tisdag, november 07, 2006

Böglobbyn

Var det nån som såg Böglobbyn på SVT igår kväll? Var det nån som förstod något överhuvudtaget? Inslaget om parken i Göteborg där bögar hade cruisat sen 50-talet kändes märkligt som fan. Grejen var den att kommunen hade lagt en frisbeegolfbana just där bögarna brukar ligga i skogen och knulla, så nu var bögarna arga och frisbeegolfarna förbryllade. I mina ögon framställdes bögar här som sexgalningar som inte ens kan hålla sig från att ragga upp okända män på lunchen och pippa i buskarna. Och man behöver dessutom en park för att utöva sin hobby, något annat verkar inte duga. Jag menar.. okej.. folk får väl knulla i parker bäst dom vill, jag bryr mig faktiskt inte, men om en grupp människor lägger beslag på en offentlig miljö och säger att här får ingen annan vara för här i skogen ska vi knulla och då vill vi vara ifred, och dessutom har mage att bli förbannade när kommunen väljer att använda den offentliga miljön för en aktivitet som är något mer typisk för just den miljön, dvs frisbeegolf, ja då börjar jag undra hur dessa bögar är ihopskruvade. Alltså.. deal with it! Eller menar bögarna på fullaste allvar att parkförvaltningen ska ta mer hänsyn till människor som vill knulla med okända utomhus än vem som helst som vill utöva motion i form av frisbeegolf? Nej, skärp er nu. Det finns klubbar för såna aktiviteter. Och om det är själva naturen som lockar så kryllar det här landet av orörd och fantastiskt knullvänlig skog som ni kan använda. Fast det är klart, då hinner ni nog inte med en snabbis på lunchen förstås. Bummer dudes. Jag förstod inte ens om det var ironi eller allvar, så dum är jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror det var meningen att man inte riktigt skulle veta. Tyckte det var underbart befriande med ett knäppt program som inte gjorde några försök till en "färdig bild". Det skapar rejält med debatt trot jag.

Själv kom jag på mig själv i soffan med att ömsom skratta och ömsom muttra: ...neej..kan det vara på riktigt...varför gör dom så...finns det cruising för flator...måste prata med mina homovänner lite mer ingående...varför har jag inte vetat om det här...vad vill dom med programmet...

Antagligen vill dom precis det som dom uppnått - förvirringen som skapas hos oss tittande konsumenter när inte budskapet är tydligt.

Jag kommer garanterat att se det igen med ett lyckligt leende på läpparna.

Anonym sa...

Ullis: Det är möjligt att man inte skulle fatta, att luckorna var ett medvetet val. Det kanske funkar i längden också, men jag fick iaf inte mersmak.

Anonym sa...

Det är väl det som är skillnaden mellan hetero- och homosexuella, de senare samlas på ett (annat) ställe. Alltså de som föredrar utomhusaktiviteter. De har liksom inte varit välkomna överallt. Tyckte inte att det var så märkligt, särskilt inte med tanke på Sverkers bakgrund - på 50-talet var det inte lätt.

Sen tycker inte jag personligen att man överhuvudtaget ska ägna sig åt den aktiviteten i parker - som jag ser det är det förargelseväckande beteende om man inte drar sig undan riktigt ordentligt. *pryd*

"I mina ögon framställdes bögar här som sexgalningar..." Jo men det rörde sig ju om just denna grupp. En grupp i gruppen.

Matte sa...

ia: Jag kan förstå att det fanns få ställen att träffas på för bögar under 50-talet och säkert en lång tid därefter, men nu är det 2006. Om det här är nån slags tradition som har överlevt tidens tand så är ju det.. fint.. men nog känns det väl lite otidsenligt i dagens internetsamhälle att träffas och knulla i skogen? Knappast något som vi på stadsarkitektnivå behöver ta hänsyn till iaf, anser jag.