tisdag, november 07, 2006

Era jävla hycklare

För mindre än ett år sedan drev tidningen Expressen en hård kampanj för att sänka bensinskatten i Sverige. Man kunde t o m beställa sköna bumper stickers med texten ”SÄNK SKATTEN PÅ BENSIN!”, flankerad av tidningens symbol. Saker och ting eskalerade i våras när bensinpriset steg över tolv kronor, vanligt folk hade inte längre råd att köra bil hette det. Expressen var den tidning som slog hårdast på stora bensinskattetrumman, man visste att frågan engagerade många svenskar och varför inte låta dessa missnöjda bensinkonsumenter göra gratis reklam för tidningen, så slår vi två flugor (getingar) i en smäll. Kan tänka mig att tidningens ledningsgrupp var särdeles nöjd med den kampanjen.

I nådens år 2006 vänder dock kampanjvindarna snabbt. Nu, efter Tony Blairs redovisning av rapporten om klimatförändringar, är det istället Rädda Världen som gäller och Expressen hakar förstås på tåget. ”GÖR NÅGOT NU!” braskar löpsedlarna och bilder av lagom sorgsna barn ska få oss att tänka om. Isbjörnarna svälter, glaciärer försvinner och Afrika blir snart en enda stor öken. Kort sagt, Armageddon är nära och det står CO2 i monstrets panna.

Är det bara jag som ser en stor intressekonflikt mellan dessa två kampanjer? Ska man kunna ropa på sänkta bensinskatter för att några månader senare driva rädda-världen-kampanjer, när en så stor del av klimatförändringarna har kopplats till just bilarnas avgaser, och komma undan med det? Jag tycker inte det. Jag tycker någon borde ge den där tidningen en reprimand. Expressen har visserligen inte vågat sticka ut klimathakan lika långt som kollegan Aftonbladet har gjort så nånstans där inne på redaktionen verkar det ändå finnas ett uns av samvete och självrannsakan. Men det man istället gör är förstås att gräva fram ”forskare” som hävdar att kopplingen mellan sänkt bensinskatt och försämrad miljö är överdriven. Det går alltid att hitta såna forskare.

Problemet med det här är att det fortfarande finns läsare som tror på det som står i deras tidning. Och frågan uppstår, den som Di Leva väckte för länge sen, vem ska man tro på? När den ena säger si och den andra så, då måste vi kanske gräva förbi dessa tidningars sanningar och ta reda på hur det egentligen ligger till och hur många av oss orkar göra det? Näe, inte många. Man kan också fråga sig vad vi ska med tidningar till om dom ändå bara vrider och vänder på sanningen hela tiden. När det lyser igenom så tydligt att Expressen t ex måste avdramatisera bilarnas inverkan på miljön bara för att dom drev den där kampanjen tidigare, då blir det en soppa som luktar jäv lång väg.

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker att nyhetstidningar ska förmedla nyheter, inte driva kampanjer. Det är visserligen lättköpt reklam men varje gång dom gör det så målar dom in sig ännu mer i ett hörn där sanningen blir mer och mer beskuren. Vi sa ju det där i våras, då kan vi knappast säga det här nu. Skillnaden mellan att förmedla information och uttrycka åsikter kan tyckas vara hårfin för dig och mig, men för en nyhetstidning vilar en avgrund mellan dessa två uttrycksformer. Det borde åtminstone göra det, men i fallet Expressen hoppade man nog över den där avgrunden utan att tänka sig för. Dom såg en tacksam målgrupp, dvs missnöjda bilförare, som dom kunde vinna över på sin sida. Dom fick sin målgrupp, massor av bilförare susar omkring med tidningens bumper sticker på chevan. Grattis Expressen. Men nu gapar ni över för stora stycken om ni tror att dom miljömedvetna läsarna ska köra omkring, förmodligen i miljöbilar då, med nya bumper stickers med texten ”EXPRESSEN RÄDDAR VÄRLDEN (och lägre bensinskatt har faktiskt inget med ökat miljöhot att göra, sådeså)!” That shit ain’t gonna fly, getingjävel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hycklande tidningar finns det alltför gott om, men deras jobb är ju bara att skilldra det som är på tapeten just idag, lösnummer tänket. Det är därför det alltid blir så fel. Det finns inget utrymme för djupare analyser eller ställningstagande som vara längre än några dagar. Well, förutom aftonbladets rosabandet kampanj och hettsjakt på fotbollsälskare då (ah, nu fick jag med det också).

Anonym sa...

David: mja.. jag håller delvis med dig. Jag anser att det är när tidningarna tar ställning i frågor som det ofta blir fel. Dom ska inte ta aktiv del i opinionsbildning, då försvinner den lilla chans till objektivitet som ändå fanns där från början. Ledaren ska vara politisk, resten av tidningen ska förmedla nyheter. Att driva en kampanj för sänkt bensinskatt är 100 % politik och inget som Expressen ska hålla på med.