fredag, september 22, 2006

Punken kommer för det finns en marknad


Gävles mest legendariska punkband genom tiderna, Bizex-B, har återförenats. Inspelningen av nya skivan tog en helg, vilket är ovanligt lång tid för att vara den här gruppen som har åtta timmar som personligt rekord, och ska släppas på Imperial Recordings (José Gonzales m fl). Men först släpps två cd-återutgivningar med gruppens tidigare LP-skivor, för det ligger ju liksom i tiden. Med sångaren Zluggo Pop i täten hävdar bandet att man helt enkelt inte kan låta bli att börja spela punk igen, dels för att det är roligt att hänga och vara kreativ med gamla polare men också för att det hårdnande samhällsklimatet behöver dessa röster. Det sista har jag inte hört dom själva säga, fast jag tycker att dom borde säga det. I artikeln i Gefle Dagblad, som för övrigt är skriven av producenten Claes Olson, kan man också läsa att det tveklöst finns en marknad för punken idag. Titta bara på Green Day, menar Claes, dom säljer ju skitmånga plattor. Jag förstår vad han menar, jag förstår också varför han pratar om Marknaden för han har suttit bredvid Leif Pagrotsky i nåt exportråd och pratat musik och bidragit till, åtminstone tror han väl det själv, att den svenska musiken har blivit en stor exportvara. Men nog klingar det lite falskt ändå när det pratas om en marknad för punken? Skulle det inte kännas lite bättre om punken återuppstod genom youtube och små independentbolag istället för genom en väl utmejslad och mot målgrupper väl avstämd marknadsplan? Det spelar tydligen ingen roll om det är ett gammalt punkband eller Motley Crüe som ska väckas till liv, marknadsplanen är densamma. Först lite gammalt i modernt format för att väcka nostalgin, sen på med det nya som låter tillräckligt mycket som det gamla för att inte tappa trogna fans men ändå tillräckligt modernt för att hitta nya. Missförstå mig inte, jag tycker det är riktigt roligt att dom kör igång igen. Om dom dessutom kan tjäna en hacka på kuppen så väl bekomme, gamla punkhjältar. Men man får också lite lite mer vatten på kvarn om man hör till dom som känner att ideal är ett begrepp som nästan helt och hållet har slukats av ett profithungrigt konsumtionssamhälle. Kanske är det bara Claes som tänker marknadsplaner, kanske är Zluggo & co mer beredda att stå upp för sina gamla ideal. Jag måste fråga Ljuppa nästa gång jag träffar honom, han var tydligen med på inspelning och sjöng astmakör.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig till 100%.
Jag tar helt avstånd från kommersialismen och marknadstänkandet.
Dessutom har jag numera inget med Claes Olsson att göra.

Troligen släpps vår nya platta i mars.