torsdag, november 23, 2006

We’re puttin’ the band together

Vi är några killar på jobbet som har bestämt oss för att sätta ihop ett band. Vi ska lira i vår nån gång, det är nån slags tävling som heter företagsrocken. Typ som en korpserie i musik, mycket mustigt och anti-musiksnobberi på min ära. Needless to say kände jag starka tvivel innan jag till slut accepterade. Jag, ett kontrollfreak och något av en perfektionist, ska underkasta mig ett kollektiv som mycket väl på demokratisk väg (bandröstning) kan komma fram till att vi köra nån gammal Toto-låt. Man kan gott misstänka det om man tittar på bandets sammansättning. Basisten är en gammal fusionsnubbe, keybordist och sångare är hängivna fans av band som Dream Theater och åker gladeligen runt halva Sverige för att se gamla stötar som Glenn Hughes uppträda. A for effort men inte min pilsner direkt. Trummisen är en polare till mig och vi är iaf på hyfsat samma våglängd. Men jag har satt vissa villkor, inget jävla Toto och absolut inte Jump med Van Halen, såvida jag inte får arra om den i tretakt. Det kunde vara mitt tema, tretakt. Fast det är svårt att göra om fyrtakt till tretakt, jag kan få jobba halva vintern med tre låtar bara för att komma fram till att bandet inte fixar det så det får jag väl steka antar jag. Fast det är en kul idé ändå.

Men frågan återstår, va fan ska vi spela? Det ska vara hyfsat enkelt och catchy, och passa en hårdrocksröst. Jag vet, det rimmar inte direkt. Jag gick igenom lite gamla plattor i helgen och funderade runt Weezer, Iggy Pop & the Stooges, Hellacopters eller (om jag kan få ta över sångmicken för ett spår iaf) min personliga favorit ”Doing the omoralisk schlagerfestival” med Sillstryparn. Fan, det är svårt. Har du några förslag?

5 kommentarer:

Chris sa...

crosby & co: "almost cut my hair"...

the band: "tears of rage"...

skitsvårt juh.

Anonym sa...

Creedence funkar ju alltid (men lite uttjatat och gubbrock varning i kubik). The Who kanske? Lätt och inte så många som kört.

Anonym sa...

Christina: Åh.. fy fan.. "Almost cut my hair" var ju in theme song under min långhåriga period! Underbart! Den perioden slutade för övrigt förra sommaren, jag saknar mitt hår. Fan va långt det var. Tack för tipsen!

Bob: Creedence ja.. nja.. bara det inte blir Proud Mary så. The Who kan funka, fast kanske lite svårt att få till bra. Kräver ju sin trummis och Townsends gura är inte heller lätt att kopiera. Jag ska fundera, tack du också!

Anonym sa...

Kan ni inte spela The Specials-låtar. Snabb tretakt och hårdrocksvibrato till det kan nog låta... intressant. Kankse.

Vad gör du mer på ditt jobb om dagarna, mer än att starta band och skriva blogg?

Anonym sa...

Chardonnay: Ska i tretakt med hårdrocksvibrato? Yepp, there's a challenge for us alright.

Vad jag gör på jobbet om dagarna? Just nu fyller jag i min egen kompetensprofil, vilket har gjort mig väldigt nedstämd. Annars jobbar jag med.. hmmpf.. metodutveckling och kvalitetssäkring inom IT dårå.