som försöker förstå och tycker sig vara rätt öppensinnade och allmänbildade men som ändå inte får in det här med feminism i skallen. Feminism, feminin, femina. Det handlar ju bara om kvinnor tänker mannen. Var kommer jag in i bilden då? Och vi är överens om vägen fram, bryta könsmaktsordningen alltså, men att leva i feminism? Näe, jämställdhet ska det heta. Lika för alla. Kvinnor som män. Annars blir det ju samma könsmaktsordning fast tvärtom, tänker mannen.
Nu tänker jag inte göra mig till talesman för alla män, tok nej. Men om du är man och läser det här, känner du igen dig? Om du är kvinna, känner du igen dig? Det kanske inte finns nåt självändamål i att ha en allena rådande betydelse av ordet feminism, kanske är det bara onödigt att bli SAOL-skitnödig här och kräva samsyn for the sake of the cause. Men jag öppnar debatten ändå, hur beskriver du ordet feminism?

4 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är feminism något stort, som räddat våra mödrar och systrar från att bara vara hemma med barnen och laga mat. Se tillbaka en inte alltför lång tid så vet man hur begränsat det var för min farmor t.ex. som blev helt utlämnad när min farfar träffade en ny kvinna och det enda hon kunde vara hemsysslor. Apropå Busy Birgitta så skickade jag ett argt mail till Maria Abrahamsson, chefsredaktör på Svd, som föraktade allt som var feminism och frågade henne om hon inte visste om historien bakom och att kvinnor i alla samhällsgrupper fått det mycket bättre tack vare feminister. Fick då detta svar(?)"Tack för att du talar om för mig vad det innebär att vara kvinna!
Gott Nytt på dig!
Maria A"

Anonym sa...

Feminism skulle jag definiera som strävan efter jämställdehet mellan könen. As easy as that. Eller det är väl det allmängiltiga i den definitionen som gör det så svårt.

Anonym sa...

För mig handlar feminism om att man vill ha jämställdhet mellan könen OCH att man konstaterar att så inte är fallet idag samt att kvinnan idag har mindre av ekonomisk och politisk makt. Fast jag tror det är otroligt viktigt att uppmärksamma begränsningar och underskott av makt för båda könen. I tex svenska hem är det framför allt männen som har underskott av makt och ansvar. Könsrollsbegränsingar "genus perspektivet" är egentligen ännu vidare än feminism. Och själv är jag båda! Men jag har dessutom gjort en uppsats en gång i tiden om manliga könsroller och begränsingar *S*

Anonym sa...

För mig handlar feminism om att man vill ha jämställdhet mellan könen OCH att man konstaterar att så inte är fallet idag samt att kvinnan idag har mindre av ekonomisk och politisk makt. Fast jag tror det är otroligt viktigt att uppmärksamma begränsningar och underskott av makt för båda könen. I tex svenska hem är det framför allt männen som har underskott av makt och ansvar. Könsrollsbegränsingar "genus perspektivet" är egentligen ännu vidare än feminism. Och själv är jag båda! Men jag har dessutom gjort en uppsats en gång i tiden om manliga könsroller och begränsingar *S*