torsdag, september 21, 2006

Nostalgi är en farlig drog och jag är på väg att trilla dit


Flera faktorer har samverkat. Min nyfikenhet på ny musik har avtagit, för ganska länge sen om jag ska vara ärlig, och detta i kombination med att den era under vilken jag var tonåring har blivit så jävla inne har fått mig att knarka denna farliga drog i allt större utsträckning. Nostalgi. 80-talet. Saker som jag tyckte var pissdåligt då får en revival i rosa skimmer. Saker som jag tyckte var hyfsat då blir nu skitbra. Som Talk Talk. Jag laddar ner gamla kända dängor, bränner skivor och har mig, får till en skön blandning och tänker för mig själv att det är en fasligt romantisk ljudbild dom har fått till på ”Such a shame”. Jag förknippar brittisk 80-tals pop med rätt märkliga sångröster. Lite gutturala, dom sjöng långt ner i halsen. Det är nåt väldigt brittiskt över det. Mark Hollis i Talk Talk sjöng så, liksom Glenn Gregory i Heaven 17. Och vem minns inte (ja det är nog jävligt många som inte minns) Landscape och deras dunderhit ”Einstein a go-go” från 1981. Den där lite snobbiga new wawe-stilen passade britterna som hand i handsken, precis som en elbas formad som en Jack Daniels-flaska passade perfekt för ett spandexband från staterna några år senare. Sickna kontraster det var, vilken oanad bredd inom populärmusiken. Det var bättre förr! Fast vänta ett tag nu. Vänta ett tag. Det är lätt att idag stirra sig blind på Idol och hela prefab-hanteringen av morgondagens stjärnor (Prefab Sprout!) och tro att det är så allt funkar i dagens musikbransch. Men så är det ju inte. Grejen är den, min poäng alltså, att det görs så in i helvete mycket musik, precis som det skrivs så in i helvete många bloggar, och jag som har börjat knapra nostalgipiller riskerar att missa hela skiten. Det är inte P3 som har svaret, det vet jag redan, men vilka kanaler använder ni? Hur hittar ni bra musik egentligen? Är det BARA yuotube som gäller nu eller finns det fortfarande pärlor att hitta på säg MTV eller Musikbyrån? Det börjar dra ihop sig till min 37-års dag, det märks på allt jag skriver.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte bara helt ok att lyssna på det du alltid gillat? Och om du råkar ramla på något nytt som du gillar är väl det bra, men har du helt seriöst ett intresse av att visa att du minsann hänger med och känner till alla de nya bra banden innan någon annan känner till dem?!
Du får börja gilla din ålder i stället med den annalkande 37-årsdagen i sikte. Det gör jag. (Min alltså.)

Matte sa...

Lotta: Nej, det är inte riktigt det som saken handlar om. Jag vill ständigt upptäcka ny musik för att det berikar mitt liv, för att jag ibland blir så fantastiskt aptrött på gammal skåpmat och sist men inte minst, för att behålla tron på att människan fortfarande kan utvecklas. Det vore hemskt faktiskt att sätta sig ner och bara lyssna på sånt som gjordes förr, lite mer framtidstro än så behöver jag nog.. trots min ålder. I'm not tryin' to be hip, I'm tryin' to survive.

Anonym sa...

Jag trodde nog det. Men ändå så spelar det väl egentligen ingen roll om du faktiskt märker att du gillar det som är nytt och som spelas på MTV eller P3 eller musikbyrån? Det var där som min tanke kring hipfaktorn låg. Gilla det du faktiskt gillar. Men jag är mer en konsument än en sökare vad det gäller musik.

Matte sa...

Lotta: Jag förstår vad du menar.. tror jag. Problemet med att leta på mtv, P3 och ibland också Musikbyrån (som i det stora hela är ett föträffligt program) är att jag måste fäkta mig igenom 95 % skit för att hitta sånt jag gillar. Den energin har jag inte kvar.

Anonym sa...

Jag förstår vad du menar. Men att fråga andra var man hittar bra musik är ju rätt svårt också? jag menar om Bempa och Lelle (två fiktiva blogläsare, som du förstår)skriver läs HeavyMetalbladet (lika påhittat) så säger det ju bara att Bempa och Lelle gillar vad de hittar där.

Matte sa...

Lotta: Lustigt, jag känner både en Bempa och en Lelle. Min fråga till bloggläsarna ställde jag i förhoppning om att få tips på kanaler som jag missat (notera att jag inte har fått ett enda tips). Om det sen är dödsmetall eller electronica spelar inte så stor roll, för jag ville veta just precis var enskilda läsare hittar sånt dom gillar.

Anonym sa...

(Jag som tyckte att jag kom på så självklart omöjliga namn.) Du får be om tips här ngn gång i månaden. Många läser bara det nyaste och ger inga kommentarer på "gammal skit".

Anonym sa...

Återupptäckte Talk Talk för ca ett år sen och har knappt lyssnat på annat sen dess. Att inte Mark Hollis gör musik längre är en skam...