onsdag, november 22, 2006

”Min mustasch luktar fortfarande av din pung din jävel!”

Citatet i rubriken är hämtat från filmen ”Borat”, som jag sent omsider såg igår kväll, och kan mycket väl vara en av filmhistoriens bästa repliker. Det är Borat som säger det till sin producent Azamat Bagatov när han återfinner honom i Los Angeles, några dagar efter ett legendariskt nakenslagsmål på ett hotellrum mellan dessa två herrar (därav punglukten i mustaschen). Orsaken till slagsmålet är att Azamat ligger naken på sängen och tajar till Borats baywatch-tidning när Borat kommer ut från duschen. Borat blir skitförbannad eftersom han har blivit kär i Pamela Anderson och ska åka till LA för att leta upp henne (och försöka fånga henne i en bröllopssäck, ska det visa sig). Därefter följer då detta nakenslagsmål som är bland det värsta jag sett på film. Med ”värsta” menar jag både roligaste och mest skrämmande, att se en fet, naken dvärg sitta på en annan mans ansikte är inte direkt lättsmält.

Sasha Baron Cohen är i mina ögon ett komiskt geni som gör det komiker allt för sällan gör, han testar gränser. Han gör det också väldigt snyggt och smart, så pass smart att flera recensenter är övertygade om att han faktiskt har lurat alla amerikaner som vädrar sina fördomar i filmen, vilket jag finner helt orimligt. Han lyckas förstås krypa under skinnet på dessa amerikaner och avslöjar deras fördomar och skeva världsbild. Knappast ett nytt tema, knappast ett nytt grepp heller att låta en ”utomjording” stå för dessa avslöjanden. Men som sagt, han gör det oerhört smart och snyggt. Se filmen gott folk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Why people still use to read news papers when in this technological world
the whole thing is existing on net?
Also see my web page: bootszubehor online