onsdag, november 08, 2006

”The horror.. the horror..”


Igår såg jag om Apocalypse now redux, och en magisk jävel till film är det. Ljudeffekterna, fotot, skådespelarinsatserna, storyn, budskapet, musiken, allt är på topp. Jag har kommit på att jag gillar filmer där det finns en farkost av nåt slag som rent fysiskt bär handlingen framåt. I Francis Ford Coppolas mästerverk är det en båt, i första Matrixfilmen (Laurence Fishburne är med där också) är det en svävare, i otaliga roadmovies är det bilar. Den här båten driver handlingen framåt i ungefär sju knop, en lagom hastighet, på sin väl avgränsade färd längs floden. Ju närmare sin slutdestination båten kommer, desto mer tar den oss bort ifrån själva kriget och närmare djupt mänskliga frågor. Det finns ett tema, dualitet. Alla människor är två människor, en som dödar och en som älskar. Marlon Brandos karaktär överste Kurtz är den mörka demonen som i filmens slut förkroppsligar detta tema och får oss alla att tvivla på oss själva. Jag sitter i fåtöljen, lika blown away som första gången jag såg filmen, och undrar än en gång om jag skulle vara kapabel att döda. Svaret är fortfarande detsamma, under vissa omständigheter tveklöst ja.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Apocalypse Now är självklart en favorit och redux versionen är den bästa, såg den på bio det va en verklig upplevelse. Har du läst Mörkrets Hjärta, boken som Francis byggde filmen på?

Matte sa...

Nope, jag har faktiskt inte det.

Anonym sa...

Well, just do it! Joseph Conrad har skrivit den och det är en uppgörelse med den moderna människan och västvärldens exploatering av elfenbenskusten i början av förra seklet. Mycke tät och bra bok.

Matte sa...

Jag har hört talas om boken. Har precis börjat på en annan klassiker, cather in the rye av JD Salinger. Måste beta av lite klassiker ibland.

Anonym sa...

Har du inte läst Catcher in the rye? Jag som trodde du va bildad och beläst, nåja bägge böckerna är riktigt bra, Catcher är lite teenage angst men på ett bra sätt. Läs Roman med kokain av Agejev också, när du ändå är igång!

Anonym sa...

Jag är inte alls beläst, jag bara skriver. Tack för tipset!